Re: Min første tur med SAS Inter-continental...
Grunnen til "melkeruten" var at jeg benyttet meg av SAS EuroBonus-tilbud før jul som ga en tur til IAD for 20000 poeng. Jeg hoppet på, noe jeg angret på en uke senere da akkurat samme tilbudet dukket opp til SEA, da kunne jeg slått enda flere fluer i en smekk, men pytt-pytt.
Jeg merket fort at GFK på alle måter er en utkant (det visste jeg strengt tatt fra før...) både på routing og bilettprisen. Hvorfor jeg ble routet via DTW og ikke rett til MSP vet jeg ikke, men det gjorde ikke meg så mye, fikk både ny stat og ny flyplass på listen.
Turen startet med OSL-CPH. Til tross for at den ble annonsert som SAS Braathens rute 455 var dette en ekte SAS flight, fløyet med MD-80. Siden flyet gikk 9:25 var det også servering av frokost med varme rundstykker. med andre ord nesten som i gode gamle dager! (men jeg lurer litt på hva som skjedde med miljøprofilen til SAS, de boksene maten kom i så ikke direkte miljøvennlige ut, men hva vet jeg)
Vi landet på rute etter en litt humpete innflyvning, og jeg kunne føre nok en flyplass på listen min, jeg hadde utrolig nok aldri vært på CPH før. I det vi landet startet Christian Valdemar (retromaskinen) på en annen bane. Da jeg kom inn i terminalen og sjekket avgangsskjermen sto det allerede go to gate på SK925 til IAD. PÅ vei ut til gate C40 passerte jeg både en Thai 747-400 og en Singapore 777-200. En SAS A340 sto også der, og i tillegg til vår A330 (OY-KBN) ble Star Alliance A330'en tauet inn for å fly til EWR fra C39. Det viste seg at jeg kunne tatt meg mye bedre tid i terminalen, for jeg satt sikkert en time og ventet på boarding. Men det var greit å slippe den ekstra sikkerhetskontrollen og intervjuet man må igjennom når man flyr NWA fra AMS. Er det bare amerikanske selskaper som har dette intervjuet?
Dette var min første tur i en widebody Airbus. Flyet var i den gamle konfigurasjonen. Jeg hadde prøvd å få rad 21 (bak Economy Extra) under innsjekk, men den var enten reservert eller ikke frigitt ennå. Endte opp i 33A, tenkte ikke på å be om 31 (ved dør 3), noe jeg burde ha gjort, for lengt ut i flighten oppdaget jeg at 31G var ledig. Vindussetene på SAS A330er har en boks under seg som innholder elektronikken for underholdningssystemet. Jeg var klar over dette, men ikke at den skulle være så til de grader i veien som den var, skikkelig irriterende faktisk. I tillegg følte jeg at kabinen skrådde mere innover en på andre fly, følte meg nesten litt innestengt der.
Jeg likte underholdningssystemet, selv om det ikke har AVOD slik NWA har nå. Spesielt kameraene var bra, men det er synd at man ikke kan ha dem på og samtidig velge musikkanaler. Det foroverrettede kameraet ble valgt under taxing og take-off, noe som var en morsom opplevelse.
Etter en liten stund delte de ut "snacks" og drinker. Krutonger er noe jeg forbinder med supper og salater, men SAS mener tydeligvis at dette er noe man skal spise til drinken. Jeg vet ikke helt jeg, hadde nok fortrukket nøtter eller minipretzels.
Etter drinkserveringen var det middag. For å begynne med det negative: hos SAS får man ikke velge mellom to retter slik man kan hos NWA. I Economy Extra kan man imidlertid velge en fiskerett istedet. Det vi fikk servert var rekesalat til forrett, til hovedrett var det "Swedish beef casserole", tror det er det som kalles oksesmåstek i Norge, med gulrøtter og minipoteter. Det smakte godt, og var det var befriende å få flymat som verken innholdt kylling eller pasta. Til dessert var det en helt grei appelsinfromage. Det ble også servert varme rundstykker til. Før landing fikk vi en varm, plastpakket "turkey sandwich" som desverre bare smakte sylteagurk.
Crewet var selvsagt en blanding av nordmenn, svensker og dansker. Skipperen var svensk, styrmannen hørte jeg ikke noe til. Purseren tror jeg var en norsk dame som hadde jobbet eller bodd litt for lenge i Danmark, for hun brøt litt på dansk. De to som jobbet i vårt område av kabinen var en sjarmerende blondine fra Skåne (jeg er faktisk litt svak for dialekten så lenge den ikke er for ekstrem) og en ivrig og blid mannlig flyvert, også han fra Sverige, som tydeligvis elsket jobben sin.
Selv om jeg satt ganske nært to av toalettene tok jeg meg alltid en tur til bakre galley og og opp midtgangen på andre siden når jeg skulle på toalettet, bare for å få strukket på bena. Jeg ble litt overrasket da jeg så crewresten bakerst til høyre på 330en; jeg trodde at det bare var gardiner som ble trukket foran noen foran noen seter, emn her var det faktisk hele vegger så det ble et helt innelukket rom. Hva er det der inne? vanlige Y seter eller liggestoler? En litt morsom ting jeg la merke til var at det sto "crew stowage" på et skilt like ved, riktignok var det nok et vanlig skap, men siden det var umiddelbart bak crewresten ble det litt komisk.
I bakre galley sto det vannflasker og glass så passasjerene kunne forsyne seg selv. Hos NWA er det også selvbetjening av andre alkoholfrie drikkevarer. Men det er uansett bare å be om det, så det er ikke noe stort poeng. Hos begge selskapene kommer de også rundt med vann i kabinen.
En ting NWA var flinkere til var utdeling av skjemaer til immigration og toll. Hos NWA kom de rundt med og spurte om noen trengte nye skjemaer når det nærmet seg landing i tilfelle de hadde skrevet noe feil, det er det alltid en del som gjør. Hos SAS måtte hver enkelt be om nye skjemaer, hørte mange rundt meg som gjorde det, inkludert meg selv.
Turen var alt i alt relativt komfortabel, litt turbulens var det selvsagt over atlanteren, men det er vel ikek til å unnga. Tror vi hadde voldsom motvind mellom Grønland og Canada, jeg satt rett bak vingen, og kunne høre at motorene jobbet hardt, samtidig som hastigheten var som vistes på flight info skjermen var lav. Det var også kraftig vind og litt turbulens inn til IAD.
På IAD fikk jeg stiftet nærmere bekjentskap med fenomenent "mobile lounge", en ganske pussig sak på hjul som kjører passasjerer mellom satelitterminalene og immigration. Det var lang kø i immigration, men selve passeringen gikk overraskende greit. Også tollen var raskt unnagjort, i motsetning til på MSP var det ingen gjennomlysning av bagasjen. Vel ute av terminalen ble det en shuttle til Hyatt Dulles for overnatting.