• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Mona Jomås sint på SAS

Re: Mona Jomås sint på SAS

Originally posted by Fly high

Originally posted by Someone servicen (ikke sørvis som det grufullt står i artikkelen)

Jo, sørvis er fullt lovlig å skrive, og det har det vært i flere år.

Jeg vet det, men det gjør ikke saken noe bedre!
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Originally posted by Fly high
Ellers overrasker det meg at noen mener man "ikke bør sutre" over ikke å komme med flyet. Selvsagt bør man det! Skulle bare mangle! Jo flere slike saker som brettes ut, jo større er sjansen for at flyselskaper endrer på rutinene.

Håper for all del ikke rutinene med overbooking endres, for da stiger billettprisene.

Om man blir utsatt for DB en gang eller to i løpet av livet, og får en "rimelig" kompensasjon, så har man et ganske stort eksponeringsbehov dersom man lager avis-sak av det.

Det er samme folkene som står ved gaten og diskuterer med gatepersonellet og klager når flyet er forsinket pga dårlig vær, samme gjengen som klager når de ikke blir oppgradert selv om de er gullkunder. Noen vier livet til klaging, noen biter i det sure eplet og ser fremover.

Det var klagingen fra meg i dag:wink
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Originally posted by Vede

Originally posted by krølle

Originally posted by Vede

Fly Norwegian, de overbooker ikke.

Neivel????


[]DY542 []11MAY07[] [ ALT
[
[ 733 DY733 LNKKU
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1 CODE2
[ 11MAY OSL SVG 1625 1720 1651 1700 1738 1742 PO: 20 ED: 6
[
[ PO - OVERSALES, BOOKING ERRORS
[ ED - DEPARTURE CONTROL SYSTEMS OWNED BY AIRCRAFT OPERATOR
[
[
[
[
[
[
:clap


Jeg var faktisk på jobb denne dagen og fikk oppleve dette kaoset som skjedde.
Og Norwegian overbooker ikke, her hadde det skjedd en feil i systemet som gjor at det
plutselig var for mange folk på flyet.

Feil, eller bevisst. booker du mer seter en det er plass til så har du en ????
Riktig overbooking:old
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Originally posted by FBU
Kjipt, men helt i tråd med regelverket!

Nuvel. Basis i kundebehandling er å holde den setningen for seg selv. Å innta en byråkratisk holdning er omtrent det samme som å be kundene (for uinnvidde: De som faktisk betaler lønnen din...) om å finne en annen leverandør neste gang!
Det hersker ingen tvil om at ansvaret ligger på SAS, og jeg må også si at jeg hadde blitt mektig forbanna om jeg hadde blitt nektet boarding med en fullprisbillett - regelverket til SAS blir rimelig uinteressant i den sammenhengen. Særlig når møtet mitt hadde gått i dass...! Og man betaler faktisk ganske mye ekstra for å sikres en plass ombord. Så å ikke forstå hvorfor kunden blir sint og forteller om det blir nesten bare dumt. For å si det sånn, hadde kunden hatt en Happy-billett hadde neppe VG giddet å skrive om den.
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Originally posted by Trety

Originally posted by FBU
Kjipt, men helt i tråd med regelverket!

Nuvel. Basis i kundebehandling er å holde den setningen for seg selv. Å innta en byråkratisk holdning er omtrent det samme som å be kundene (for uinnvidde: De som faktisk betaler lønnen din...) om å finne en annen leverandør neste gang!
Det hersker ingen tvil om at ansvaret ligger på SAS, og jeg må også si at jeg hadde blitt mektig forbanna om jeg hadde blitt nektet boarding med en fullprisbillett - regelverket til SAS blir rimelig uinteressant i den sammenhengen. Særlig når møtet mitt hadde gått i dass...! Og man betaler faktisk ganske mye ekstra for å sikres en plass ombord. Så å ikke forstå hvorfor kunden blir sint og forteller om det blir nesten bare dumt. For å si det sånn, hadde kunden hatt en Happy-billett hadde neppe VG giddet å skrive om den.
Selvfølgelig ligger ansvaret på SAS, men jeg regner med at SAS har kalkulert inn hvor mye det koster å gå med ledige seter på samtlige avganger, kontra den negative opplevelsen ett fåtall opplever ved overbookinger.
Du må huske på at i de aller aller fleste tilfeller så klarer man å få frivilige til å stå over avgangen.
SAS ber i mottsetning til enkelte andre selskaper etter frivilige til å stå over en avgang. Noen praktiserer at siste innsjekete passasjer skal tas av ufrivillig, og opperer kun med en type kompensasjon (involuntery denied boarding)

Det er ikke uvanlig med mellom 10-15 noshow på enn fullstapet avgang i morgen rushet.
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

overbooking er en kalkulert risiko som de fleste tradisjonelle flyselskaper gjør nettopp fordi det er så enorme penger å tjene på det. Når man vet at X% av passasjerene ikke møter opp til en avgang ("no-shows" fordi de f.eks. har fleksible billetter), det møter opp Y% flere pax til avgangen (folk med fleksible billetter som bare møter opp - "go-shows"), gjør man et regnestykke (den faktiske algoritmen er noe mer komplisert) basert på antall plasser ombord minus no-shows pluss go-shows, legger inn verdien av en ny pax mot kostnaden ved denied-boarding etc. I regnestykket regnes også faktorer som hvor lenge det er til neste avgang og om dette er siste flighten på dagen (da øker kostnaden ved å la pax stå igjen) eller om det f.eks. er lille julaften eller noe sånt.

Det aller meste av tiden går det greit, og beregningene slår til, noen ganger må man be om frivillige til å stå over, og ytterst sjelden får man ingen frivillige til å vente på neste flight (som i dette tilfellet), og da finnes det visse kriterier man bruker for å velge ut hvem den stakkaren er som må stå igjen (og som selvsagt får rikelig med kompensasjon for dette).
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Kanskje jeg bør bidra med en liten spinn på temaet?
- De som har kjøpt de billigste billettene har helt klart planlagt sin reise lang tid på forhånd, og for dem er det viktig å komme frem til riktig tid.
- De som kjøper de dyreste billettene har ikke helt peiling på hva planlegging er, derfor tar de også risken med å bli avvist.

Nye tanker kanskje?

Dette ovenfor var vel litt provokatorisk, men jeg fatter ikke at noen kan selge mer enn man har - og for flyselskapene er et sete et sete og ikke 1,06 sete. Alternativet er den løsningen NOR-WAY Bussekspress praktiserer med setegaranti, men da må ekstra materiell være tilgjengelig overalt i nettet. Denne løsningen vil vel bli for dyr for SAS, ikke sant?

Jeg tror det ikke var uten grunn at EU-kommisjonen vedtok de nye transportregler. Det var for å styrke passasjerenes rettigheter - at kunden får hva han har kjøpt. At SAS tjener på å spekulere i disse rettighetene, viser vel at kompansjonebeløpene til passasjerene er for små til at det svir nok i pungen. Kanskje er løsning kan være å tredoble kompansasjonen for å komme blårussens spekulasjoner til livs?
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Det jeg sliter litt med å forstå er at folk mener at SAS tjener på å spekulere i overbooking. Det er nå engang slik at SAS både yter en service og maksimerer sine inntekter slik at de f.eks kan konkurere på pris. Hvis de ikke overbooker så vil prisene på setene kunne bli høyere og man vil ha fly som letter med tomme seter.

Jeg skjønner at det er forbannet iriterende å bli satt igjen, og at kompansasjon kanskje ikke er godt nok. Men å si at overbooking er en u-ting bare på grunn av de gangene det går galt, det blir for dumt. Det som derimot er viktig er at SAS blir flinkere på å håndtere disse situasjonene. Og gjøre det på en mest mulig smertefri måte. De kan vel også tjene på å kjøre en litt lettere overbooking.
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

SAS og andre flyselskaper kunne bli flinkere til å håndtere slike situasjoner. Det burde være mulig å kontakte folk på forhånd for å spørre om de kunne tenke seg å være frivillige "bli stående igjen" om flyet skulle vise seg å bli fullt. Jeg har selv opplevet å bli kastet av hvor jeg bad svært pent om å få være med, da det passet særdeles å bli stående igjen, uansett kompensasjonen jeg ble lovet. Ingen bønn, det ble å bli stående igjen og det var heller ikke spurt etter frivillige.
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Det kan vel også ha noe med hvilken flyplass man er på hvor godt man håndterer det. Både på OSL og CPH har det godt veldig bra, ikke bare har de spurt etter frivillige, men det kom også opp tilbud når jeg sjekket inn på automat en gang.

Problemet i denne situasjonen er ikke at flyet fra KRS ble overbooket, men at de håndterte overbooking dårlig og det var en pr-kåt yrkesklager som ble denied boarding.


Kanskje jeg bør bidra med en liten spinn på temaet?
- De som har kjøpt de billigste billettene har helt klart planlagt sin reise lang tid på forhånd, og for dem er det viktig å komme frem til riktig tid.
- De som kjøper de dyreste billettene har ikke helt peiling på hva planlegging er, derfor tar de også risken med å bli avvist.

Jeg vil helle si det er motsatt
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Originally posted by Someone

Kanskje jeg bør bidra med en liten spinn på temaet?
- De som har kjøpt de billigste billettene har helt klart planlagt sin reise lang tid på forhånd, og for dem er det viktig å komme frem til riktig tid.
- De som kjøper de dyreste billettene har ikke helt peiling på hva planlegging er, derfor tar de også risken med å bli avvist.

Jeg vil helle si det er motsatt

Jeg er nesten tilbøyelig til å være litt enig med -KGL, men jeg ser selvsagt også den andre siden av saken. Min holdning er at om jeg vet når jeg må være et sted så kan jeg like godt kjøpe en fastlåst billett og spare penger på det. jeg forventer da at jeg faktisk får være med flyet.
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

det har vel noe med hvilke krav man har. Når jeg drar på ferietur med familien, har jeg tid til å vente en time eller to på OSL mot kompensasjon. Når jeg skal ha et møte i Stockholm kl 11 kan jeg IKKE vente. Sånn har de fleste det.

Og, det er ikke bare en fordel for flyselskapene å overbooke, men også en enorm fordel for kundene når de MÅ ha plass på flyet. Jeg tror det ville være større kundestorm om folk ikke fikk kjøpe billett eller komme med på et fly som ikke er fullt, enn de få tilfellene der man har en ekte involuntary denied boarding. Som sagt er det i de aller fleste tilfellene en eller flere som velger å gå av.
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

det har vel noe med hvilke krav man har. Når jeg drar på ferietur med familien, har jeg tid til å vente en time eller to på OSL mot kompensasjon. Når jeg skal ha et møte i Stockholm kl 11 kan jeg IKKE vente. Sånn har de fleste det.

Og, det er ikke bare en fordel for flyselskapene å overbooke, men også en enorm fordel for kundene når de MÅ ha plass på flyet. Jeg tror det ville være større kundestorm om folk ikke fikk kjøpe billett eller komme med på et fly som ikke er fullt, enn de få tilfellene der man har en ekte involuntary denied boarding. Som sagt er det i de aller fleste tilfellene en eller flere som velger å gå av.
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Originally posted by CK

det har vel noe med hvilke krav man har. Når jeg drar på ferietur med familien, har jeg tid til å vente en time eller to på OSL mot kompensasjon. Når jeg skal ha et møte i Stockholm kl 11 kan jeg IKKE vente. Sånn har de fleste det.

Det kan så være, men det er ikke alle som reiser på møter/konferanser osv. som reiser på fullprisbilletter, men som likevel må være på plass til et gitt tidspunkt. At jeg velger å reise med ikke-flex billetter selv om jeg skal på noe som jeg anser som viktig, så betyr ikke det at jeg burde kastes av til fordel for en som har betalt for en dyrere billett. Når jeg inngår en kontrakt med et flyselskap så lover selskapet å levere en transporttjeneste som motytelse (spesifisert på tid/sted osv.). Om det er slik at det er mer sannsynlig at en med lavprisbillett kastes av så bør kanskje dette komme frem som en av ulempene med å kjøpe billige billetter: "Skal du være sikker på å komme frem så kjøp full fleks...".

Noen ovenfor snakker om klekkelig kompensasjon når man blir "kastet av" flyet, og så nevnes det i et annet innlegg eller i en avisartikkel en sum på 250 euro. I mine øyne er ikke det en klekkelig sum (og det selv om billettprisen kanskje i utgangspunktet var lavere enn dette)....
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Ikke helt enig med KGL her.
Reiser jeg på happy så har jeg trolig valgt den billigste avgangen den dagen, og det er egentlig likegyldig når på dagen jeg kommer fram. Reiser jeg på fullpris så skal jeg f.eks rekke en flight videre på heliporten, og trenger å komme med akkurat den flighten jeg er booket på hos SAS.

Bli kastet av på happy gjør meg ikke så mye, det betyr bare litt ekstra tid med bærbar pc på flyplassen, men blir jeg kastet av med fullpris kan det bli litt problemer.

Slik vil jeg anta det er for mange.
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Originally posted by Dag Viking

Ikke helt enig med KGL her.
Reiser jeg på happy så har jeg trolig valgt den billigste avgangen den dagen, og det er egentlig likegyldig når på dagen jeg kommer fram. Reiser jeg på fullpris så skal jeg f.eks rekke en flight videre på heliporten, og trenger å komme med akkurat den flighten jeg er booket på hos SAS.

Bli kastet av på happy gjør meg ikke så mye, det betyr bare litt ekstra tid med bærbar pc på flyplassen, men blir jeg kastet av med fullpris kan det bli litt problemer.

Slik vil jeg anta det er for mange.

Som jeg skriver ovenfor så er det nok ikke slik for alle. I min bransje så er det svært få som reiser på fullprisbilletter selv om man skal på en konferanse e.l. og trenger å være på et gitt sted til et gitt tidspunkt. Når jeg vet at konferansen starter kl. 10.00 på dato sånn og sånn så er det liten vits å betale mange tusen ekstra for flybilletten. Jeg har aldri regnet det som mindre sannsynlig at jeg skulle få være med flyet enn de få gangene jeg reiser full fleks, og kan ikke annet enn å skjønne at det er helt urimelig at jeg skulle kastes av med en happybillett. Jeg ville iallefall ikke vært veldig happy etter det....:smile2
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Det er greit å håndtere overbooking HVIS det er noen frivillige og HVIS det er Happy-billetter på flighten. I denne situasjonen var det booket 53 c-klasse billetter (Fokker50), og ingen var frivillige. At alle som har booket c-klasse dukker opp skjer helt ekstremt sjelden, no-show på 20 pax er helt vanlig på en 737.

Da har man en utfordring som løses på best mulig måte: Passasjeren som dessverre blir plukket ut får 4000 NOK å bruke på billetter, eventuelt 2000 NOK cash i hånden. Hun blir også fraktet raskeste mulige vei dit hun skal.

Selvsagt er hun ikke happy med dette, men stort sett alle flyselskap opererer slik for å kompensere for no-show. Jeg ser på forumet at DY aldri overbooker. I så fall er det svært imponerende å ha den kabinfaktoren de har.

:)
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Jeg har ingen problemer med at selskapene overbooker som prinspipp, men ville nok ikke vært spesielt happy om jeg ble kastet av ufrivillig fordi jeg hadde kjøpt en lite fleksibel billett. Som oftest er det vel noen frivillige. Står det forøvrig noe i kontrakten jeg inngår med f.eks. SAS at dette er prioriteringen (dvs. billigste billett av først om det ikke er frivillige)?
 
Re: Mona Jomås sint på SAS

Her er utdrag fra SK CoC gjeldende overbooking:

9.5 NEKTET OMBORDSTIGNING OG NEDGRADERING I KLASSE OMBORD

9.5.1 For å sikre flest mulig passasjerer plass i våre fly, og ettersom vi vet at en del passasjerer ikke møter opp til de flyavgangene hvor de har reservert plass, aksepterer vi flere plassreservasjoner enn det flyet har kapasitet til (såkalt ”overbooking”). Vi, og de fleste andre flyselskap, har en kompensasjonsordning for passasjerer som har fått bekreftet sin reservasjon, men som blir nektet ombordstigning eller blir nedgradert i klasse fordi det ikke er ledige seter. Vi forsøker, så langt det er mulig, å skaffe plass til de passasjerer som har bekreftet reservasjon. Når vi velger ut passasjerer for ombestilling eller nedgradering i klasse, forsøker vi alltid først å finne personer som frivillig gir avkall på sin reserverte plass. Det skal imidlertid alltid tas hensyn til den enkelte flyplass spesielle sikkerhets- og/eller operasjonelle krav.

9.5.2 Dersom vi ikke kan oppfylle bekreftet reservasjon, skal vi, i samsvar med gjeldende lov og våre kompensasjonsordninger på dette området, kompensere de passasjerer som rammes. Detaljer om denne kompensasjonsordningen kan fås ved henvendelse til oss eller våre autoriserte agenter.

9.5.3 Dersom du innehar en bekreftet reservasjon på et angitt fly og du nektes ombordstigning eller blir nedgradert i klasse utelukkende fordi vi har overbooket, har du krav på å motta kompensasjon i samsvar med gjeldende lov og/eller våre kompensasjonsordninger på dette området.

9.5.4 I tilfelle overbooking vil vi i tillegg til nevnte kompensasjon også dekke rimelige utgifter til kost og losji fram til neste tilgjengelige avgang.
 
Back
Top