Nå skal spritkjøperne stemples

Re: Nå skal spritkjøperne stemples

Jeg vet, det er ikke de som har funnet på det, men det er de som går med på å terrorisere kundene sine med sånnt tull.

Dersom de ansatte ikke "går med på å terrorisere kundene" så "går de med på å miste jobben".

Selv om ordningen er tullete så kommer jeg, som de fleste andre, å fortsette og handle der

Neste gang så skal jeg raske med meg det jeg kan av godteri, sprit og tobakk, brus og annet ræl, slenge det på båndet til kassa mannen/damen. Nektes jeg å kjøpe viss jeg ikke stemples så får de rydde bort varene selv. Da blir de vel fornøyde.

Av alle barnslige måter å reagere på, så er dette kanskje den mest barnslige av alle.

De som jobber i kassa har absolutt ingen påvirkninsgkraft på denne løsningen, og du oppnår ikke noe ved å skape dårlig stemning i kassa. Derimot så kan du kanskje klare å irritere en del som står i kø bak deg. Voks opp, og finn en fornuftig måte å protestere på.

Da får man slutte å handle ved ankomst , så slipper man stempel og Toller'ne får gjøre den jobben de er satt til å gjøre.

Selv om ordningen er tullete så kommer jeg, som de fleste andre, å fortsette og handle der
Jeg må vel innse at det gjør sikkert jeg også. Det er enkelt tidsmessig fordi du ofte uansett må vente på bag, og jeg velger meg heller andre slag å kjempe. Far skal visst slutte å handle der - noe som vel i ytterste konsekvens betyr at jeg kommer til å få handleliste.. :rolleyes:

Grunnen til at de finner på slike tåpelige ting som å stemple folk er nettopp på grunn av den holdningen de fleste her har. Det blir godtatt. Alt er greit.

Typisk norsk å la seg bli behandlet som amøber.

Det er en grunn til at vi fortsatt betaler bompenger, at bensinprisene er høye, at det koster tusenvis for å få et vognkort osv. osv.
Sauerasen Nordmenn godtar alt. Nå har det gått så langt at det ikke lenger er begrensninger for hva staten finner på.

Grunnen til at de finner på slike tåpelige ting som å stemple folk er nettopp på grunn av den holdningen de fleste her har. Det blir godtatt. Alt er greit.

Det er en grunn til at vi fortsatt betaler bompenger, at bensinprisene er høye, at det koster tusenvis for å få et vognkort osv. osv.
Sauerasen Nordmenn godtar alt. Nå har det gått så langt at det ikke lenger er begrensninger for hva staten finner på.

Nå tror jeg ikke du skal overdramitisere dette for mye.
Dette er faktisk ikke et forsøk fra staten på å "overvåke" innbyggerne, selv om endel her later til å tro det.
Det er simpelthen en måte å påse at man klarer å oppfylle vilkårene for å få lov til å drive tax-free salg ved ankomst, staten har ikke pålagt dette og staten mottar heller ingen personopplysninger som gjør de istand til å overvåke noen på noen måte.
Det eneste staten har pålagt er bestemmelser ang innførsel, noe butikkene er pålagt å overholde. Dette er på ingen måte noe som er unikt for Norge. Mange land har strengere innførsels-regler enn Norge.

Nå tror jeg ikke du skal overdramitisere dette for mye.
Dette er faktisk ikke et forsøk fra staten på å "overvåke" innbyggerne, selv om endel her later til å tro det.
Det er simpelthen en måte å påse at man klarer å oppfylle vilkårene for å få lov til å drive tax-free salg ved ankomst, staten har ikke pålagt dette og staten mottar heller ingen personopplysninger som gjør de istand til å overvåke noen på noen måte.
Det eneste staten har pålagt er bestemmelser ang innførsel, noe butikkene er pålagt å overholde. Dette er på ingen måte noe som er unikt for Norge. Mange land har strengere innførsels-regler enn Norge.

Jepp, men det skal da ikke være opp til butikkene å overholde det. Det er opp til hver og en som reiser. Som nevnt så er det ganske tåpelig, siden de som vil ha med mer kan ta det med fra andre steder. For meg er dette typisk for det norske kontrollbyråkratiet. Ekstra arbeide, inngripen i folks liv og kostnader uten funksjon.

Hvor mange her kan egentlig mene at dette skal bidra til at det smulges mindre alkohol inn i Norge? Jeg har ikke for vane å smulge alkohol, kvoten er mer enn tung nok å drasse på, men må si at sånne dusteregler gjør at jeg får lyst, bare for å vise at de ikke fungerer.

Dette gir vel heller ikke mer "byråkrati". Et stempel på en finger kan vel ikke akkurat betegnes som det. Det stemples på fingeren i stedet for på boardingkortet, det er forskjellen.
Hvordan mener du forresten at dette er en inngripen i folks liv?

Jo, men hvorfor reglen i det hele tatt, hvorfor må staten pålegge at boardingkortet skal stemples? Det burde jo holde at den reisende får beskjed om hva kvoten er, og kanskje at det ikke selges mer enn kvoten i hvert salg, eventuellt bare et pålegg om at taxfreedamen må si fra om at en del av varene må fortolles hvis det selges mer enn kvoten.

Jeg synes det er altfor mye kontrollbyråkrati. Skru heller opp bøtesatsene, og intensiver tollkontrollene. Da får snyltedyrene svi, og vanlige folk slipper unna alt maset.

Det er helt riktig som du sier her. Når nordmenn blir spurt i media om de støtter diverse ting, f eks bompenger så svarer de ofte: Ja, det må vel til for å få bedre veier e.l. Men faktum er jo at det må ikke det. Men nordmenn godtar det meste. En slik ordning (stempling av finger) hadde aldri blitt godtatt, tror jeg, i noe annet land. Men hos oss går det.

Jeg hørte forresten om en som hadde lagd skikkelig baluba i kassa i går og plent hadde nektet å gi fingeren. Men mest av alt skammer jeg meg over hva slags land utlendinger må tro de er kommet til når de skal oppleve slik. Får håpe det ikke er så mange utlendinger som handler der.

Skru heller opp bøtesatsene, og intensiver tollkontrollene. Da får snyltedyrene svi, og vanlige folk slipper unna alt maset.

Tja, jeg tar heller et stempel på venstre pekefinger enn å risikere å bli stoppet for gjennomgang av kofferter og vesker. Det finnes ikke mye som er verre enn det etter en slitsom reise.
Til de som skriker opp om at dette er tidkrevende og gir merarbeid... det gjør det ikke. Da jeg selv handlet på Gardermoen på søndag, tok prosessen 2 sekunder. Hadde heller ikke følelsen av at kassadamen syntes det var så fryktelig strevsomt.
Denne klaginga er mye skrik og lite ull, spør du meg. Det har null betydning.

Men nå er vel alt som trenger å bli sagt blitt sagt i denne tråden?
De som er imot dette har fått ut frustrasjonene, mens vi som ikke synes dette har noen betydning har fått sagt vårt.
Så tråden kan kanskje like gjerne stenges?
Enighet oppnåes ganske sikkert ikke likevel.

Den store forskjellen er at det er en fysisk stempling av en kroppsdel. Er et så vanskelig å forstå at dette er en grense å trå over? Personlig har jeg klar vegring mot å få bo på All Inclusive-hoteller fordi man må bære rundt på et farget bånd. Skal jeg på ferie vil jeg ha mer frihet - ikke mindre. Jeg ville tro enda flere ville reagert hvis det var et stempel.
Når folk legges inn på sykehus får de et bånd rundt håndleddet, det er godt mulig at det kunne bli enklere å stemple folk på huden, slik at man er helt sikker på at ingen river av dette. Men er dette noe som vil bli akseptert ?, og i tilfelle hvorfor ikke - jo, nettopp fordi det er en fysisk inngripen.

Vi finner oss i alt for mye - f.eks. disse omfattende sikkerhetskontrollene, som går over alle grenser. Jeg kommer IKKE til å la meg stemple på fingeren eller andre steder for å få kjøpt en flaske med sprit.

Nei nå kjenner jeg at denne diskusjonen gir meg hodepine, så jeg trekker meg helt ut av den....

Last edited:

Tja, jeg tar heller et stempel på venstre pekefinger enn å risikere å bli stoppet for gjennomgang av kofferter og vesker. Det finnes ikke mye som er verre enn det etter en slitsom reise.

Du kan da fortsatt bli stoppet i tollen? Travel Retail sjekker at du ikke kjøper mer enn ei kvote ved ankomst, ikke at du ikke har kofferten full av spennende urter.

Den store forskjellen er at det er en fysisk stempling av en kroppsdel. Er et så vanskelig å forstå at dette er en grense å trå over?

Ja, jeg synes det er vanskelig å se at en rund flekk på ca 3 mm, synlig under UV-lys i noen timer, er ei grense å trå over.

Tatovering i panna? Et stort merke "jeg har handlet taxfree" på handa? Ja. Et stempel som er så lite at det (i følge noen her som hadde vært gjennom) tar ca 30 sekunder å sjekke om det finnes? Nei.

Sammenlignet med at en vekter har full lovlig rett til å lete gjennom mine personlige eiendeler i en "sikkerhetskontroll", før jeg i det hele tatt får nærme meg denne stempelputa, så synes jeg det er et minimalt inngrep i min intimsfære.

Jeg er helt enig det AirbusTero skriver. Og nå traff jeg akkurat en på jobben som hadde kommet hjem i går og hadde gitt fingeren, men synes det var noe av det verste integritetskrenkelsen han hadde opplevd på en flyplass.

Tar da vel ikke lenger tid enn boardingpass-kontroll? Eller er den der i tillegg...?

Det er i tillegg:
Rutinene ved kjøp av taxfreekvoten for alkohol og tobakk blir heretter følgende:
· Varene legges på båndet
· Kundene fremviser gyldig reisedokumentasjon
· Kundenes pekefinger sjekkes ved hjelp av en lampe med UV-pære
· Kundene legger høyre pekefinger på en stempelpute når varene betales

ilmar

Back