• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Mona Jomås sint på SAS

Re: Mona Jomås sint på SAS

Her kom avslutningen av VG's sak: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=188213

Originally posted by SK1399

Originally posted by TheDane

De fleste IATA selskaber jeg kender offloader nogenlunde efter følgende plan:

1. Frivillige...

2. Hvis ikke frivillige eller ikke nok frivillige, efter følgende ca. liste:

2.a ID Non-revenue pax (fx personale på ferierejse på standby billet)
2.b ID Renenue pax (fx ansatte i rejsebureauer som er på helt specielle rabat billetter)
2.c Alm. revenue pax, billigste booking klasse først (dog er status passager, fx EBG, ofte undtaget/springes over)

Herudover tager man nogle gange ikke arbejdende personale på tjeneste rejse af flyet for Alm. revenue, hvis det ikke påvirker den eller de flyvninger som personalet er på vej til.

Mja..

En ID Nonrev går alltid av før frivillige. Man hiver ikker i land en frivilig, og betaler vedkommende kompensajson, for så å ta med en IDnonrev pax på samme flight :old

Ja, naturligvis........min fejl :)

Originally posted by SK1399

Mja..

En ID Nonrev går alltid av før frivillige. Man hiver ikker i land en frivilig, og betaler vedkommende kompensajson, for så å ta med en IDnonrev pax på samme flight :old

Det er ikke alltid tilfelle, mech som skal til en AOG eller passive/deadhead crew etc er nonrev, men de må med for å unngå å innstille et annet fly...

Det er ytterst sjelden at man ikke finner frivillige, og ytterst sjelden av de tilfellene man ikke finner en løsning som går ann å akspetere for alle parter. Så ja det er lønnsomt, og kostnadene som evt kan utløses vil nok være 'akseptable'. Vil fortsatt bare si at dette er langt fra unikt for SAS.

Hvilket reflekteres i dethan skrev her:

Herudover tager man nogle gange ikke arbejdende personale på tjeneste rejse af flyet for Alm. revenue, hvis det ikke påvirker den eller de flyvninger som personalet er på vej til.

Originally posted by FBU

Originally posted by imm

Overbooking er en del av hverdagen. Sånn er det bare. Og det som ihvertfall bør gjøres er å spør etter frivillige mot en gitt kompensasjon. Og melder det seg ingen, kan man jo lage en slags "auksjon", og at kompensasjonen heves helt til noen melder seg. Alt er til salgs, bare prisen er rett.
Helt feil!.. Man har ikke auksjoner. Enten får man frivillige av til fastsatt beløp eller så offloader man ufrivillig og betaler ut DB kompensasjon i henhold til EU direktivet.

å drive "auksjon" i gaten for å få av passasjerer frivilig er ikke SAS sin policy.

Jeg uttrykte meg kanskje litt feil. Jeg mente da absolutt ikke at dette var SAS sin policy å ha auksjon. Men jeg sa at ved overbookinger (gjelder alle selskaper) bør man først spør etter frivillige, og tilby de en kompensasjon.
Og så foreslår jeg videre at dersom ingen melder seg frivillig til å stå over, kan kompensasjonen økes, intill noen melder seg. Da unngår man ihvertfall at noen som skal noe svært svært viktig blir tatt av. Hvordan du fikk dette til å bli at jeg mente dette var slik SAS praktiserte, vet ikke jeg. Det var bare et forslag på hvordan ting kunne bli gjort...

IMM

Back