• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Møtte 45 min før avgang - avvist av KL

Replying to Topic 'Møtte 45 min før avgang - avvist av KL'

Takk KOG... Godt det ikke var jeg som kom med "hjemme-hos-følelsen"... Men det gikk fint da vi sist uke sjekket inn på KLM med kun 30 minutter som transit tid...

Originally posted by FBU

Originally posted by BEF

Originally posted by FBU

... Det samme skjer hos SAS, men i motsettning til KLM, så hadde passasjeren i de fleste tilfeller blitt booket om til en senere avgang kostnadsfritt!!

Det sistnevnte er tullprat!
Nei BEF det er IKKE tullprat!

Så, du mener altså at SAS har for vane å, vederlagsfritt, booke om til senere avganger, uansett klasse og restriksjoner når det er snakk om at passasjeren selvforskyldt kommer for sent til innsjekk?

Mulighet for ombooking/rerouting dreier seg mer om billettklasse enn flyselskap.
Har vanskelig for å tro at KLM er noe "dårligere" enn SAS når det gjelder ombookninger.

Når det gjelder SAS, OSL og overbooking. Innsjekk stenger vi 20 min før på OSL-AMS, selv om det er overbooket. Og er du for seint til sjekkinn av egen årsak så gjelder billettreglene, det er ikke noe hokus pokus. Vi gjør selvfølgelig det vi kan for å få deg med, men er alle plassene gitt ut, så får du ingen kompensasjon eller noe annet.

Ellers er det en plass som heter Puente Genil i Spania. Sjekk opp IATA koden til den.

Originally posted by BEF

Originally posted by FBU

Originally posted by BEF

Originally posted by FBU

... Det samme skjer hos SAS, men i motsettning til KLM, så hadde passasjeren i de fleste tilfeller blitt booket om til en senere avgang kostnadsfritt!!

Så, du mener altså at SAS har for vane å, vederlagsfritt, booke om til senere avganger, uansett klasse og restriksjoner når det er snakk om at passasjeren selvforskyldt kommer for sent til innsjekk?

Mulighet for ombooking/rerouting dreier seg mer om billettklasse enn flyselskap.
Har vanskelig for å tro at KLM er noe "dårligere" enn SAS når det gjelder ombookninger.
ja det mener jeg. Skal man gå etter boka, så skal selvfølgelig passasjeren kjøpe ny billett/betale tillegg.

Praksis er derimot ofte anderledes, og kommer passasjeren for sent, blir han ofte booket om/standby på neste avgang. Slik er det jeg har opplevd det etter 10 år i sas på forskjellige flyplasser i dette land:)

Originally posted by Superhai

Ellers er det en plass som heter Puente Genil i Spania. Sjekk opp IATA koden til den.

DAN PUENTE GENIL
A:APT B:BUS C:CITY G:GRD H:HELI O:OFF-PT R:RAIL S:ASSOC TOWN
GEN C PUENTE GENIL /ES
A GEN - PUENTE GENIL - 0K /ES

Det kan jo være at KLM differensierer kundegruppene mer enn andre selskap. Norske forretningspassasjerer foretrekker i allefall KLM, skal man tro målingen fra MMI.

Originally posted by FBU

Originally posted by BEF

Originally posted by FBU

Originally posted by BEF

Originally posted by FBU

ja det mener jeg. Skal man gå etter boka, så skal selvfølgelig passasjeren kjøpe ny billett/betale tillegg.

Praksis er derimot ofte anderledes, og kommer passasjeren for sent, blir han ofte booket om/standby på neste avgang. Slik er det jeg har opplevd det etter 10 år i sas på forskjellige flyplasser i dette land:)

Har opplevd at SAS ikke har hjulpet passasjerer i slike tilfeller...men mede Braathens var det ingen problem....så vi får håpe at SASBraathens tar med seg litt Braathens-ånd inn i det nye selskapet.

Får å si det sånn, det blir bare mindre og mindre av sånne ting. Skal man drive et selskap kostnadseffektivt kan man ikke undergrave sine egne regler. Jeg kan tenke meg at dette ikke har så mye med selskap å gjøre men mer med hvilken person. Og på små linje og småflyplasser skjer det nok oftere, siden det er ofte at man kjenner noen som jobber der. Det man gjør da er jo nesten som å spytte på de som er flinke og møter tidsnok opp. Det blir trynefaktor og inkonsekvens. PAX'en tror at det er greit å komme 10 min før avgangstid, for går det ikke så får jeg jo være med neste. Ja, og da latterligjør de som bruker mye penger på å kjøpe fleksible billetter. I enden så vil selskapet ende opp med uthulede regler og dårlig regularitet. Det har så vidt jeg vet sjeldent blitt oppfattet som positivt.

KLM var svært vennlige overfor meg en gang jeg misset flyet mitt fra LHR til AMS, litt pga forsovelse og litt pga dårlig timing med Heathrow Express som tok lenger tid enn de annonserte 20 minuttene (det viste seg at det tar 20 minutter til T1,T2 og T3, ikke til T4). Jeg ankom sjekk-in 15-20 minutter før flyet skulle gå, og var da kun 5 minutter fra å komme med likevel ble jeg fortalt (Terminal 4 er jo en svært effektiv terminal). KLM booket meg om til neste fly uten omkostninger for meg (jeg reiste på en svært billig billett).

Jan Y

Sant nok som du sier superhai, men av og til er det bra at ansatte bruker sunn fornuft, og ikke følger regelverket slavisk. Folk kan ofte komme for sent uforskyldt, og da er det bra at ansatte bruker skjøn i vurderingen av situasjonen.

Må vel bidra litt her jeg også....den faktiske klm avgangen det dreier seg om var ikke overbooket totalt sett og det har aldri forekommet at noen sier nei til noen som kommer 45 min før avgang...40 min derimot er det derimot slutt.....dette har mange årsaker som jeg ikke skal komme videre inn på her. Avogtil kan man gjøre unntak, men som noen uttrykte tidligere det er å undergrave sitt eget selskap og sin egen effektivitet....jungeltelegrafen går...."....det går alltid fint så...." hadde den episoden i dag...kom en passasjer 25 min før avgang...jeg påpekte at det var for sent og fikk som svar at det var bare pisspreik.....fikk av den uttalelsen selvfølgelig veldig lyst til å hjelpe denne passasjeren med å komme med, men desverre det var for sent. passasjeren måtte dermed kjøpe ny billett.

En liten obeservasjon til, nordmenn som skal ut å fly er jo noe for seg selv, eier ikke køkultur, lukker øyne og kommer for sent.....og det er alltid "det forbanna flytoget" eller "vi har lett en time etter innsjekkingsskrankene" eller ja dere ser poenget....kan man ikke bare møte opp til de anbefalte to timene før....sukk...hehe

så hvis faktum er at passasjeren ble avvist 45 min før avgang er det naturligvis kritikkverdig, men som sagt har veldig vanskelig for å tro det....kan det være 35 min ?

Originally posted by KLMfan
(...)

så hvis faktum er at passasjeren ble avvist 45 min før avgang er det naturligvis kritikkverdig, men som sagt har veldig vanskelig for å tro det....kan det være 35 min ?

Jeg fikk historien overlevert gjennom to ledd, så jeg er forsiktig talt ikke brennsikker på detaljene. Den det gjelder har visstnok aldri reist med fly før, og kan ha surret fælt ved ankomst i terminalen, og dermed tapt dyrebar tid. Hvorfor hun var så sent ute i utgangspunktet sier soga ingenting om.

Originally posted by FBU

Sant nok som du sier superhai, men av og til er det bra at ansatte bruker sunn fornuft, og ikke følger regelverket slavisk. Folk kan ofte komme for sent uforskyldt, og da er det bra at ansatte bruker skjøn i vurderingen av situasjonen.

Ja, sunn fornuft, ja...
Forbinner ikke sunn fornuft med at flere hundre SGS ansatte lager hver sine individuelle og egne regler, og videre setter sine egne grenser.

Joa, skjønsvurderinger er tillatt, men å la dette gå på tvers av elementere regler ifm bookingklasse er rimelig uklokt.

Originally posted by BEF

Forbinner ikke sunn fornuft med at flere hundre SGS ansatte lager hver sine individuelle og egne regler, og videre setter sine egne grenser.

Inte bara SGS. Det är något som förekommer i SAS, SGS, Norwegian, KLM och alla andra handling/flygbolag/övriga brancher, inklusive min arbetsgivare.
Ett fint exempel är en BU flight OSL-NCE tidigare i år. 13 id-pax. På min rad satt 6 av dom. 3 stycken behandlades som royalty och fick allt vad som önskades (kopiösa mängder snacks, vin etc) tack vare att CA var bekant med den ena utan att betala medan mitt resesällskap nekades ett glas med vatten för att ta sin medecin.

Originally posted by BEF

Originally posted by FBU

Ja, sunn fornuft, ja...

Joa, skjønsvurderinger er tillatt, men å la dette gå på tvers av elementere regler ifm bookingklasse er rimelig uklokt.
Ikke rart det er krig i verden:zzz

Originally posted by Falcon

Originally posted by KLMfan
(...)

Jeg fikk historien overlevert gjennom to ledd, så jeg er forsiktig talt ikke brennsikker på detaljene. Den det gjelder har visstnok aldri reist med fly før, og kan ha surret fælt ved ankomst i terminalen, og dermed tapt dyrebar tid. Hvorfor hun var så sent ute i utgangspunktet sier soga ingenting om.

Jeg sender en del av disse KLM fly. Tidligere en -40 stenger jeg ALDRI og jeg tror ikke på at andre gjør det heller. Om flyet er overbooket så vil jeg/vi nekte flk boarding så fort flyet er fult og helst så tidlig som mulig slik at de får en rimelig sjanse til å bli booket omtil andre fly. Så spørs det om denne personen var på innsjekk eller på flyplassen 45 min avgang....
Jeg har vært bor i mange rare tilfeller der folk ikke har kommt med fly fordi de ikke forstå systemet.

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by FBU

.... og der datt sakligheten av lasset! :p

Ikke rart det går dårlig med statsgiganten hvis denne "Telenorholdning" du viser her er representativ for resten av røysla. :sarc

Originally posted by BEF

Originally posted by FBU

Ikke rart det går dårlig med statsgiganten hvis denne "Telenorholdning" du viser her er representativ for resten av røysla. :sarc
Telenorholdning??

Originally posted by FBU

Originally posted by BEF

Originally posted by FBU

Telenorholdning??

Ja, nå reagerer jeg også!!! :D :D :D

Back