Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

CNN melder akkurat at maskinen ble observert da den fløy over en øy 'hundrevis av kilometer' utenom kursen ....
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Nevnte de navnet på øya, -MOW?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Var bare en ticker .. men her kommer det .. Pulau Perak ...
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Oi, det er noen hundre kilometer unna ja..
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Om den observasjonen stemmer kan flyet ligge i Malakkastredet, Indonesia (Nord Sumatra) eller langt ute i det Indiske hav!
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hadde det havnet i Malakkastredet, så tror jeg vrakrester hadde blitt funnet relativt kjapt. Malakkastredet er ett av verdens mest trafikkerte skipsleier.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Så det betyr at noen må ha flydd et digert fly tvers over Malaysia uten at noen har observert det av hverken radarer, folk på bakken, andre fly, båter og hva annet, samt at det i hele den tiden ikke har sendt fra seg ett eneste elektronisk signal av noe slag?

Er det mulig? Kan det ha hendt?

Dette virker som en like utrolig historie som den som ble beskrevet i denne boken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mayday_(novel)
Uten sammenligning eller parallelldragning for øvrig selvsagt....
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hele saken er en veldig stort mysterie. Flyet kan egentlig være hvor som helst. Rart er bare at flyet ga ingen signaler og ingen la merke til den. Vi får håpe på det beste.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Syntes denne var litt interessant:
http://www.flightglobal.com/news/articles/lap-joints-focus-of-new-boeing-777-directive-faa-374597/

Utdrag:
The AD resulted from reports of fatigue cracks in certain lap joints and inspection are directed at Sections 41, 43 and 44 of the aircraft, says the FAA, noting that Boeing issued a service bulletin to address the potential problem in November 2011.
Cracks were found to have started at scribe lines that were made during production "when maskant was removed from the affected skin panels during the chemical milling process," says the FAA.
"We are issuing this AD to detect and correct such fatigue cracking, which could grow large and cause sudden decompression and the inability to sustain limit flight and pressure loads."
 
Last edited by a moderator:
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

KAN de rett og slett ha landet et sted, at flyet står inntakt på en eller annen forlatt flystripe, eller har jeg bare lest for mye krim og eventyr ?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hvis det har landet et sted, så må det være et sted som overhodet ikke har dekning for mobiltelefon. Det er i dag svært få landområder.

Siden Malaysia mener de har antydninger til at flyet har snudd etter å ha gått igjennom radar-data, og muligens har fløyet ned mot 1000 meter. Hadde det skjedd over Malaysia, med noen i live, så ville garantert et par av de 239 ombord brukt mobiltelefon for å få kontakt med omverdenen. Det samme ville nok pilotene også forsøkt.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hvis det har landet et sted, så må det være et sted som overhodet ikke har dekning for mobiltelefon. Det er i dag svært få landområder.

Siden Malaysia mener de har antydninger til at flyet har snudd etter å ha gått igjennom radar-data, og muligens har fløyet ned mot 1000 meter. Hadde det skjedd over Malaysia, med noen i live, så ville garantert et par av de 239 ombord brukt mobiltelefon for å få kontakt med omverdenen. Det samme ville nok pilotene også forsøkt.

Ikke om det ikke fantes oksygen ombord og alle var bevistløse..
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hvis det har landet et sted, så må det være et sted som overhodet ikke har dekning for mobiltelefon. Det er i dag svært få landområder.

Siden Malaysia mener de har antydninger til at flyet har snudd etter å ha gått igjennom radar-data, og muligens har fløyet ned mot 1000 meter. Hadde det skjedd over Malaysia, med noen i live, så ville garantert et par av de 239 ombord brukt mobiltelefon for å få kontakt med omverdenen. Det samme ville nok pilotene også forsøkt.


Enig. Så sant de var ved bevissthet. Og også at de visste de fløy lavt/visste noe var galt.
 
Last edited:
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hadde det skjedd over Malaysia, med noen i live, så ville garantert et par av de 239 ombord brukt mobiltelefon for å få kontakt med omverdenen. Det samme ville nok pilotene også forsøkt.

Ikke nødvendigvis dersom flyet var kapret.....
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Ikke nødvendigvis dersom flyet var kapret.....

Sannsynligheten for at noen klarer å kontrollere over 200 fra å skru på en liten mobiltelefon, er forsvinnende liten. Selvfølgelig er ingenting umulig.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hvis motorene går leverer generatorene strøm og ATC vil kunne følge flyet på radar så sant transponder er slått på.
Venter og ser. Kanskje det er veldig logisk når man først finner det hvorfor det ikke ble funnet før.

Kan jo legge til at VHF ligger inne på BAT BUS, så selv med 2 motorer nede og en RAT ute av drift skal du fortsatt ha mulighet til å bruke radioen.
Med god ATC - dekning i området er det fra mitt synspunkt en hendelse som har skjedd raskere enn pilotene reaksjonsevne, eller en kapring. Er veldig spent på hva fasiten er!
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Det er mange systemer som 'spiller på lag' i et fly, og at alt går i svart samtidig skal ikke være mulig. På den annen side, er det ofte kombinasjoner av flere faktorer som forårsaker ulykker eller skaper problemer. En eksplosjon kan også skje i området hvor peilesystemene sitter, så det kan være årsaken til at det ikke sendes ut noe.
Noen myndigheter kan også sitte på informasjon de ikke deler, spesielt hvis noen var uheldig med en Sidewinder .. Ikke det at jeg tror at det har skjedd noe slikt, men just sayin' ...
Finner man CVR og black box vil vi nok få noen svar....

Det som "aldri skal kunne skje" er jo kjent for å gjøre nettopp det "when the holes in the swiss cheese line up".
Som du sier så KAN jo en eller annen type "ubemannet flygende contraption" ha kommet på avveie og (i min fantasi) f.eks kutta halen av fuglen, for uten styreflate går det kjapt og ukontrollerbart OG BRATT nedover. DA blir det kun et dypt hull i bakke (sjøbunn) og ikke en større vrakflate med flyfasong lett gjenkjennelig ovenfra. "Synderne" kan være både raketter og droner, i det aktuelle øyeblikk fjernstyrt av en uheldig søvnig menig soldat.
I så tilfelle vil selvsagt ikke innehaver av "uheldig plassert contraption" innrømme at den var deres, ettersom inntil vraket lokaliseres har de et kinkig problem fordi man ennå ikke vet hvor den befinner seg og således hvilket land som skal tildeles skylden. Litt tragikomisk å observere de militære representanters uttalelser og kroppsspråk (korrigert for østens væremåte) under pressekonferanser...
God underholdning for "spesielt interesserte" å følge tråden på det engelske forumet, som i skrivende stund er kommet opp i 1966 poster men har vært kraftig rydda for daukjøtt underveis. Uvanlig mange nyregistrerte ikke-flykyndige med for det meste "red herrings", dog innimellom enkelte gullkorn fra kunnskapsrike oldtimers.
Har vært flere tilfeller av bortkomne fly som ikke var lett å finne i jungel, blir veldig mye mediamas utav sånt.
Ellers setter jeg fortsatt en knapp på den tidligere nevnte http://www.flightglobal.com/news/articles/lap-joints-focus-of-new-boeing-777-directive-faa-374597/
 
Back
Top