2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Originally posted by Thomas

F.eks T/A TOS-OSL-KKN | 150 bag og 148 pax inn, 148 og 170 bag ut - slikt tar tid.. og tar jeg ikke feil så vet kanskje "rampen" nok om det?


Det er 16 bags i munuttet .. delt paa to hull .. ikke inkludert appning/lukking/nett opp&ned og posisjonering av band og traller ....

Den er toeff. :exclamati
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

+ at det som regel er 2 AVIH, 8 sykkler og 10 barnevogner.. hvorav 2 helst skal leveres opp til flydøra, for det er de lovet der de dro fra.. :angry:
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

og WF har jo en snutid på 15min da :)
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

5 minutter virker ikke mye på papiret, men jeg sender DY fly stort sett hver dag og jeg vet hvor fort tida går - spesielt da vi fikk 25 minutter i stedet for 30...

Du kan så si! Menneskekroppen har sine begrensninger mht hvor raskt fysiske oppgaver kan utføres. De gamle av oss som husker "fugledansen" fra 80-tallets diskoteker, vet at når musikken oversteg et gitt tempo, måtte folk gi opp.

Greitt at alt kan være mulig i cyberspace og på "beancounter's tegnebrett", men i real-time må man dessverre forholde seg til dagens "hardware"!!!

Lurer på når vi skal nå grensen for hvor langt mennesker kan klare å henge med og gjøre jobben som 2-3 personer gjorde tidligere? Er det bare å sette turnaround til 15 min for å tjene inn enda mer til aksjeeierne? Øyh, beancounters reiser vel også med fly av og til, men de lærer vel ittno av problemene...

Eventuelt er vi inne i en overgangsperiode mellom menneskelig handling og data-handling. Men inntil teknikken er god nok til å ta over blir det tydeligvis icky å reise med fly! Eh, det ER jo mennesker som programmerer...

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by Thomas

F.eks T/A TOS-OSL-KKN | 150 bag og 148 pax inn, 148 og 170 bag ut - slikt tar tid.. og tar jeg ikke feil så vet kanskje "rampen" nok om det?


Det er 16 bags i munuttet .. delt paa to hull .. ikke inkludert appning/lukking/nett opp&ned og posisjonering av band og traller ....

Den er toeff. :exclamati

Luksus... Ryanair bruker stort sett bare ett hull... 160 bag foran, og resten bak... :rolleyes:

To mann i belly og to ute under lossing, og to mann i belly og én ute under lasting, mens sistemann kjører inn med bagasjen....

I praksis så skjer lasting/lossing på ca. 20 min, mens de resterende 5 minutter går til til og frakjøring av trapper, bagasjebånd, pushback, walkaround, åpning og lukking av dører og luker, osv...

CK kan sikkert fortelle om det etterhvert... ^_^
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Du sprekker nok paa volumet paa en 733 ... dessuten vil jeg tro at du faar problemer med balansen ..

160 bags foran paa en 738???? jeg tror du er gal! Saann ser det ut paa vaar 738 ...
 

Attachments

  • wb.jpg
    wb.jpg
    136.1 KB · Views: 34
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Den lastinga høres helt kokko ut.. Sterling har 30/70 (%) på sine 737-800.
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Originally posted by LN-MOW

jeg tror du er gal!


Originally posted by Thomas

Den lastinga høres helt kokko ut..

Hehe... Er heldigvis ikke jeg som er gal...

Standard lasting på FR sin B738 er 160 bag i Cpt 2 og rest i Cpt 3, og det har vært praktisert i lang tid. Tidligere var det 140 bag i Cpt 2 som var grensen, men de justerte den opp til 160 for en god stund siden.

Kan nok ikke skyve under en stol at jeg i perioder savner de gamle 200'ene, med 40+40 foran og rest bak.... DET var tider det...

Nei, ingenting er som å laste Dash 8 dagen lang.... ...og kanskje en og annen Fokker 100 med sliding... :rolleyes:

Jaggu godt jeg har ferie i 2,5 uker til... :D
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Trodde ikke stuere likte F70/100 jeg, på grunn av det lav rommet. Hva er sliding forresten?
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Hos oss fyller vi 3er'n og fordeler resten 50/50 mellom 2 og 4 ...
Kan det vaere noe aalreit aa fly saa jaevlig nesetungt da?? Tailheavy saves fuel ...
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Originally posted by LCH
Hva er sliding forresten?

Sliding Carpet

scarpet_in_b757.jpg


Da slipper han aa krype inn. Vi har carpet paa 753'ene vaare.
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Da slipper han aa krype inn.

Bingo!

KLC har et fåtall Fokker 100 med sliding carpet, og på disse kan strengt tatt en stuer med lange armer losse og laste det fremre lasterommet alene, mens han står på utsiden...

Love it!! :colgate:

(...men jeg hater alle de andre Fokkerene da..) :rolleyes:
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Originally posted by LCH78

og WF har jo en snutid på 15min da :)


Så har vi da max 39 pax (100-serien) å håndtere på disse 15 minuttene. Men tro meg, med kun 3 mann på jobb til å betjene alle funksjoner på flyplassen (billettkontor, trafikk, innsjekk, bagasje og gate) er det av og til knappt med tid...
Men det går som regel bra, bare man har rett rutine på turnaround!!
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Originally posted by Egil

Originally posted by LCH78

og WF har jo en snutid på 15min da :)


Så har vi da max 39 pax (100-serien) å håndtere på disse 15 minuttene. Men tro meg, med kun 3 mann på jobb til å betjene alle funksjoner på flyplassen (billettkontor, trafikk, innsjekk, bagasje og gate) er det av og til knappt med tid...
Men det går som regel bra, bare man har rett rutine på turnaround!!

hehe.. samme her igrunnen.. kan jo legge til sikkerhetstjenesten (security) til de funksjonene du nevner her :)
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Originally posted by LCH78

Originally posted by Egil

Originally posted by LCH78

og WF har jo en snutid på 15min da :)


Så har vi da max 39 pax (100-serien) å håndtere på disse 15 minuttene. Men tro meg, med kun 3 mann på jobb til å betjene alle funksjoner på flyplassen (billettkontor, trafikk, innsjekk, bagasje og gate) er det av og til knappt med tid...
Men det går som regel bra, bare man har rett rutine på turnaround!!

hehe.. samme her igrunnen.. kan jo legge til sikkerhetstjenesten (security) til de funksjonene du nevner her :)



OJ.... Det hadde jeg fortrengt :drunk:
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Bare for å få klarhet i noe!

Hvor kommer 20 min. turnaround fra? Northport (Proffice Aviation) sier når man er på intervju at de skal ha 25. min. Samme svaret får du hvis du kontakter noen sentralt i DY-systemet.

Er nok mange rykter ute og flyr i forbindelse med at Northport skal ta over Norwegian (fra oss).
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Noen med førstehåndsinformasjon om lønn? Ikke "jeg hørte at", men noen som faktiskt vet?
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Lønn i proffice, for en "ufaglært" trafikkassistent med null ansienitet er 116.- i grunnlønn. For timer arbeidet før kl. 0600 er det tillegg (husker ikke tillegget men ca. 40.-), samme er det for timer arbeidet etter kl. 1800. I helgene vil det være ett tillegg på ca. 70.- pr. time

Sammenlignet med tariffen, tror jeg grunnlønna er litt under, men det er noen år siden jeg var aktiv "pamp" - tror luftfartsoverenskomsten sier en grunnlønn på ca. 17.900.-

De utlyste Duty Manager stillingene vil havne på ca. 300.000.- i året (all included).
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Originally posted by svenk

Lønn i proffice, for en "ufaglært" trafikkassistent med null ansienitet er 116.- i grunnlønn. For timer arbeidet før kl. 0600 er det tillegg (husker ikke tillegget men ca. 40.-), samme er det for timer arbeidet etter kl. 1800. I helgene vil det være ett tillegg på ca. 70.- pr. time

Så dermed er ikke lønna så dårlig som ryktene skulle ha det til da?
Spørs bare hvor mye man får jobbe og hvordan det styres siden det er vikarbyrå.
Hvis man bare blir ansatt som vikar uten garanti for å få jobbe tilsvarende fulltid så er det alikevel en dårlig deal.
Man kan jo ende opp med korte skift med 7 dagers (jobb)uke og kanskje splittskift?
Tilleggene var jo også bra, har hørt om mye dårligere tillegg en det der.
 
Re: 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

Originally posted by memphis_belle

Originally posted by svenk

Lønn i proffice, for en "ufaglært" trafikkassistent med null ansienitet er 116.- i grunnlønn. For timer arbeidet før kl. 0600 er det tillegg (husker ikke tillegget men ca. 40.-), samme er det for timer arbeidet etter kl. 1800. I helgene vil det være ett tillegg på ca. 70.- pr. time

Så dermed er ikke lønna så dårlig som ryktene skulle ha det til da?
Spørs bare hvor mye man får jobbe og hvordan det styres siden det er vikarbyrå.
Hvis man bare blir ansatt som vikar uten garanti for å få jobbe tilsvarende fulltid så er det alikevel en dårlig deal.
Man kan jo ende opp med korte skift med 7 dagers (jobb)uke og kanskje splittskift?
Tilleggene var jo også bra, har hørt om mye dårligere tillegg en det der.

Og du mener lønningen er bra? Hvis noen tror de får 100% stilling tar man grundig feil. Max 80% stilling med splittskift. Tror Proffice får grundig problem med å få oppdekking, og kvalifisert personell. Til og med pilotene i NAS gruer seg til det nye selskapet tar over. hadde vært fryktelig godt om NAS fikk seg en på "trynet" hvis dette går dårlig med det nye handlingselskapet.
 
Back
Top