Du er modig du..Originally posted by AirbusTero
Er det ikke - satt på spissen - et slags utdatert/forfeilet design? :spin:
Originally posted by AirbusTero
Godt spørsmål - noe jeg alltid har lurt på, men ikke har stilt som spørsmål. Men det er vel en grunn til at alle større fly har motorene under vingene - nettopp at designet er bedre?! Derfor har jeg aldri heller forstått enkeltes (ganske manges?) entusiasme for DC-MD-flyene til SAS på dette form... Er det ikke - satt på spissen - et slags utdatert/forfeilet design? :spin:
suger ikke stein opp fra bakken (slik som støvsugerne på
73'en)
mer aerodynamisk (siden vingen blir renere uten motorer),
Ellers ser jeg at CG er nevnt her, og det er jo forsåvidt riktig, men f. eks. på 80-en er vingen så langt bak, at tyngdepunktet blir bra alikevel, i følgende flygende personell på 80'en så er det aldri noe problem med dette, bortsett fra ved ferry, hvor vi vanligvis legger en ca. 800kg ballast i fwd cc.
men tilgjengjeld er det enklere med motorbytte på 80'en.
Mye stillere (vi må vanligvis åpne vinduene for å høre at motorene faktisk starter)
Ikke noe stort problem, i motsetning til MD80 som var veldig flink til aa faa i seg allt som ble kastet opp fra hovedhjulene!
Saa lenge motorene ikke forstyrrer luftstroemmen, som er grunnen til at de er montert saa langt framme, er det ikke noe mere aerodynamisk drag enn aa plassere motorene bak.
Til dels enig her, men naar flyet sittet tomt med CG bak CG limit og straks du faar passasjerer og last foran svinger CG utrolig fort framover, maa man planlegge noeye.
Absolutt ikke! Du kan bytte en vingemontert motor med kun bootstrap uten noen form for kran eller heiseanordning, arbeidsplattform osv., slik som kreves paa en MD80.
Dette har lite med motorstoey og plassering av motorer, men heller med design av neseparti... og det er greit aa foelge med paa EGT under start og ikke sitte med hodet ut av vinduet...![]()
Originally posted by Speedbird
Ikke bare er fly med motorer bak nydelig å se på, de er også tryggere (pga. centerline
thrust ved tap av en motor), suger ikke stein opp fra bakken (slik som støvsugerne på
73'en), mer aerodynamisk (siden vingen blir renere uten motorer), lettere å bygge vingen
(slik som at 73'en har både krügerflap og slat, mens MD80'en har en slat hele veien),
tryggere for bakkemannskap (skal godt gjøres å bli sugd inn i en JT8D), og mange andre ting.
Ellers ser jeg at CG er nevnt her, og det er jo forsåvidt riktig, men f. eks. på 80-en
er vingen så langt bak, at tyngdepunktet blir bra alikevel, i følgende flygende personell
på 80'en så er det aldri noe problem med dette, bortsett fra ved ferry, hvor vi vanligvis
legger en ca. 800kg ballast i fwd cc.
Lett vedlikehold av motor er selvsagt enklere på 73'en enn på 80'en,
men tilgjengjeld er det enklere med motorbytte på 80'en.
Ta en flytur i en MD90 og en 737 og prøv å få klappsete, da merker du flere forskjeller;
1: Mye stillere (vi må vanligvis åpne vinduene for å høre at motorene faktisk starter)
2: Flygerne bruker ikke headset (på 737 har de ANR headset)
3: Flyet flyr der du peker nesen (i motsatt til 737'ern som liker å logre med halen)
4: Flygerne SMILER mye mer!![]()
Originally posted by atck
An72/74. Kuleste og røffeste flyet. ^_^
http://www.airliners.net/open.file/1281689/L/
CFM56 og JT8D,og vi har mye mer findings på CFM'en enn JT8D'en.
Tja, man får noe mer interfence drag mellom motorer som er vingemontert enn bak.
mens en vingemontert motor har hele oppsiden (som i tillegg er en aerodynamisk flate som skal gi løft, i motsetning til halen),
samt understell mens det er ute, med andre ord får du mye mer interference drag i det tilfelle at du gjerne får motorstopp under takeoff, eller god-around.
I tillegg quotet du meg ikke på at konstruksjonen blir enklere med halemonterte motorer,
Regner med at pilotene planlegger vekt og balanse like nøye om de flyr en -80 eller 737.
Men som du skriver, så er nesepartiet på en MD bedre designet enn på en 737,
På jobben her har vi en stor rivalisering mellom 737-elskerne og -80 elskerne..
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.