Nytt bagasjeanlegg OSL

Det har i mange år vært planlgt en oppgradering av anlegget, og noe av det siste jeg var med på før vi slukket lyset i Mars 2020 var å se på planer for sommer 22 hvor det gamle anlegget skulle stenges. Og alt samles i T2.
Det nye anlegget i "gamle" hallen vil vistnok ligne mer på det som er i T2 hallen. Og kapasiteten blir høyere.
Slik det var i 2019/20 så hadde man bare gjort det enkelt med Menzies i T2 og SGH i gamle hallen. Det gjorde at man hadde stor fleks i skranke bruk. Men nå blir det mye hardere bruk og utnyttelse av hver skranke mye høyere, som vi allerede ser i dag.
Så må man også huske at selvbetjening øker, f.eks Norwegan og Flyr gjørt nesten alt på selv service. Kan glatt trekke 20-25000 pax igjennom noen self drop på en dag. Så det betyr at de store mengdene slipper mye skranker. I tillegg har man verktøy for å kjøre rullerende skranker for å printe docs/registerere ting etc for de som ikke kan bruke selvbetjening. Så ingen tvil om at det blir trangt og kan bli noen utfordringer, men jeg tror det skal gå ganske greit.
 
Så må man også huske at selvbetjening øker, f.eks Norwegan og Flyr gjørt nesten alt på selv service. Kan glatt trekke 20-25000 pax igjennom noen self drop på en dag. Så det betyr at de store mengdene slipper mye skranker. I tillegg har man verktøy for å kjøre rullerende skranker for å printe docs/registerere ting etc for de som ikke kan bruke selvbetjening. Så ingen tvil om at det blir trangt og kan bli noen utfordringer, men jeg tror det skal gå ganske greit.


Det vil jo absolutt hjelpe med økt selvbetjening, men det vil det vel også trenges flere self-checkin maskiner?

Og når alle feriegjestene kommer og gjerne da trenger å sjekke inn en koffert hver, blir det fort en flaskehals der
 
Ser også at 4 av båndene på ankomst utland er ute av drift….det kan også bli artig

Dog bånd 6 blir kanskje klar snart, men en høyst provisorisk løsning?

520eadefcb0f59d7cd94e0cd126e1982.jpg
 
Last edited:
Det vil jo absolutt hjelpe med økt selvbetjening, men det vil det vel også trenges flere self-checkin maskiner?

Og når alle feriegjestene kommer og gjerne da trenger å sjekke inn en koffert hver, blir det fort en flaskehals der

Ingen tvil om at det blir trangt, veldig trangt etterhvert.

Det er allerede ganske mange selvbetjenings maskiner, men vi mennesker er jo litt late, så vi går til den første, venter på tur der, og ser ikke de 5 ledige maskinene 4 meter unna.... Så tror det blir ekstremt viktig for OSL å ha folk på plass som kan være med å sluse passasjerene til nærmeste ledige.
Og så må det nok bankes inn noen flere maskiner. Det er jo der flaskehalsen ligger, man bruker fort 3-5 minutter på en maskin, mens bagasje suser avgårde på under 1 minutt.
Og sist men ikke minst, der hvor man har kunne spre mye folk over stort område blir det mye mennesker på lite område, og det vil være med å skape en del trengsel som gjør operasjonen treigere.

S
 
I tillegg så vil kanskje "BagTag" på Flytogene avhjelpe noe. I tillegg burde det jo vært utplassert flere innsjekkingsautomater i den nye delen av terminalen. I tillegg kunne man vurdere å plassere flere innsjekkingsautomater på Oslo S, Nationaltheatret stasjon og andre store togstasjoner.
 
II tillegg kunne man vurdere å plassere flere innsjekkingsautomater på Oslo S, Nationaltheatret stasjon og andre store togstasjoner.
Det var automater på Oslo S i begynnelsen, men de ble fjernet etter hvert som innsjekk på nett tok over. Det koster nok en del å utplassere det på stasjonene ifht plassleie/drift/vedlikehold. Antar det er mye gunstigere å utplassere på OSL. Og når det finnes automater på flytoget så blir jo reelt "kundegrunnlag" og så lavere for automater på stasjonene.
 
Det var automater på Oslo S i begynnelsen, men de ble fjernet etter hvert som innsjekk på nett tok over. Det koster nok en del å utplassere det på stasjonene ifht plassleie/drift/vedlikehold. Antar det er mye gunstigere å utplassere på OSL. Og når det finnes automater på flytoget så blir jo reelt "kundegrunnlag" og så lavere for automater på stasjonene.

Jeg benyttet innsjekkingsautomatene ved gamle Flytogterminalen på Oslo S for ikke så veldig lenge siden. De var borte en stund, men kom tilbake. Ikke vært innom de siste ukene, så usikker på om de er fjernet, noe jeg synes ville vært synd.
 
Ser også at 4 av båndene på ankomst utland er ute av drift….det kan også bli artig

Dog bånd 6 blir kanskje klar snart, men en høyst provisorisk løsning?

520eadefcb0f59d7cd94e0cd126e1982.jpg


Bånd 6 på ankomst utland er tilbake i drift nå

4 og 8 er stengt, mens 5 er fjernet helt
 
Er det min til tider snurrige oppfatning av verden, eller mener de faktisk «vent bak linjen»?
Dvs mellom linjen og båndet? Når man kommer gående mot en linje, eller hva som helst annet for den saks skyld, blir jo «bak» etter at man har passert?
 
Er det min til tider snurrige oppfatning av verden, eller mener de faktisk «vent bak linjen»?
Dvs mellom linjen og båndet? Når man kommer gående mot en linje, eller hva som helst annet for den saks skyld, blir jo «bak» etter at man har passert?
Bak linjen er jo lenger fra båndet. Tenk deg at en person stod på linjen, og det er naturlig at vedkommende ser på båndet (for å se etter bagasjen). Bytt så ut "linjen" med "personen" i det som er skrevet på gulvet, og det blir klart at for å vente bak personen, må du da stå lenger fra båndet enn han gjør - altså akkurat som meningen med oppfordringen er.
 
Nja. Joda. Men hva med «Parkering bak skiltet», «Vent bak porten» osv?
Og hvis nevnte person snur seg er du plutselig foran vedkommende.
 
Når gjenåpnes den gamle hallen med nytt innsjekkingsanlegg?

Med forbehold, jeg mener å huske at det skal være klart til sommeren 24 ish.

Planen har i all tid vært at sommer 22 og 23 skulle være på redusert anlegg.

S
 
Med forbehold, jeg mener å huske at det skal være klart til sommeren 24 ish.

Planen har i all tid vært at sommer 22 og 23 skulle være på redusert anlegg.

S


Ser ut som 2/3 åpner i 2024, og siste 1/3 året etter

Noen som vet om det vil være identiske skranker som i område 1-3 eller vil man ha kommet men noen endringer når man installerer nye skranker 6 år senere?
 
Både Avinor og Oslo Lufthavn har i dag lagt ut en kort snutt i ymse sosiale medier hvor en tas på baksiden av arbeidet med de nye bagasjeanlegget
 
Man kan nå se monitorene for bagasjeskrankene på det som blir bagdroppområde 5-9 stikke opp bak gjerdene

Den gamle «øya» for område 4 er jo fortsatt i full drift, men antar de bygger om denne først etter 5-9 åpner?

e95ff773ab7c02dc1b931099c0fd02c5.jpg
 
Noen som vet hvor mange disker det blir total på OSL når alt åpner? Selvbetjening har gjort OSL litt mer effektiv, men det virker som om bagasjehandling på OSL har vært kronisk underdimensjonert helt siden åpningen i 1998.
 
Ser ut som det var noe krøll og stopp med bagasjeanlegget på OSL i morges.

Kan høstferiestart ha ført til en overbelastning?
 
Back
Top