Mistet bagasje nå igjen - denne gang BGO-OSL

Re: Mistet bagasje nå igjen - denne gang BGO-OSL

Kofferten kommer ikke før et fly i morgen tidlig, og dermed har jeg ingen bagasje til min utenlandsferie... Flott, SAS!
Sender ikke SK rush-bag med andre selskaper? DY flyr i hvert fall CHQ-OSL (rutefly, ikke charter) søndager, så da burde du kunne hatt den før din utenlandsreise.... ;)

Jeg har hatt min dose med både forsinket og ødelagt bagasje som alle andre som reiser mye. Jeg hater også like mye som alle andre at slike ting skjer, men slike ting har skjedd før, og vil skje igjen.

At SAS har brukt ufaglærte som du sier, virker jo rart. Da jeg starta i bransjen var vel alle "ufaglærte", men vi fikk jo alle sammen intern opplæring i det vi skulle drive med. Som sagt, har mest tro på at du har truffet en ferievikar e.l. At slikt skjer er kjedelig, men syns SAS løste opp i floka ganske kjapt og at de på OSL virka veldig oppegående når du snakka med di. :)

Har snakket med to hyggelige agenter fra SAS ankomst OSL, (som ringte meg opp og ga full status).
De sa at damen i skranken BGO hadde scannet den til CHQ, og at den dermed hadde gått "automatisk" i CHQ-tralla. Selvom den var merket OSL.
Bagasjen kommer med Novair eller Jettime, lander 02:00 eller 03:00 i natt. Flyet mitt videre går 06:00...

Sender ikke SK rush-bag med andre selskaper? DY flyr i hvert fall CHQ-OSL (rutefly, ikke charter) søndager, så da burde du kunne hatt den før din utenlandsreise.... ;)

De har kun avtale med DY innenriks. Nå kommer den opp fra CHQ med Novair eller Jettime.
Tre timer fra charterflyene lander før flyet mitt går.

Har snakket med to hyggelige agenter fra SAS ankomst OSL, (som ringte meg opp og ga full status).
De sa at damen i skranken BGO hadde scannet den til CHQ, og at den dermed hadde gått "automatisk" i CHQ-tralla. Selvom den var merket OSL.
Bagasjen kommer med Novair eller Jettime, lander 02:00 eller 03:00 i natt. Flyet mitt videre går 06:00...
Må si de følger bra opp. :-)

Hvis SAS har begynt å benytte ufaglærte, er vel det feil vei å gå i kostnader.? Hvor mye ekstra koster en så liten feil for SAS? Mye.

Gleder meg til den dagen hvor alle nyansatte er faglærte og oppegående:rolleyes:

Gleder meg til den dagen hvor alle nyansatte er faglærte og oppegående:rolleyes:

De farligste er de som tror de er oppegående .. :lol:

Så lenge vi har med mennesker å gjøre, vil det slltid skje feil. Det beste vi gjør er å prøve å lære av dem og bevisstgjøre de ansatte slik at man kanskje fjør en kjapp dobbelsjekk for de trykker på lnappen.

På tide du varsler VG...dette er jo førstesideoppslag.

Om det var Norwegian så hadde vi lest om det allerede.
Min bagasje med DY ble borte forrige helg men det kom visst ikke i VG... ;-)

Uten at jeg kjenner inngående til hvordan "scanningen" av bagasjetaggen fungerer, så synes jeg det høres merkelig ut om dette er noe som agenten på innsjekk kan bidra manuelt med noe som helst så lenge det er satt korrekt tag på rett veske.
Dette er en håndscanner som leser strekkoden på taggen.
Synes også det høres merkelig ut av kollegene på ankomst å fordele skyld som i dette.
Her tror jeg det må ha skjedd en feil i kjelleren hvor bag har kommet i feil bin, men av helt andre årsaker enn at den som satt i innsjekk kunne ha
påvirket dette

Men virket som hun skannet bagen min på hennes ref nr?

Og hva skulle det bety?
Hvis det stod, som du hevder, OSL på taggen som du fikk på bagasjen din, så har hun som var i skranken gjort alt riktig.

Jeg vet ikke hva du legger i begrepet å skanne. Men hvis du mener at hun skrev ut en ny bagasjetag som egentlig tilhørte damen foran deg, så ville det stått CHQ på denne. Hvis du selv skrev ut tag på automat og mener med å skanne at vedkommende i skranken brukte håndscanneren for å lese av denne, så vil hun automatisk få opp din booking i sjekkinnsystemet eller en feilmelding om hun ikke var ferdig med forrige passasjer.

Når det gjelder sortering på BGO så vet jeg ikke hvor automatisk denne er, men feilavlesninger av taggen skjer i blant både av "mann og maskin". De som jobber med dette prøver å gjøre det så fort som mulig, og da overser man iblant eller gjør feil. Man kan forbedre dette, men det går i så tilfelle på bekostning av stengetiden for sjekkinn, og det er få tjent med siden det er sjeldent det skjer.

Ute ved flyet så gjelder det samme, man må stole på at sorteringen er gjort riktig, siden lastingen helst skulle vært ferdig før den begynte. Alternativet er å øke t/a-tiden, men da må man i så tilfeller kutte destinasjoner/frekvenser eller anskaffe flere fly. Det sendes også bagasje på charterfly med priority-tag, f.eks. rushbag og noen Charter Plus, så det er ikke noe man nødvendigvis reagerer på.

Hva de har sagt konkret i OSL vet jeg ikke, men det er ikke uvanlig - spesielt om man er sliten eller irritert, å høre det man tror er den rette historien, eller hva man ønsker å høre.

Ellers så har vi her bare din side av saken, og da er det lite mer å kommentere om hva som faktisk er tilfellet.

Når man printer ut bagtagen, henger av og til disse små lappene man kan feste på selve bagasjen igjen. Har hun i skranken vert uheldig å scannet den lille lappen, sendes jo bagasjen til CHQ.

Det hender også man må taste inn flight nr manuellt etter man har scannet, fordi taggen er dårlig eller systemet ikke klarer å lese nummeret.
Da ligger automatisk siste brukte flight nr inne, så om hun da ikke har endret å kun trykkt "send" går den til CHQ..

Det et vel ikke helt så enkelt. Om en gammel tag/sticker scannes ville det ikke blitt match i systemet.

Det et vel høyst sjeldent flight nummer tastes manuelt på båndet før den sendes. Sorteringen skjer gjennom automatisk lesing av taggen. Forøvrig husker jeg at det ble endret på OSL (da jeg jobbet med slikt for type fire år siden) slik at man måtte taste flight nummer for hver eneste bag når det var reserveløsning (automatisk avlesing i ustand) -- slik at man ikke sendte bag til bin'en til passasjeren foran. I tillegg var stuerne ekstra oppmerksomme når systemet ikle virket.

Forstår ikke at checkin kan ha noe skyld her, så lenge taggen var riktig.

"Reserveløsningen" som JoeW nevner eksisterer fortsatt, i alle fall på SVG. I utganspunktet skal det selvsagt være slik at strekkoden må leses av før bagasjen kan sendes ("send" aktiveres ikke uten at det har blitt registrert en ny kode siden sist det ble trykket på "send"), og da skal bagasjen i teorien havne i riktig "binge" hos stuerne. Dette er ikke like pålitelig dersom "reserveløsningen" er aktiv; da husker systemet sist benyttede flightnr, og dermed kan det være fort gjort å trykke "send" (uten å endre flightnr.) og dermed få bagasjen sendt til feil fly. (reserveløsningen tar utgangspunkt i flightnr. i steden for koden på bagasjelappen)

Når det gjelder kommentaren om "ufaglærte" skulle jeg likt å vite hvilken annen "faglæring" det forventes at vi skal ha ut over selskapets egne kurs i blant annet bruk av det utstyret vi bruker i det daglige. Erfaring er tross alt ikke noe du får på skolebenken... :old

Last edited:

Liten avsporing: Da DY startet opp hadde de ingen avtaler med noen, og fortsatt svært få avganger. Det kunne gå flere dager før bagasje kunne bli sendt med neste DY fly. Men handlingselskapet på GRM håndterte også andre selskap. Så da ble det bare satt på en ny tag fra f.eks. KLM, og siden KLM selvfølgelig har avtaler med alle andre, ble bagasjen sendt med neste SAS maskin. Kjapt, effektivt og helt uten kostnader for Kjoser'n.

Det har heller ikke stått i VG.

Og vet dere hvor kofferten befinner seg?!?! Kreta CHQ !!!
På en direkteflyvning BGO-OSL!! Med pri-tag (som bekrefter for stuerne at denne kofferten IKKE har noe å gjøre ombord i et charterfly med flightnr. SK7xxx). Nok en gang gidder ikke stuerne å kontrollere bag-tagen før kofferten lastes inn i flyet.

Da vet jeg grunnen:
Damen foran meg i køen til Business-skranken skulle på en charterflyvning til CHQ. Da det var min tur scannet den ansatte min koffert og sa: "Ooops". "Hva var navnet ditt igjen?". Hun hadde ikke lest gullkortet på det tidspunkt engang.
Så da har den vel blitt scannet til CHQ og sortert i en bagasjevogn til det charterflyet med avgang samme tid.

Damen var ung, og helt uerfaren virket det som. Hun brukte meget lang tid. Og har ikke klart den jobben hun var satt til å gjøre.
Denne damen bør vel få en advarsel? Dette er vel en alvorlig feil? Eller skal man bare godta at slik blir det "noen ganger"?

Heretter blir det automat og Self Service Bag Drop på meg!
Skremmende at SAS bruker ufaglært personell i Business-skranken.

Kofferten kommer ikke før et fly i morgen tidlig, og dermed har jeg ingen bagasje til min utenlandsferie... Flott, SAS!
Jeg synes du tager dig selv vældig højtideligt....som om det er kun er dig der flyver..har DU aldrig oplevet at folk lærer hele tiden ???
Har du aldrig oplevet at folk KAN lave fejl....Vi har ALLE være helt nye og grønne....husk det
Hilsen Ole

Jeg synes du tager dig selv vældig højtideligt....som om det er kun er dig der flyver..har DU aldrig oplevet at folk lærer hele tiden ???
Har du aldrig oplevet at folk KAN lave fejl....Vi har ALLE være helt nye og grønne....husk det
Hilsen Ole

I en slik situasjon bør man være ydmyk og beklage, ikke kritisere en kunde som trolig ikke har gjort noe feil.

Hvis SAS har begynt å benytte ufaglærte, er vel det feil vei å gå i kostnader.? Hvor mye ekstra koster en så liten feil for SAS? Mye.

Hvordan vet du at vedkommende var "ufaglært"? Ba du vedkommende om å se vitnemål?

Her var det mye synsing. Virker som mange har misforstått hva som skjer ved bagdrop-skranken. Når baggasje scannes i skranken er det for å akseptere koliet, slik at vekten av bagasjen blir med i vektene. Dette har ingen ting med sortering å gjøre. Sorteringen skjer i baggasjeanlegget når baggasjenappen scannes og sorteres i binger.
Fra bingen og ut til flyet har bagsjåfører ansvaret for å få trollene ut i god tid før avgang og til riktig tid. Disse sjåførene har ofte fler fly samtidig, og noen ganger blir feil tralle satt ved feil fly og lastet uten at noen merker det.
Mitt poeng er at om det var en OSL tag som ble oppdatert på bagdrop er det ikke der feilen har skjedd, men enten i baggasjeanlegget eller av en stuer.
Godt å høre at SAS har klart å rydde raskt opp i dette :-)

Back