Motorplassering !

ENTO

ScanFlyer Silver
Etter at MD80 forsvinner ut er det få fly med bakmontert motorer. De fleste idag har motorene under vingen. Hva er fordeler/ulemper etc. ? Noen som har et fornuftig svar ?
Er det aerodynamikk eller er det det praktiske for flymekanikeren,service osv som betyr noe ?

Ukvalifisert gjettning fra meg:

Vingene skal holde flykroppen. Blir flykroppen "belastet" med vinger, vil vingene måtte holde tyngre last. Flyttes motorene på vingne, blir selve flykroppen lettere, og belastningen til vingefestene mindre. Strukturell belastning blir mindre med motorene under vingene. Er jeg helt på jordet med denne gjettningen??? Jeg venter spent på svar fra kvalifiserte folk. :lol:

De för- och nackdelar jag kan minnas att jag har läst om är främst att risken för överstegring/stall är större för flygplan med motorerna bak. Jag har för mig att en av prototyperna till Caravelle störtade pga detta, men man lärde sig av det och sedan dess innebär det inget problem. Å andra sidan är det en fördel om motorerna inte hänger under vingarna om man trafikerar flygplatser med skräp eller sand på marken, eftersom risken är mindre att föremål sugs in om de sitter högre upp. Jag har också läst något om att motorer under vingarna har en nackdel för att luftlödet där är stört på något sätt, men jag är ingen expert på aerodynamik.

Kan tenke meg at dette spørsmålet vil trenge en grundigere avhandling fra de som har peiling...

Det handler nok ikke bare om "look" og design heller.

Få tak i Brendas, vår Ingeniør-super-student-om jeg ikke husker helt feil! HAN har sikkert ett vettugt svar!

Originally posted by Henrik
Jag har för mig att en av prototyperna till Caravelle störtade pga detta, men man lärde sig av det och sedan dess innebär det inget problem.

Nu är du helt fel ute. Ingen Caravelle prototyp havererade. Det du far efter är nog BAC 1-11 prototypen och kombinationen motorer i aktern och T-tail.

Motorer som på Caravelle, DC-9 osv., er en relativt tyngre konstruksjon enn vingemonterte motorer. Lösningen ble valgt på disse flyene pga. sterk stöy fra motorer under vingene. På DC-8, Comet og 707 var stöy et stort problem, men ved å flytte motorene bak, ble det generelt lavere stöynivå i kabinen. Dessuten ble vingene mer aerodynamiske og effektive.
Men det förte også til et nytt fenomen, nemlig "deep stall" pga. at fly med skrogmonterte motorer må ha T-hale. Når fly med T-hale steiler, kommer haleflaten i "skyggen" av vingen og mister virkningen til å stabilisere flyet. Det var forövrig BAC 1-11-prototypen som styrtet, ikke Caravelle. Denne episoden förte til at nye varselsystemer og mekanismer for å motvirke "deep stall" i störst mulig grad, ble utviklet.
En tredje ulempe med skrogmonterte motorer er at flyene blir vanskeligere å laste pga. store forandringer i tyngdepunktet.

Men det ser ihvertfall tøffere ut med motorene bak og t-tail!
McDonnell Douglas lagde fightere, Boeing lager bombefly. Sånn er det bare;)

Ett annet problem en har med motorer montert bak fikk vi kjennskap til med Gottröra ulykken, der dårlig/feilaktig deiceing førte til at is fremdeles var på vingen ved avgang, og løsnet fra vingen etter takeoff og endte opp i motorene som igjen førte til tap av skyvekraft og siden en krasjlanding som heldigvis endte opp uten tap av menneskeliv.

Dette er ikke ett problem ved vingemonterte motorer.

Fremdeles bygges CRJ-200/700/900 og snart 1000 serien med motorer bak. I tillegg kommer det ett nytt RJ fly fra Kina med motorene montert bak. Så ting er ikke helt svart enda.:cool:

Originally posted by LN-AFG
Ett annet problem en har med motorer montert bak fikk vi kjennskap til med Gottröra ulykken, der dårlig/feilaktig deiceing førte til at is fremdeles var på vingen ved avgang, og løsnet fra vingen etter takeoff og endte opp i motorene som igjen førte til tap av skyvekraft og siden en krasjlanding som heldigvis endte opp uten tap av menneskeliv.

Dette viste seg å väre et mer eller mindre rent MD-80-fenomen: DC-9 hadde ingen slike problemer. Ei heller F-28, Trident, 727, Caravelle eller BAC 1-11. De hadde alle sammen noe tynnere og stivere vinger som ikke "flex'et" like mye som MD'en

Originally posted by RolfL

Originally posted by Henrik
Jag har för mig att en av prototyperna till Caravelle störtade pga detta, men man lärde sig av det och sedan dess innebär det inget problem.

Nu är du helt fel ute. Ingen Caravelle prototyp havererade. Det du far efter är nog BAC 1-11 prototypen och kombinationen motorer i aktern och T-tail.

Ja, det stämmer. Helt rätt som du säger. Ber om ursäkt.

Originally posted by LN-AFG
Fremdeles bygges CRJ-200/700/900 og snart 1000 serien med motorer bak. I tillegg kommer det ett nytt RJ fly fra Kina med motorene montert bak. Så ting er ikke helt svart enda.:cool:

Og så er det jo bøttevis av Gulfstream, Citations, og masse annet i bizjet-verdenen som stort sett alt bruker motorer bak.

-A

Godt spørsmål - noe jeg alltid har lurt på, men ikke har stilt som spørsmål. Men det er vel en grunn til at alle større fly har motorene under vingene - nettopp at designet er bedre?! Derfor har jeg aldri heller forstått enkeltes (ganske manges?) entusiasme for DC-MD-flyene til SAS på dette form... Er det ikke - satt på spissen - et slags utdatert/forfeilet design? :spin:

Jeg mener å ha sett et fly med motorene over vingene også. Sikkert smart når man bruker flyet på støvete plasser, eller på snø/is.

Vil dog tra at ved en nødlanding på vann, eller land uten gear down
så er muligheten for å klare seg større i en maskin med motorene bak , enn på en maskin
med motorene under vingene, Ref Gottøra og Istanbul
http://www.airporthaber.com/hb/pic.php?id=15048

Motor under vingene vil vel føre til en bråstop, avriving av vinge , fuelleak og mulighet for brann.

Originally posted by imm

Jeg mener å ha sett et fly med motorene over vingene også. Sikkert smart når man bruker flyet på støvete plasser, eller på snø/is.

Du tenker på VFW-614? Cimber Air var vel launch-customer (og omtrent eneste kunde) på denne.

Originally posted by DYflyer
Du tenker på VFW-614? Cimber Air var vel launch-customer (og omtrent eneste kunde) på denne.

Dette burde jeg kanskje tatt i en egen tråd, men sånn rent praktisk, hva var det som gjorde at denne ikke hadde noen suksess? Designet er ihvertfall ganske interessant. :-p

An72/74. Kuleste og røffeste flyet. ^_^

http://www.airliners.net/open.file/1281689/L/

Back