Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Just a thought; fuelmengde ombord i henhold til loadsheet er ikke offentlig publisert, og cargo manifest er heller ikke offentlig publisert ennå... "Noe" var ombord på det flyet som "noen" ønsker å holde hemmelig.

Det ble vel funnet en stripe Jet A1 i sjøen omtrent ved siste rapporterte koordinat

Jeg mener å ha lest at dette var båt-drivstoff... ??
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Det er to forskjellige oljefunn - det ene var Jet A1, det andre var "noe annet". Ref. AVHerald
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Just a thought; fuelmengde ombord i henhold til loadsheet er ikke offentlig publisert, og cargo manifest er heller ikke offentlig publisert ennå... "Noe" var ombord på det flyet som "noen" ønsker å holde hemmelig.

I følge en post i en veldig lang tråd (som bør behandles som et rykte) var det visst nok kjent at den hadde MZFW og gikk med 50 tomme seter, og det varvist nok ansett for å indikere at det måtte være ganske tung last i buken.

Som sagt, ta det for det det er, en post på et sted som spesialiserer seg i rykter.

-A
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

b) den ene av to rutene de foreslår, nordvestover, "a northern corridor stretching from the border of Kazakhstan and Turkmenistan through to northern Thailand". Gitt de politiske spenningene (India-Kina og India-Pakistan) så burde det være nok kontroll med luftrommet til at man skulle tro det ikke bare var å fly en 777 igjennom det uten at noen så det).


-A

Når det området ble nevnt så var det antagelig Xinjiang i Vest Kina som ble ment(Uyghur folket) men for ikke å tråkke kineserne unødig på tærne ble det rundet av til nabolandene
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Dette begynner å lukte litt Spectre av hele saken...

Eller Thunderball..
Mine tanker går dog til de som var(er) ombord, og kanskje aller mest til de som venter på et svar, og ikke teorier
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Når det området ble nevnt så var det antagelig Xinjiang i Vest Kina som ble ment(Uyghur folket) men for ikke å tråkke kineserne unødig på tærne ble det rundet av til nabolandene

Nei, det området ble nevnt siden man mente flyet fulgte P628, som går gjennom India, Pakistan, Afghanistan til grensen av Turkmenistan/Kasakhstan ved det Kaspiske Hav.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

image.jpg

Myndighetene i Malaysia mener flyet kan befinne seg et sted i nærheten av grensa mellom Kina og Kirgisistan.

Det er tydeligvis basert på hvor langt flyet kan fly på 7 timer i forhold til de rød stripene som er på kartet. Det høres nok mer sannsynlig ut at de heller er 7 timer mot sør...
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Just a thought; fuelmengde ombord i henhold til loadsheet er ikke offentlig publisert, og cargo manifest er heller ikke offentlig publisert ennå... "Noe" var ombord på det flyet som "noen" ønsker å holde hemmelig.:/

Det er ingen automatikk at man skulle legge ut LS, NOTOCs, cargo manifest eller noe annet. Dersom det blir veldig mye oppmerksomhet rundt en spekulasjon om at dette kan være svaret på ett eller annet, så kanskje man gjør det. Men har det egentlig vært så mange (at dem har forekommet, ja, men har det vært mange??) spørsmål rundt akkurat dette?

Men det er klart det ville vært interessant å vite om det var noe spesielt ombord, noen veldig spesiell VAL-cargo (valuable) f eks.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hvorfor er det ikke mer mistanke mot en av pilotene (tviler på at begge evt er involvert)? I det siste har det jo vist seg at en pilot kan ta over flyet mens den andre er utfor cockpit.

På under et halvt år har det vært 2 slike hendelser.

Co-piloten på Ethiopian ville heldigvis bare søke om asyl i Europa, så det gikk jo bra.

Kapteinen på LAM Mozambique Airlines i november ville dessverre ikke leve lenger, og tok like godt med seg alle andre i døden.

Hvis en først har slike onde planer, kan det hende at vedkommende vil gjøre det med "stil" og få mye pressedekning?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Det høres nok mer sannsynlig ut at de heller er 7 timer mot sør...

Der er det jo ingenting.
Når myndighetene går ut med et spesifikt område så er det sannsynligvis fordi de har noen opplysninger som ikke vi har :-)
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hvorfor er det ikke mer mistanke mot en av pilotene (tviler på at begge evt er involvert)?

Det er det.
Politiet har hatt razzia hjemme hos flyverne blant annet.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Her var en ganske informativ sak på Yahoo News, hvor de har sydd sammen informasjon rundt dette med hvor lite radardekning man egentlig har, og en grei justering av de forventingene enkelte har til at vi må kunne se og finne alt nå om dagen:

http://uk.news.yahoo.com/malaysian-...r-defence-gaps-201917710--sector.html#A1DWbO7

LONDON/NEW DELHI (Reuters) - Whatever truly happened to missing Malaysian Airlines flight MH370, its apparently unchallenged wanderings through Asian skies point to major gaps in regional - and perhaps wider - air defences.
More than a decade after al Qaeda hijackers turned airliners into weapons on September 11, 2001, a large commercial aircraft completely devoid of stealth features appeared to vanish with relative ease.

Absolutt interessant lesning, selv uten denne forsvinningen.

-A
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hvorfor er det ikke mer mistanke mot en av pilotene (tviler på at begge evt er involvert)? I det siste har det jo vist seg at en pilot kan ta over flyet mens den andre er utfor cockpit.

På under et halvt år har det vært 2 slike hendelser.

Co-piloten på Ethiopian ville heldigvis bare søke om asyl i Europa, så det gikk jo bra.

Kapteinen på LAM Mozambique Airlines i november ville dessverre ikke leve lenger, og tok like godt med seg alle andre i døden.

Hvis en først har slike onde planer, kan det hende at vedkommende vil gjøre det med "stil" og få mye pressedekning?

Men fortsatt må piloter ta av seg sko om de skulle få kvote i sikkerhetskontrollen. :rolleyes:
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Av samme årsak som den du beskriver der Vede, håper jeg i det lengste at pilotene her ikke var direkte involvert, men evt har blitt truet til noe. Om det viser seg at disse pilotene har begått et overtramp, så er det alle andre i bransjen som får merke på et annet sikkerhetsregime som til syvende og sist må betale for det :/ Noens dumskap rammer ganske mange... Dessverre!
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Siden flyet tydligvis fløy "inkognito", er det mulig at det er bevisst blitt skutt ned av en nasjon? Og nå har alt sammen blitt en politisk suppe?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Jeg så at offisielle representanter i Malaysia har uttalt at den (hvem nå enn det er) som fløy ser ut til å ha hatt kjennskap til hvordan han kunne lure seg unna radarer... En merkelig påstand, men ... etter et Google-søk, fant jeg en AIP for Malaysia; selv om denne var fra 2008; og kikket på hvor de har radarer.

Det er relativt god dekning med sekundærradar (SSR), men når transponer slåes av så er det kun primærradar som står igjen som kan se flyet (PSR).

(Mekket litt i GE med et verktøy fra http://www.metzgerwillard.us/rings/rings.html for å lage ranges).

Med transponder i flyet er dekningsområdet slik:


Uten transponder i flyet / eller den er slått av - er dekningsområdet slik:


Superhai refererte til "http://airinfo.org/2014/03/14/disparition-du-vol-mh370-la-zone-de-recherche-etendue-a-locean-indien/" og dersom ruten stemmer, så har de i så fall ikke "prøvd å unngå radarene" på noen annen måte enn å slå av transponder. Men det kan være at de mente noe annet, evt andre nasjoners radarer.

Man ser i alle fall at bildet Superhai postet (her http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=920883&postcount=267) viser at flyet forsvant omtrent der hvor dekningen for PSR i Malaysia ender i vest.
 
Last edited:
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Når myndighetene går ut med et spesifikt område så er det sannsynligvis fordi de har noen opplysninger som ikke vi har :-)

Nå har ikke myndighetene gått ut med det spesifikke området, men en BBC journalist som har tolket hva de har sagt. At de har ytterligere informasjon enn hva som er presentert er nok sikkert, men alt tyder på at det har lite eller ingenting å si for analysen, med tanke på hvor mye man kaver rundt med ideer og steder for søk.
 
Back
Top