• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Mona Jomås sint på SAS

Re: Mona Jomås sint på SAS

Originally posted by The Ticketor

Her er utdrag fra SK CoC gjeldende overbooking:

9.5 NEKTET OMBORDSTIGNING OG NEDGRADERING I KLASSE OMBORD

I utklippet som det henvises til står det ingenting som kan gi meg en indikasjon på at det er de med billige billetter som skal "kastes av" først, men det er mulig at jeg leser litt kjapt og har misst noe.

Først frivillige, som det står. Er det ingen frivillige så må selskapet selvfølgelig ha sine egne rutiner, og at pris da er en faktor er ikke rart.

Først frivillige, som det står. Er det ingen frivillige så må selskapet selvfølgelig ha sine egne rutiner, og at pris da er en faktor er ikke rart.

Om det er frivillige så er det jo ikke noe problem. Da aksepterer man kompensasjonen som god nok for å vente til neste fly - dvs. at ulempen du påføres ikke er større enn "gevinsten". Pris er selvsagt en mulig faktor, men som jeg skriver så har det aldri falt meg inn at dette er et kriterium (dvs. det har aldri noe selskap fortalt meg). Jeg lever dermed i villfarelsen om at jeg er like sikker på å komme med flyet om jeg er booket i L-klasse som i C-klasse. Jeg har reist noen ganger, og de fleste gangene på billetter som ikke er fleks, men har aldri tenkt den tanken - kall meg gjerne naiv...:smile2

Edit: Jeg tror ærlig talt jeg ville blitt like lite happy om jeg ble kastet av med happy-billett som med fleks billett (om jeg hadde noe "viktig" jeg skulle være med på).

Selv har jeg opplevd "overbooking" fra London til Oslo med SAS og der gikk skrankepersonell å forespurte om noen frivillige kunne vente til ikke neste fly (fullt), men neste der igjen mot noen pund.

Nei, takk når man har vært i møter hele dagen, stresset til å komme til tube 3 og gjennom alt dærre der og så "kan de vente noen timer på fly......"

Jeg takket nei, og skjønner alle som måtte hjem der og da og har betalt for det - så får problemet ligge hos flyselskapet som spekulerer i dette, ta støyten selv.

Service - det er SHELL det :)

Jan

Jeg synes det er helt riktig at jo mer man betaler for å fly, jo sikrere skal man være for å komme med. Selskapet vil jo ta seg best av de som legger igjen mest pr sete.

Kanskje DB-lista tar hensyn til EB-status også? Selv om ikke flightene i Norge gir poeng, så antar jeg at SAS har kontroll på hvem som legger igjen hvor mye penger. F.eks vil nok alle med TPC-kort rangeres etter hvor mye de flyr hvert år. Padion er vel alltid garantert plass (?)

Denne flighten må forresten ha gått veldig i pluss. Tipper de fikk inn ca 100 000kr. Hva er de faste og variable kostnadene med denne F-50 flighten? 50 000?

Hvilken verden lever dere i? Kanskje jeg burde si: Hvilken tid lever dere i?

Den tid da forretningsreisende betalte fullpris er forlengst forbi. I de rimelig store selskapene jeg kjenner best, er regelen billigste billett pluss-minus to timer av ønsket avgangstidspunkt og det er firmaets reisebyrå som avgjør. Det er kun i helt spesielle tilfeller og over lange avstander der man skal komme fram opplagt at man får reise businessklasse. Dette er kostnader på bunnlinja som ingen kan løpe fra. Det er bedre å betale 10 x 2000 enn én billett til 20,000.

Argumentet til CK faller på sin egen urimelighet. Han må gjerne stå igjen på OSL når flyet videre til feriedestinasjonen forlater CPH.

Originally posted by LN-KOG

Hvilken verden lever dere i? Kanskje jeg burde si: Hvilken tid lever dere i?

De 53 som hadde booket på denne flighten lever fremdeles i en tid da man flyr C-klasse. C-klasse er kanskje litt feil navn, siden man har samme kabin, men full fleks blir solgt som C.

Det samme gjør veldig mange off-shoreabreidere som pendler opp og ned langs norges kyst

Dag Viking,

I mine tidligere arbeidsgivere så var det også en faktor ja. Prioritetslisten var veldig lang på AY husker jeg, mange hensyn som skulle tas. På MH så jeg den nok aldri og i MA var det en litt kortere utgave av AY sin.

Overbooking er en del av hverdagen. Sånn er det bare. Og det som ihvertfall bør gjøres er å spør etter frivillige mot en gitt kompensasjon. Og melder det seg ingen, kan man jo lage en slags "auksjon", og at kompensasjonen heves helt til noen melder seg. Alt er til salgs, bare prisen er rett.

En ting jeg reagerer på, er når talsmenn for selskaper kommer med ren løgn. Og i dette tilfellet gjør informasonssjef Thomas Midtveite det. "Selskapet tjener ingen ting på overbooking" sier han. Det er jo tullball å si noe sånnt. Hvorfor i all verden overbooker selksapet da? 3 flere solgte seter pr. fly gir da mer penger i kassa, sant?

Nei, si som sant er: "Vi overbooker fordi da tjener vi mer penger". Vær i det minste ærlig når ting skal sies.

Legene, tannleger overbooker, frisører gjør det, hoteller, ferger og tog, veldig mange som også yter service gjør det. Hvis man har vært i andre land (særlig usa), så vet man at håndteringen til SAS er god. Det skjer dog feil eller misforståelser. Men de artiklene som kommer opp i VG eller større aviser er ofte overdrevet.

Originally posted by LN-KOG

Argumentet til CK faller på sin egen urimelighet. Han må gjerne stå igjen på OSL når flyet videre til feriedestinasjonen forlater CPH.

har man connections skal man selvsagt med - og pax med connections prioriteres. Kommer de ikke med, ordnes det selvsagt ny routing helt frem til endelig destinasjon, og gjerne med upgrade og det hele.

Ja, overbooking er noko herk!! Kan godt forstå at ingen flyselskaper ønsker å fly med tommer seter. Derimot, kan konsekvensen for å bli ståande igjen bli seriøst kostbar for den enkelte.

Skulle eg ha booka meg eit kurs 3-4 mnd i forveien, noko eg faktisk gjere og vil gjere i framtida, til priser mellom 10-20.000,-, og så risikere å stå igjen fordi eit flyselskap har overbooka flighten -ja då skal eg love at eg hadde tordna svart! Dette ser jo ikkje feks SAS på. Og: Kva koster til eksempel eit tomt sete? Kan det feks veie opp prisen den enkelte plutselig kan sitte med? Tviler eg sterkt på. Gi meg navnet på den sivilisten som blar opp 20.000,- for så å kaste disse i dass.

Og; når SAS først driver med overbooking; Skal liksom nokon som har kjøpt seg lowfare fordi det var det einaste dei hadde til reisa, bli kasta av? eller fordi det var den einaste flighten som var mulig fordi alle andre har høgare prisklasse? Nei, når fullpris og buisness i utgangspunktet er årsaken til overbooking, som det er blitt poengtert, så bør vertfall business bli kasta av.

Originally posted by TOS

Om det er frivillige så er det jo ikke noe problem. Da aksepterer man kompensasjonen som god nok for å vente til neste fly - dvs. at ulempen du påføres ikke er større enn "gevinsten". Pris er selvsagt en mulig faktor, men som jeg skriver så har det aldri falt meg inn at dette er et kriterium (dvs. det har aldri noe selskap fortalt meg). Jeg lever dermed i villfarelsen om at jeg er like sikker på å komme med flyet om jeg er booket i L-klasse som i C-klasse. Jeg har reist noen ganger, og de fleste gangene på billetter som ikke er fleks, men har aldri tenkt den tanken - kall meg gjerne naiv...:smile2

Edit: Jeg tror ærlig talt jeg ville blitt like lite happy om jeg ble kastet av med happy-billett som med fleks billett (om jeg hadde noe "viktig" jeg skulle være med på).

Naturligvis bliver man lige sur/trist om man bliver kastet af et fly på en C klasse billet eller en super billig Y klasse billet.

MEN det er da absolut logik at et flyselskab vælger pax med billigste billet først hvis der ikke er frivillige også selvom det ikke står skrevet i billetreglerne. En C klasse pax er i udgangspunkitet en bedre kunde end en billig Y klasse pax. Naturligvis kan der være EBP/EBG/EBS (eller tilsvarende Star Alliance kunder) som rejser på billige Y-klasse billetter, men så springer man dem over da de selvom de er på billig billetter er bevidste bedre kunder. Ja, så kan der være en kunde på en billig Y klasse billet som måske engang kan blive en EBG kunde eller noget sådan, men det kan man ikke tage i betragtning. Det er jo ikke en kommunistisk verden vi lever i. Penge og status bestemmer, slut finale.

De fleste IATA selskaber jeg kender offloader nogenlunde efter følgende plan:

1. Frivillige...

2. Hvis ikke frivillige eller ikke nok frivillige, efter følgende ca. liste:

2.a ID Non-revenue pax (fx personale på ferierejse på standby billet)
2.b ID Renenue pax (fx ansatte i rejsebureauer som er på helt specielle rabat billetter)
2.c Alm. revenue pax, billigste booking klasse først (dog er status passager, fx EBG, ofte undtaget/springes over)

Herudover tager man nogle gange ikke arbejdende personale på tjeneste rejse af flyet for Alm. revenue, hvis det ikke påvirker den eller de flyvninger som personalet er på vej til.

Originally posted by imm

Overbooking er en del av hverdagen. Sånn er det bare. Og det som ihvertfall bør gjøres er å spør etter frivillige mot en gitt kompensasjon. Og melder det seg ingen, kan man jo lage en slags "auksjon", og at kompensasjonen heves helt til noen melder seg. Alt er til salgs, bare prisen er rett.

En ting jeg reagerer på, er når talsmenn for selskaper kommer med ren løgn. Og i dette tilfellet gjør informasonssjef Thomas Midtveite det. "Selskapet tjener ingen ting på overbooking" sier han. Det er jo tullball å si noe sånnt. Hvorfor i all verden overbooker selksapet da? 3 flere solgte seter pr. fly gir da mer penger i kassa, sant?

Nei, si som sant er: "Vi overbooker fordi da tjener vi mer penger". Vær i det minste ærlig når ting skal sies.
Helt feil!.. Man har ikke auksjoner. Enten får man frivillige av til fastsatt beløp eller så offloader man ufrivillig og betaler ut DB kompensasjon i henhold til EU direktivet.

å drive "auksjon" i gaten for å få av passasjerer frivilig er ikke SAS sin policy.

Originally posted by Dag Viking

Jeg synes det er helt riktig at jo mer man betaler for å fly, jo sikrere skal man være for å komme med. Selskapet vil jo ta seg best av de som legger igjen mest pr sete.

Helt uenig - har man kjøpt billett har man inngått en kontrakt om at selskapet frakter en fra A til B for en gitt pris, på de betingelsene som er angitt. C-pax betaler for fleksibilitet, setekomfort, servering etc, men alle vil være sikre på å bli med. Med mindre det er spesifisert at man går ut først er overbooking selskapets problem, og en auksjon i gate burde være eneste løsning. i motsatt fall har ikke selskapet oppfylt sin del av kontrakten.

Originally posted by TheDane

De fleste IATA selskaber jeg kender offloader nogenlunde efter følgende plan:

1. Frivillige...

2. Hvis ikke frivillige eller ikke nok frivillige, efter følgende ca. liste:

2.a ID Non-revenue pax (fx personale på ferierejse på standby billet)
2.b ID Renenue pax (fx ansatte i rejsebureauer som er på helt specielle rabat billetter)
2.c Alm. revenue pax, billigste booking klasse først (dog er status passager, fx EBG, ofte undtaget/springes over)

Herudover tager man nogle gange ikke arbejdende personale på tjeneste rejse af flyet for Alm. revenue, hvis det ikke påvirker den eller de flyvninger som personalet er på vej til.

Mja..

En ID Nonrev går alltid av før frivillige. Man hiver ikker i land en frivilig, og betaler vedkommende kompensajson, for så å ta med en IDnonrev pax på samme flight :old

Originally posted by Isbamse

Originally posted by Dag Viking

Helt uenig - har man kjøpt billett har man inngått en kontrakt om at selskapet frakter en fra A til B for en gitt pris, på de betingelsene som er angitt. C-pax betaler for fleksibilitet, setekomfort, servering etc, men alle vil være sikre på å bli med. Med mindre det er spesifisert at man går ut først er overbooking selskapets problem, og en auksjon i gate burde være eneste løsning. i motsatt fall har ikke selskapet oppfylt sin del av kontrakten.

Helt enig - dette er noe jeg også har forsøkt å få frem i denne tråden. Sålenge jeg som pax ikke har fått beskjed om denne prioriteringen så kan ikke det være en prioriteringsmekanisme som jeg kan akseptere.

Jeg har mer forståelse for at selskapet prioriterer gode kunder, som EBS, EBG osv., enne at man går på bookingklasse.

Originally posted by TOS Sålenge jeg som pax ikke har fått beskjed om denne prioriteringen så kan ikke det være en prioriteringsmekanisme som jeg kan akseptere.

Helt enig!

Back