Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

4 nye P-3C stemmer. Dessuten må jeg vel korrigere meg selv når det gjelder P-3B og N. De to som ble modifisert til N var de to B modellene som ble kjøpt brukt rundt 1980. De opprinnelige 5 B modellene fra 1969 ble solgt til Spania.
 
Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Enda en korreksjon...: 156599/600/601/602/603 var de originale. 154576 og 154583 ble levert i '79. 156603 og en av de to siste (tror det var 154576) ble mod'et til P-3N og beholdt. Resten gikk til Spania. Det er jeg rimelig sikker på...
 
Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Scramble.nl har et hefte som heter P-3 Orion volume 2 og der står alt slik i Kay Hagby-stil over samtlige P-3'ere... Jeg har to - begge i Norge (og der er jeg ikke på en liten stund).

P-3 Orion Volume 2
By Marco P.J. Borst & Jaap Dubbeldam (2001)
P-3 Orion Research Group
ISBN 90 806230 2 4
 
Last edited:
Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

50 år er da ingen ting. ;)

B52 skal oppdateres og opereres frem til 2040, nesten 80 år etter at produksjonen ble avsluttet. Enkelte av individene kommer til å fly til de er nærmere 90 år gamle.
 
Last edited:
Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Da er det sikkert ikke de aller eldste B52s som brukes i dag (?). Det står mange mange rundt omkring som ikke flyr lenger... Vi hadde blant annet 1 gammal på utstilling (på påle) og flere på maintenance-skolen sin apron. En av de med hvitmaling (ex-nasa). (Der føyk vi offtopic igjen - først P3 så B52)
 
Re: Sea King kan måtte fly til de er 50 år gamle

Det er bare den nyeste H-modellen som brukes i dag. Hvor mange som som faktisk flyr er det vel bare ledelsen i US airforce som kan si noe om. (Men tror det har blitt nok om både P3, P8 og B52)
 
Back
Top