• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Minst 200 flyteknikere mister jobben

SAS legger ned teknisk vedlikehold på Gardermoen

Triste nyheter for en gjeng som gjør en svært god jobb.
Det har vel vært nevnt i noen tråder, men fra i dag er det visst offentlig.

På grunn av nedgang i flytrafikk ser SAS seg nødt til å fase ut deler av teknisk vedlikehold. Mellom 200 og 250 vil bli oppsagt i løpet av året, de fleste arbeider i dag på Gardermoen.
Siste fase av nedbemanningen vil først bli avsluttet i slutten av året, men det er klart allerede nå at produksjonen vil avta dramatisk, sier direktør Per Magne Mathisen i SAS Technical Services Norge.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3192793.ece

Boarding.no melder også det samme på morgenkvisten.

SAS Tecnical Services Norge sparker mellom 200 og 250 flyteknikere innen utgangen av 2009. De fleste av disse arbeider på Oslo lufthavn Gardermoen. Årsaken skal være nedgang i flytrafikken, samt utfasing av flytypen MD-80.

http://boarding.no/art.asp?id=37532
 
Ikke kjekt for hverken de ansatte det gjelder eller selskapet.
Luftfartsmiljøet i Norge kan man trygt si er i endring , kanskje til det verre?
 
Ja, og særlig med tanke på den høye statusen teknisk på OSL har hatt internasjonalt. Kjenner folk som jobber der oppe, så dette var triste nyheter.

Godt spørsmål OJB, i hvilken retning går egentlig utviklingen innen luftfarten??
 
Da var det offisielt ... og 1. desember er det mange som dessverre forlater hangaren på OSL.
Det begynte på en måte allerede når alle lærlingene på mitt kull i oktober i fjor ikke fikk jobb videre.
Jeg fikk 2.5år på OSL i SAS_uniform, og savner sterkt det gode miljøet vi hadde der.
Håper vi får en oppgang etterhvert, og kanskje vi kan få se et eller to NG-spor med C-sjekker på OSL en gang i fremtiden?
 
Det får du nok kanskje før du aner det, men da har nok flyene mye mer rødt på seg, og fint lite blått.
 
Uansett hva som står på uniformen, er dette alltid trist. Men det dukker alltid opp noe nytt, og det virker som de fleste får en jobb til slutt. Jeg tenker bare på hvor mange logoer jeg har hatt på dressen før jeg går av med pensjon! Det blir sikkert noen.
 
Back
Top