Mistet bagasje nå igjen - denne gang BGO-OSL

Re: Mistet bagasje nå igjen - denne gang BGO-OSL

Mye synsing fra deg også, bizlove. For selvbetjent bagdrop er det i hovedsak akseptering av kolliet som skjer. Nå skal jeg være forsiktig med å si noe for andre flyselskaper, men for SAS registreres ikke vekten av kolliet ved bagdrop uansett betjent eller selvbetjent bagdrop (SVG): det er kun akseptering av kolliet som skjer. For Lufthansa er det visstnok slik at vekten registreres på selvbetjente bagdrop-stasjoner en del steder i Tyskland, men i alle fall på SVG må vekten legges inn i rett datasystem manuelt i en betjent skranke.

Hva anngår sorteringen, så starter den faktisk på bagdrop. Innput som gjøres ved bagdrop, enten det er betjent eller ubetjent/selvbetjent bagdrop, forteller systemet hvilket fly kolliet skal med, og dermed også hvilken binge kolliet skal til for å bli med riktig fly. Men her er det, som med alt annet, mange potensielle kilder til feil (eks. bagger e.l. som setter seg fast inne i bagasjeanlegget slik at annen bagasje hoper seg opp bak), så det mer korrekte er vel egentlig å si at sorteringen er en pågående prosess som begynner ved bagdrop og ender når passasjeren henter sin koffert/bag på bestemmelsesstedet.

Med tanke på åpningsposten i tråden her, så er det mye som kan ha gått galt: den som satt ved innsjekkskranken kan ha gjort feil, bagasjesystemet kan ha gjort feil, stuerne kan ha oversett et feilsortert kolli eller selv feilsortert det, you name it. Det å lese av bagasjelappen med en avleser er heller ikke en idiotsikker metode da systemet kan henge seg opp, f.eks. slik at det piper i leseren uten at bagasjesystemet har registrert koden (ja, "gammel" bagasjekode kan faktisk "henge igjen" i systemet og slikt bidra til at bagasjen havner på feil sted)... Det eneste vi vet med sikkerhet er at bagasjen havnet et sted det ikke skulle...:old

Last edited:

Jeg har en slik. Fungerer greit. Venter på en oppdatert app som aldri ser ut til å komme, men man kan nå se hvor bagasjen er ihvertfall. Blir bra når de får sving på softwaren.

http://bonusfeber.no/gadget-test-trakdot/

trakdot1-800x415.jpg

Synd det gikk skeis, kofferte fikk litt ekstra"miles". Min farmor skulle til Lusaka, Zambia en gang for over tyve år siden,men koffertenble sendt til Osaka,Japan. En grei blings av noen tenker jeg. Selv er jeg gledelig overrasket over hvor sjelden bagasje forsvinner midlertidig. Med over 700 flyvninger er det kun en håndfull ganger kofferten ikke har rukket en videreforbindelse eller at bulky bags har blitt sendt med et senere fly.

Back