Nå skal spritkjøperne stemples

Re: Nå skal spritkjøperne stemples

At man skal stemple alle passasjerer er i aller høyeste grad en motbydelig tanke. Hvorfor skjer ikke dette i noe annet land? Fordi det bare er i Norge noe så dumt og latterlig ville blitt akseptert. Våkn opp, dette er ikke Nord-Korea eller Iran. Vi er i Norge og slik skal vi ikke ha det her!!

Nå synes jeg du skal holde tunga rett i munnen her.
Norge er ikke det eneste landet med kvote-regler. At andre land ikke har innført dette trenger vel ikke nødvendigvis å bety at det er en dårlig ide?
Jeg synes dette stempelet virker noe voldsomt, det skal jeg innrømme.
Men derfra til å sammenligne med Nord-Korea blir bare for dumt.

Er det slik at de som har dette stempelet er "godkjent" og ikke blir stoppet for kontroll?
Mens de som ikke har kjøpt noe som helst kan risikere å blir stoppet og få baggasjen gjennomsøkt?
I så fall blir jo dette et urettferdig og ikke minst upålitelig system, da jeg vil tro at de som har kjøpt kvoten sin på Gardermoen også er de som er mest tilbøyelige til å ha kjøpt en flaske eller to i tillegg der de kom fra.

Håpløst! Men jeg kan fortsatt handle en kvote å kastrup og så en på OSL. Jeg pleier å gå innom på OSL og ta med en sixpack hvis jeg likevel skal vente på bag, da det er grenser for hva jeg orker å bringe med på flyet. Det krever dog at jeg har to boarding pass/reisebevis hvis jeg allerede har handlet vin på kastrup. Skal man fortsatt vise bp, eller gholder det å vise hånden? Håpløst.

Er det noen grunn til at man ikke skal tro et dette er et problem når de ser det nødvendig å treffe tiltak for å begrense det?
Dessuten, på hvilken måte er dette negativt, rent bortsett fra selve stempelet?

Følelsen av hvordan man blir behandlet, det å i utgangspunktet bli behandlet med en sånn "misstro", at det nesten implisitt i stemplingen ligger at man kan ha hensikter om å smugle eller bryte norsk lov. Tror nok ikke det er så ille for oss nordmenn som er vant til det, men folk fra andre kulturer kan ta det ganske personlig.

Dessuten alle som vil smugle handler i utlandet så de har god tid til å stappe 4L absolutt lengst mulig ned i sekke lenge før de er i nærheten av norske tollere.

Bruk heller resursjene på noe fornuftig. Ansett en egen kvotekonrollør til å stå i tollen og ta enkle og rutinemessige prøver av folks bagasje. Det er man vant til fra alle andre land man skal inn i også, og det vil kunne fange opp alle forsøk på å omgå norsk kvote, ikke bare de forsøkene som skjer i ankomsttaxfree.

BTW, om man fortsatt vil handle over kvoten så tar man med seg en spritbasert våtserviett og tørker av høyre hånleddet. Har man i tillegg en liten UV lampe til kontroll så er det bare å handle igjen. Stemplingen kan jo ikke sitte for godt, det finnes jo nok av folk som er i utlandet ett par ganger i en arbeidsuke, og så lenge de har vært borte i 24 timer så kan de jo kjøpe ny kvote.

og jeg som tidligere syntes styret med å vise boardingkort når du skulle handle tax-free var latterlig! Dette blir jo bare for dumt. Riktignok er det et "usynlig" stempel, men jeg vil ha meg frabedt å bli stemplet som kveg! Jeg handler ofte vin og sprit på OSL - fordi jeg ikke gidder å slepe det med meg fra avreiseflyplassen, men med dette (og den lave SEK'en) får jeg heller trene litt mer så jeg orker å bære sakene hele veien fra ARN

Og, som flere påpeker, hadde det kanskje vært bedre å investere i et tar "tollerassistenter" eller noe som kunne sjekke noen flere poser og bagger enn det som det gjøres i dag. Jeg passerer gjennom tollen på OSL minst én gang i uken, og det er svært sjelden jeg ser at det er noen som er att inn til kontroll. Og [disclaimer: jeg hevder ikke med dette at hverken alle mørkhudede smugler eller at alle tollerne er rasister] - de få gangene jeg ser det er noen som blir undersøkt er det nesten uten unntak folk som er adskillig mørkere i hud og hårfarge enn meg.

Last edited:

Helt vanvittig spør du meg!

For meg er det et problem at man fysisk blir merket av et stempel for å vise om man er en smugler eller ikke.

Jeg kjenner at dette ikke er noe jeg klarer å engasjere meg så veldig i, men er det ikke veldig misforstått å tro at de skal unngå spritsmugling ved hjelp av dette tiltaket?
Eller er det jeg som overser noe? Jeg mener, man kan jo fortsatt kjøpe både på avreise og ankomstflyplassen.

Aaah, dette gir meg faktisk enda motivasjon til å smugle........

Tror jeg skal spørre om betjeningen kan sette stempelet i panna når dette skal prøves ut

Tror jeg skal spørre om betjeningen kan sette stempelet i panna når dette skal prøves ut

Haha! jaja litt humor må man da ha i elendigheten! Hahaha!

Slik man gjorde i middelalderen.

Tror faktisk, heldigvis, det er viktigere ting enn alkohol som er utslagsgivende for hvilken stemmeseddel man legger i urna, for de fleste iallefall.

Hvem har ikke vært på utelivet og blitt stemplet på håndbaken som tegn på at man har betalt for å komme inn.

Jeg synes det rett og slett er synd at ikke stempelet man får for taxfree-innkjøp er synlig. Da kunne man vise det stolt frem og si "Jeg har lurt den norske staten for avgiftskroner!" og "Jeg både drikker og røyker - og dere kan ikke gjøre noe fra eller til på det". Det vi nå mangeler er fluoriserende gjennomsiktige plastposter, som riktig viser hvor kvalitetsbevisste vi har vært i våre innkjøp i taxfreeen.

Tror faktisk, heldigvis, det er viktigere ting enn alkohol som er utslagsgivende for hvilken stemmeseddel man legger i urna, for de fleste iallefall.

Nå vet ikke jeg om "våre folkevalgte" har kjennskap til dette, men har de det forteller et slikt tiltak mye om oppfatningen av hvordan en slik sak skal håndteres. Dersom noen støtter et slikt tiltak støtter de sannsynligvis ganske mye annet rart også.

Jeg regner med at avisene snart begynner å skrive om dette også...

Hvem har ikke vært på utelivet og blitt stemplet på håndbaken som tegn på at man har betalt for å komme inn.

1. Jeg hater det. Jeg har fra langt tilbake hatet slike stemplinger og har mang en gang skapt latter blant andre for min aversjon mot å bli stemplet i ulike sammenhenger. Og jeg mener fortsatt at jeg vil le sist...

2. Synes ikke sammenligningen er særlig god.

Last edited:

Kan ikke stemplet bare vaskes av da? Det kan jo ikke være permanent uansett. Da kan du jo kjøpe dobbel kvote, og blir du stoppet så sier du bare at hun i kassen sa det var greit...

Slik jeg ser det er eneste forskjellen på dette og slik det har vært til nå, at før var det boardingkortet som ble stempelt, men nå er det du selv som får et midlertidig stempel, som dessuten er usynlig.
Jeg ser ikke helt at dette er en så utrolig stor sak egentlig.
Det er jo bare en måte å kontrollere at lovverket ikke blir brutt, dvs. at taxfree-shappa ikke kan selge deg kvoten flere ganger.

Tax Free butikken gir seg vel en god f*** i om man har for mye eller for lite i kvote, de tjener da penger som gress for det vi kjøper...

Tax Free butikken gir seg vel en god f*** i om man har for mye eller for lite i kvote, de tjener da penger som gress for det vi kjøper...

Eh, ja... men så er det vel ikke de som har bestemt dette heller.

Back