Muligheter for en milagerun i Europa?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Om jeg har skjønt det riktig med milage run i USA så betaler man for å komme fra A til B, men klarer booke en kronglete rute uten at prisen øker og så får man miles for alle strekningene man flyr. Er noe slikt mulig i Europa?

Last edited:
Re: Den store 'Mileage Run'-tråden (EuroBonus)

Javisst. Du kan feks reise Oslo-Moskva-London med Aeroflot...
Det koster jo flerfoldige ganger hva en vanlig reise til London koster, og de er heller ikke i *A.

Det koster jo flerfoldige ganger hva en vanlig reise til London koster, og de er heller ikke i *A.

Du kan få OSL-SVO-LHR t/r for 2500 ...
forum.flyprat.no/showthread.php?t=107504

Du ba om et eksempel og fikk det. Hvordan skal jeg kunne vite at det absolutt måtte være Star? :rolleyes:

Du ba om et eksempel og fikk det. Hvordan skal jeg kunne vite at det absolutt måtte være Star? :rolleyes:
Det var postet i tråden for miligerun for Eurobonus...... men er splittet nå.

Har sjekket at turen via Moskva ville gitt 0,5144 poeng per krone for de uten status. Det kvalifiserer ikke akkurat som noen god milage run.

Som jeg sa bli prisen flere ganger det som var vanlig for strekningen OSL-LHR. Så spørsmålet mitt står fortsatt: Kan man få til å fly lange omveier i Europa uten at det kloster langt mere enn å fly korteste rute?

LH er ganske fleksible når det gjelder intra-europa transfer på sine huber. Derfor flyr jeg gjerne OSL-FRA/MUC-VIE/ZRH-LHR. Bare å kombinere. Rasket sammen masse poeng denne uka til London :)

Har sjekket at turen via Moskva ville gitt 0,5144 poeng per krone for de uten status. Det kvalifiserer ikke akkurat som noen god milage run.

Som jeg sa bli prisen flere ganger det som var vanlig for strekningen OSL-LHR. Så spørsmålet mitt står fortsatt: Kan man få til å fly lange omveier i Europa uten at det kloster langt mere enn å fly korteste rute?

Du får 2194 miles med KLM via AMS. Via SVO får du 5126. Det absolutt billigste jeg finner med KLM er 1576. Uttellingen er dermed adskillig bedre via SVO, siden du absolutt skal krangle.

Ellers er det bare å scanne alternativene du finner eller prøve å sette sammen noe selv via avansert søk. Selskapene er ganske gode til å sette sammen kombinasjoner så lenge du velger forbindelser innen 24 timer.

LH er ganske fleksible når det gjelder intra-europa transfer på sine huber. Derfor flyr jeg gjerne OSL-FRA/MUC-VIE/ZRH-LHR. Bare å kombinere. Rasket sammen masse poeng denne uka til London :)
Hvor mange kroner og poeng blir dette?

Gode milage runs bør jo ligge på minst 3 poeng per krone.

Last edited:

Du får 2194 miles med KLM via AMS. Via SVO får du 5126. Det absolutt billigste jeg finner med KLM er 1576. Uttellingen er dermed adskillig bedre via SVO, siden du absolutt skal krangle.
De som tror jeg er her for å krangle har misforstått meg, jeg prøver bare å etablere fakta. De billigste billettene med Aeroflot er i klasse G, L og U som gir kun 25% opptjening i Flying Blue som betyr 1200-1300 poeng (Jeg fikk 1286 på kalkulatoren til Flying Blue, men den er muligens feil) og altså ca et halvt poeng per kroner. Tenkte du på Aeroflot Bonus?

Ellers er det bare å scanne alternativene du finner eller prøve å sette sammen noe selv via avansert søk. Selskapene er ganske gode til å sette sammen kombinasjoner så lenge du velger forbindelser innen 24 timer.
Blir ikke dette mye dyrere enn korteste flight?

Re: Milagerun muligheter Europa?

Forskjellen på MR i Europa vs USA er at 25%-regelen fortsatt står sterkt på denne siden av dammen. Nå aner ikke jeg hvilket bonusprogram du akter å fly inn poeng på, men min erfaring er at de laveste klassene hos de fleste selskaper innbringer niks og nada - og i hvert fall ingenting som er i nærheten av å nå ca 3 poeng per NOK. Med EB på SAS-opererte flighter er det i disse dager mange gode muligheter, men antall poenggivende mellomlandinger begrenser seg stort sett til CPH/ARN (fortutsatt utreise fra OSL).

Det ville nok også være lurt av deg å sette deg inn i pris- og routingreglene til de forskjellige selskapene. Jeg benytter f. eks. Expertflyer.com (betalingstjeneste) for å finne ut hva som er tillatt routing fra A til B med en gitt bookingklasse. For å ta et eksempel:

På Oslo-London med Lufthansa i S-klasse (100% hos EB når man flyr LH/SK), tillater Lufthansa følgende routingkombinasjoner:

1. OSL-SN/SK/OS/LH-OSL/CPH/BGO-SN/OS/LX/LH-ZRH/VIE/STR/NUE/
MUC/LON/HAM/HAJ/FRA/DUS/CGN/BRU/BER-SN/OS/LX/LH-ZRH/VIE/
STR/NUE/MUC/LON/HAM/HAJ/FRA/DUS/CGN/BRU/BER-SN/OS/LX/LH-
LON
2. OSL-SN/SK/OS/LH-CPH-SN/OS/LX/LH-ZRH/VIE/STR/NUE/MUC/LON/
HAM/HAJ/FRA/DUS/CGN/BRU/BER-SN/OS/LX/LH-ZRH/VIE/STR/NUE/
MUC/LON/HAM/HAJ/FRA/DUS/CGN/BRU/BER-SN/OS/LX/LH-LON
3. OSL-SN/OS/LX/LH-ZRH/VIE/STR/NUE/MUC/LON/HAM/HAJ/FRA/DUS/
CGN/BRU/BER-SN/OS/LX/LH-ZRH/VIE/STR/NUE/MUC/LON/HAM/HAJ/
FRA/DUS/CGN/BRU/BER-SN/OS/LX/LH-LON
4. OSL-SN/SK/OS/LH-OSL/CPH/BGO-SN/OS/LX/LH-ZRH/VIE/STR/NUE/
MUC/LON/HAM/HAJ/FRA/DUS/CGN/BRU/BER-SN/OS/LX/LH-LON
5. OSL-SN/SK/OS/LH-CPH-SN/OS/LX/LH-ZRH/VIE/STR/NUE/MUC/LON/
HAM/HAJ/FRA/DUS/CGN/BRU/BER-SN/OS/LX/LH-LON
6. OSL-SN/OS/LX/LH-ZRH/VIE/STR/NUE/MUC/LON/HAM/HAJ/FRA/DUS/
CGN/BRU/BER-SN/OS/LX/LH-LON
7. OSL-SN/SK/OS/LH-OSL/CPH/BGO-SN/OS/LX/LH-LON
8. OSL-SN/SK/OS/LH-CPH-SN/OS/LX/LH-LON
9. OSL-SN/OS/LX/LH-LON

Videre kan jeg lese i prisreglene at:
"1 TRANSFER REQUIRED 2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION."

Det betyr at jeg f. eks. kan fly OSL-FRA-MUC-LON-MUC-FRA-OSL med LH/SK, uten at prisen stiger mer enn med de obligatoriske flyplassavgiftene - forutsatt at mellomlandingene er på under 24t (p.g.a.: "STOPOVERS NOT PERMITTED ON THE FARE COMPONENT."). Hvis man klarer å få SK-opererte flighter på OSL-FRA / FRA-OSL, tjener man 200 ekstra EB-poeng hver vei (+ ev. statusbonus hos EB), mens man på de øvrige opptjener poeng iht. antall miles flydd, eller en fast sats p.g.a. kort distanse (f. eks. på FRA-MUC).

Du står selvsagt fritt til å forsøke å sy sammen en annen reiserute innenfor de to tillatte mellomlandingene, men utfordringen er altså at 25%-regelen slår inn hvis man f. eks. har LH S-klassebillett på LX-operert flight, og dermed utelukkes transfer via ZRH. For SN har jeg ikke sjekket opptjeningstabellen, men jeg er alltid skeptisk til codeshare-opptjening, så det gjelder å holde ruten så "ren" som mulig.

Min erfaring er uansett at MR i Europa i Economy med krav om 3 poeng per krone brukt, er bortimot umulig på alle andre selskaper enn SAS, og da forutsetter det at man skal tjene poeng til EB. Da vil jeg heller anbefale segmentopptjening (kun SAS Group), noe som i disse dager betyr rundreise i Finland.

I *A er det vel slik at det er operating carrier som teller, altså metallet som ruta flys med.

De som tror jeg er her for å krangle har misforstått meg, jeg prøver bare å etablere fakta. De billigste billettene med Aeroflot er i klasse G, L og U som gir kun 25% opptjening i Flying Blue som betyr 1200-1300 poeng (Jeg fikk 1286 på kalkulatoren til Flying Blue, men den er muligens feil) og altså ca et halvt poeng per kroner. Tenkte du på Aeroflot Bonus?

Brukte en generell Skyteam-kalkulator jeg fant, men tenkte ikke på 25% opptjening. Er kanskje litt bortskjemt med Deltamiles.

Blir ikke dette mye dyrere enn korteste flight?

Ikke nødvendigvis, men regimet på mileageavvik synes å være strengere i Europa.

Du står selvsagt fritt til å forsøke å sy sammen en annen reiserute innenfor de to tillatte mellomlandingene, men utfordringen er altså at 25%-regelen slår inn hvis man f. eks. har LH S-klassebillett på LX-operert flight, og dermed utelukkes transfer via ZRH. For SN har jeg ikke sjekket opptjeningstabellen, men jeg er alltid skeptisk til codeshare-opptjening, så det gjelder å holde ruten så "ren" som mulig.

I *A er det vel slik at det er operating carrier som teller, altså metallet som ruta flys med.

Så det er altså f.eks. LX sin tabell som gjelder på LX-metall, selv om det er LH-flightnr? Hvilken bookingklasse skal man da se etter i LX-tabellen? Og hos Skyteam og Oneworld er det altså flightnummer som avgjør hvilken tabell man skal se i?

Med mindre man reiser mest på dyre billetter eller prøver å oppnå status med segmenter er (F)lying Blue noe dritt. 25% opptjening på alt under super-duper-flexi billetter i økonomi overalt. Både Aeroflot Bonus og Delta SkyMiles tror jeg gir 75% på de fleste billige økonomiklassene hos SU utenom én tilbudsklasse som gir 25%.

Last edited:

Ikke nødvendigvis, men regimet på mileageavvik synes å være strengere i Europa.

I tillegg er det vel en del høyere flyplassavgifter som fort slår inn på en annen måte enn i US.

Det betyr at jeg f. eks. kan fly OSL-FRA-MUC-LON-MUC-FRA-OSL med LH/SK, uten at prisen stiger mer enn med de obligatoriske flyplassavgiftene
Takk, for info, men jeg prøvde meg med en omvei via VIE til LHR og havnet på nesten tredobbel pris. :-(

Da vil jeg heller anbefale segmentopptjening (kun SAS Group), noe som i disse dager betyr rundreise i Finland.
Prøver da å fly til nogenlunde fornuftige destinasjoner som jeg kan besøke selv med milage run. "Byer på K i Finland" står liksom ikke på todo-listen min. :D

Siden denne tråden åpenbart er godt på vei til å bli en Roberttrassetråd (prinsessen vil ikke til Finland sikkert andre steder som ikke behager prinsessen), er mitt råd til deg å lete selv her: http://matrix.itasoftware.com/search.htm dersom du er for kjip til å handle expertflyer

Hvilken ekstra funksjonalitet har den søkemotoren for de som prøver å få mest mulig miles for pengene? Jeg prøvde den litt og kunne ikke se noe spesielt.

Om ikke rundreise i Finland for segmentopptjening passer for meg passer det sikkert andre. Alle har vel personlige preferanser, ingen grunn til å angripe folk for det.

Det som ble splittet ut til denne tråden var mitt spørsmål om hvordan man kunne fly omveier i Europa og tjene flere poeng uten at prisen økte. Jeg trodde flere kunne ha interesse av det om det er mulig, men jeg kan selvsagt ta feil.

Takk, for info, men jeg prøvde meg med en omvei via VIE til LHR og havnet på nesten tredobbel pris. :-(
Det kan skyldes at den billigste prisen ikke er tilgjengelig på ett av segmentene, noe som automatisk plasserer deg i en dyrere bookingklasse. Det kan også bety at du har gått utover routingreglene, noe som slettes ikke er uvanlig - det krever litt trening før man får alt til å stemme.

Uansett er alle flighter med Austrian i Economy meningsløse som MR hos EuroBonus, fordi de er skikkelig gniten på poengene. Mange bookingklasser som ikke gir noen poeng overhodet. Egentlig er London en elendig destinasjon for en MR i Economy i Europa, men jeg brukte bare det mer som et eksempel.

Hvilken ekstra funksjonalitet har den søkemotoren for de som prøver å få mest mulig miles for pengene? Jeg prøvde den litt og kunne ikke se noe spesielt
ITA Matrix krever en del "triksing" for at en skal få ut mest mulig av den. En stor fordel med ITA Matrix er at man enkelt kan søke på mange forskjellige flyplasser samtidig, i tillegg har den en "lavpriskalender".

For eksempel:
Spesifiser "OSL" som utreiseflyplass. Som destinasjon kan du spesifisere en hel rekke med flyplasser, f eks "LHR, MAD, FCO, AMS". Velg "See calendar of lowest fares" og spesifiser "Length of stay" til eksempelvis "0-3" nights.

Da vil du søke på de billigste billettene til disse flyplassene under 1 måneds tid, med kriteriet at du skal være borte mellom null og tre netter. Hvis du ikke er interessert i selve destinasjonen men kun i å opptjene poeng så er det jo fint å kunne søke på mange destinasjoner samtidig og på en uspesifisert lengde på reisen, tror ikke det er noen annen søkemotor som klarer det.

Last edited:
Takk for litt innblikk i anansert søk. Har ikke sett andre søke på flere flyplasser samtidig, eller noengang tenkt at jeg ville kunne få bruk for noe slik. ;-)

http://flybilligst.com/ virker mye enklere å bruke for lavpriskalender, og jeg tok noen søk på begge og fant langt lavere priser med flybilligst.com.

Back