• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

4 nye P-3C stemmer. Dessuten må jeg vel korrigere meg selv når det gjelder P-3B og N. De to som ble modifisert til N var de to B modellene som ble kjøpt brukt rundt 1980. De opprinnelige 5 B modellene fra 1969 ble solgt til Spania.

Enda en korreksjon...: 156599/600/601/602/603 var de originale. 154576 og 154583 ble levert i '79. 156603 og en av de to siste (tror det var 154576) ble mod'et til P-3N og beholdt. Resten gikk til Spania. Det er jeg rimelig sikker på...

Scramble.nl har et hefte som heter P-3 Orion volume 2 og der står alt slik i Kay Hagby-stil over samtlige P-3'ere... Jeg har to - begge i Norge (og der er jeg ikke på en liten stund).

P-3 Orion Volume 2
By Marco P.J. Borst & Jaap Dubbeldam (2001)
P-3 Orion Research Group
ISBN 90 806230 2 4

Last edited:

50 år er da ingen ting. ;)

B52 skal oppdateres og opereres frem til 2040, nesten 80 år etter at produksjonen ble avsluttet. Enkelte av individene kommer til å fly til de er nærmere 90 år gamle.

Last edited:

Da er det sikkert ikke de aller eldste B52s som brukes i dag (?). Det står mange mange rundt omkring som ikke flyr lenger... Vi hadde blant annet 1 gammal på utstilling (på påle) og flere på maintenance-skolen sin apron. En av de med hvitmaling (ex-nasa). (Der føyk vi offtopic igjen - først P3 så B52)

Det er bare den nyeste H-modellen som brukes i dag. Hvor mange som som faktisk flyr er det vel bare ledelsen i US airforce som kan si noe om. (Men tror det har blitt nok om både P3, P8 og B52)

Back