• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Møtte 45 min før avgang - avvist av KL

Replying to Topic 'Møtte 45 min før avgang - avvist av KL'

Jeg ankom Barcelona kl 1509 og satt i flyet 1510.

Kødda bare. Syntes bare dette ble en konkurranse om hvor fort kan det gå....og nettopp akkurat slik flyselskapene IKKE vil vi skal oppføre oss. Kjekt den gangen det går, men akk så trist og pyton når noen kan være så frekke å si at innsjekk er stengt 35 min før avgang når dette er opplyst om i lang tid i forvegen. Synes også det er merkelig at noen passasjerer ikke tror disse fristene gjelder "meg". "Det tar jo ikke så lang tid å sjekke inn...og jeg skal jo bare fly til Nice".
Ofte virker det som de dukker opp på flyplassen akkurat når fristen går ut. Man tenker liksom ikke på at det f.eks er endel andre som også "skal bare...".

Jo, men dere som jobber i bransjen, hva er passasjerens ansvar, være på plassen tidsnok, eller være der med høyde for hva nå enn overraskelse av kø?

Være ved innsjekkekings skranken ved tide, og kalkulere eventuel kø på egen regning...For å si det slik jeg ikke ville sagt til en passasjer.. Er du så JÆVLA teit at du tror det ikke er kø på en hovedflyplass???:sarc

Vi i bransjen er sjølvsagt interresert i å få med passasjerane våra. Vi har imidlertid eit ansvar ovanfor dei passasjerane som har møtt i tide, og som ofte har vidare samband med andre fly på andre flyplassar!! Desse har møtt i tide, og forventar at flyet skal gå på rute. Dersom vi då forseinkar flyet for å få med ein passasjer som er for seint ute, vil dette verke som DÅRLEG service ovanfor dei som har møtt når dei skal.

Men: Vi prøvar som sagt å få med alle dei pax vi greier:)

Enig med DY!! I visse miljø virker det som det gir status å komme sist ombord...sits til flyplassen...(...men først i loungen!!)

Originally posted by FBU

Være ved innsjekkekings skranken ved tide, og kalkulere eventuel kø på egen regning...For å si det slik jeg ikke ville sagt til en passasjer.. Er du så JÆVLA teit at du tror det ikke er kø på en hovedflyplass???:sarc

Fra passasjerenes side vil da være spørsmålet: Hvor lang køtid bør man forvente?? 10 minutter (det synes jeg er helt akseptabelt), 30 minutter, 1 time (da snakker vi om vel lang køtid)....?

Jeg synes det er helt på sin plass å være på flyplassen i litt gid tid, men det er vel litt vel mye forlangt at passasjerene skal ta høyde for "uendelig" køtid?

JAn Y

Hva mener du alternativet er da? Flyselskapet tar ansvar for alt?

Originally posted by The Ticketor

Hva mener du alternativet er da? Flyselskapet tar ansvar for alt?

Jeg vet ikke om du sikter til mitt forrige innlegg? Om det er det du gjør så mener jeg rett og slett at det ikke kan være riktig å forlange at de reisende skal stille opp på f.eks. OSL så tidlig at man kan ta høyde for 1 time kø i innsjekkingen. Om det er så mye kø så kan det vel tyde på at flyselskapet (eller de som handler selskapet) ikke har tilstrekkelig med ansatte på plass til å håndtere trafikken. Da burde det være selskapets ansvar - ikke kundens.

Om jeg hadde vært på OSL f.eks. 30 minutter til 1 time før innsjekkingen avsluttes og ikke rukket frem til innsjekkingsskranken pga. kø så ville jeg forventet at selskapet jeg skulle fly med tok ansvaret.

jy

Jeg husker da Gardermoen var ny som hovedflyplas, eller de to første vintrene, da var det MYE kø ved check-in til morgenflyene, helt j**** iblant. Særlig serviceair slet skikkelig. Køene foran skrankene som tok seg av flyene ved syv-tiden om morgenen var ulidelig lange, men de lot folk komme med. Selv om man hadde møtt frem i riktig god tid var det ikke nubbsjangs til å få sjekket inn i før fristen gikk ut. De lot folk komme med, men mange mistet videreforbindelser. Jeg satt ved siden av en på et fly til Zürich som snakket med flyvertinnen, han skulle videre til et sted i Afrika og neste fly gikk først noen dager senere, flyvertinnen sa at han nok ikke ville rekke det flyet han skulle med, men at han nok ville bli booket om, men kjipt allikevel. Jeg skulle videre til Genève og dit går det luftbro fra Zürich så ikke noe problem å få plass på et senere fly.

TOS,

Flyselskapet/handlingagenten kan jo ikke fritt velge hvor mange skranker de bruker til hver flight. Har man x antall skranker, så har man.

Flyselskapene/handlingselskapene har som nevnt et visst antall skranker, men på morgenen hjelper det lite med alle skranker åpne kl 5 når de fleste passasjerer dukker opp etter 6 engang....særlig når flyet går rundt 7....

TOS,

Flyselskapet/handlingagenten kan jo ikke fritt velge hvor mange skranker de bruker til hver flight. Har man x antall skranker, så har man.

Så enden på visa er at passasjerene rett og slett må ta høyde for så lang kø som det til enhver tid måtte være....? Jeg har litt problemer med å kjøpe den, men kanskje det bare er meg som er kravstor.;)

Selv om flyselskapet/handlingagenten ikke har tilgang til mer enn et gitt antall sjekkinskranker så må vel dette dimensjoneres i forhold til nivået på trafikken...?

Det samme gjelder forsåvidt sikkerhetskontrollen. Jeg har opplevd mange ganger å ha blitt stående leeenge i kø i transittsikkerhetskontrollen, med 200 passasjerer eller deromkring i kø og bare en av detektorene i bruk. Kundene kan vel vanskelig legge press på OSL for å bedre denne situasjonen, men det kan flyselskapene. Det er et argument for at ansvaret bør ligge hos flyselskapene.

jy

Når det gjelder sikkerhetskontrollen, så har flyselskapene lagt press på OSL, som også har gjort noe med situasjonen. Bedre der nå.

Vem vet bäst hur lång tid det tar att checka in? Passageraren eller flygbolaget? Vem kan påverka incheckningstiden? Passageraren eller flygbolaget?
Jag anser att det passageraren kan påverka (och ta ansvar för) är när han/hon ska befinna sig i incheckningskön. Om det bara finns en incheckning öppen så är det ganska svårt för passageraren att förutse det.
Om han ska ta höjd för en timmes incheckningskö så bör tiden före avgån anges till 1h30min inte 30 min.
Nej, det är enklare för flyg- eller handlingbolaget att låta den reande ta smällen, men är det rimligt?

Det som burde være en fair deal er jo at ansvaret er noe lunde delt, det er tross alt tre biter her, hvor tidlig selskapet vil ha pax på plass, hvor mye kø en skal ta høyde for som pax før innsjekk, og hvor mye kø det er i sikkerhets-kontrollen.

Uten å lage noe mer arbeide for noen, så er det vel enkelere om selskapene tar høyde for at de kan ha kø og legger inn i innsjekk-tidene sine tid for å få pax inn tidsnok, mao, om man praktiserer 45 mins i dag, så legg på 15min, så har man 15 min slack i forhold til køing. Lite fleksibelt for tider med mye trafikk...

Når det gjelder treighet i sikkerhetskøer, så må vel det strengt tatt være en sak for selskapet overnfor kunden, det er vel ikke en faktor kunden kan ta høyde for, så lenge man har fått sjekket inn i tide?

Det er uansett ingen unnskyldning for å fraskrive seg ansvaret. Handlingagenten må kunne forventes å ikke påta seg flere jobber enn de klarer å håndtere.

SAS Braathens går ut med utgangspunkt i siste fremmøte tid på lufthavnen, som jeg foretrekker. Andre selskaper bruker når siste mulighet for innsjekk er, da må paxen selv ta høyde for evt kø. Men det er snakk om veldig få tilfeller hvor køene er så lange at folk ikke har rukket det, det er stort sett passasjerens egen forsinkelse som har forårsaket det. Så vidt jeg husker så har det vært rundt 95% av køen som har ligget innenfor servicestandard (15 min på sk øko utl) de siste månedene.

Originally posted by TOS

TOS,

Så enden på visa er at passasjerene rett og slett må ta høyde for så lang kø som det til enhver tid måtte være....? Jeg har litt problemer med å kjøpe den, men kanskje det bare er meg som er kravstor.;)

Selv om flyselskapet/handlingagenten ikke har tilgang til mer enn et gitt antall sjekkinskranker så må vel dette dimensjoneres i forhold til nivået på trafikken...?

Det samme gjelder forsåvidt sikkerhetskontrollen. Jeg har opplevd mange ganger å ha blitt stående leeenge i kø i transittsikkerhetskontrollen, med 200 passasjerer eller deromkring i kø og bare en av detektorene i bruk. Kundene kan vel vanskelig legge press på OSL for å bedre denne situasjonen, men det kan flyselskapene. Det er et argument for at ansvaret bør ligge hos flyselskapene.

jy

Vel hvis tilstandene her i Seattle er en indikasjon, maa du nok ut aa handle, hvis du skal reise med Alaska Airlines en loerdag morgen, er mindre en 3 timer for lite, 1 time i innsjekkningskoe, 1 time og 30 minutter i Sikkerhets koe...plus 30 minutter for aa ha litt aa gaa paa....(dette var aktuelle tider sist loerdag...) og hvis ikke du er ved gaten 20 minutter foer avgang...too-bad :)

Med slike tidsfrister...og påfølgende bagasjeventing og transportetappe i begge ender av reisen er det rart om ikke NSB kan begynne å se lysere på framtiden.:)

Originally posted by dc-8-63

Vel hvis tilstandene her i Seattle er en indikasjon, maa du nok ut aa handle, hvis du skal reise med Alaska Airlines en loerdag morgen, er mindre en 3 timer for lite, 1 time i innsjekkningskoe, 1 time og 30 minutter i Sikkerhets koe...plus 30 minutter for aa ha litt aa gaa paa....(dette var aktuelle tider sist loerdag...) og hvis ikke du er ved gaten 20 minutter foer avgang...too-bad :)

Det frister ikke så mye å reise med fly i/fra USA dersom dette er representativt..... Vil situasjonen være bedre f.eks. om man flyr fra Vancouver? Jeg har en kollega som nettopp har dratt til Bellingham for å ha et forskningsopphold der i området i noen måneder, og jeg tenkte kanskje at jeg skulle besøke ham. Da er kanskje Vancouver en vel så aktuell destinasjon...?

jy

Back