Mexicana

Ja, det ser skidt ud. Har fløjet med Mexicana flere gange, hvilket har været aldeles udemærket. Håber de klarer den...
 
Og apropos ......

The Federal Aviation Administration Friday blocked Mexican airlines from establishing new new service to the U.S., saying the country was not complying with International Civil Aviation Organization standards.

Following an assessment of Mexico's civil aviation authority, the FAA decided to downgrade Mexico from a Category 1 to Category 2. The rating allows Mexican airlines to continue existing flights to the U.S. but not establish new service.

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/216356.asp?source=rss
 
Og de ansatte har nå fått et valg. Enten så kuttes lønningene med 40% eller så får de ta over eierskapet selv

http://www.businesstraveller.com/news/mexicanaa-s-financial-situation-a-no-longer-sus
The airline has registered losses of US$350 million from 2007 to date, and says it has now presented its pilots’ and flight attendants’ unions with two alternatives: effectively cuts in wages of around 40 per cent, or the sale of the airline to the unions for a token sum of $1 peso.
 
Høres ikke bra ut. Kortvarig medlemskap i OneWorld også hvis de går dukken. De har jo bare vært med i 7 mnd.

De har innført en del rutejusteringer m.v. - mer info på http://www.mexicana.com
 
Og Mexicana har nå bedt om Chapter 15 (en slags variant av Chapter 11) kreditorbeskyttelse i USA
 
Og her er de skikkelig på vei mot stupet og seneste nytt er at Mexicana har sluttet å selge billetter

http://www.reuters.com/article/idIN...ia_ow=t0:s0:a49:g43:r1:c0.371429:b36270314:z0
Debt-ridden Mexicana de Aviacion, which filed for creditor protection in Mexico and the United States this week, suspended ticket sales on Wednesday as its operating troubles deepened.

Da ser det ihvertfall ut som om de ansatte slipper å gå ned 40% i lønn, noe som de nekter.........de vil istedet gå ned 100% :rolleyes:
 
Skulle tro det var bedre å gå ned 40% istedet for 100% men der tok jeg feil ja.

Synd for Mexicana, får håpe de klarer seg :)
 
4846528665_5fd4829f4c_z.jpg

Her er et av flyene (A319 XA-MXG) som er tatt tilbake av Air Canada inneparkert i Calgary
 
Skulle tro det var bedre å gå ned 40% istedet for 100% men der tok jeg feil ja.

Synd for Mexicana, får håpe de klarer seg :)

Tja, nogle gange er det måske en fordel at gå 100% ned og finde et andet job fremfor at få et lønniveau der ligger under hvad man kan leve for.

Lønniveauet i Mexico er vel i forvejen ikke særligt højt.

Hvis et selskab ikke kan løbe rundt med et rimeligt lønniveau, så er det vel i virkeligheden bedre for alle at det lukker ned - fremfor at de ansatte skal subsidiere billige flybilletter.

Men synd for de ansatte og kedeligt at se, at et ellers godt selskab har så store problemer. Har altid været glad for at flyve med Mexicana...
 
Tja, nogle gange er det måske en fordel at gå 100% ned og finde et andet job fremfor at få et lønniveau der ligger under hvad man kan leve for.

Lønniveauet i Mexico er vel i forvejen ikke særligt højt.

Hvis et selskab ikke kan løbe rundt med et rimeligt lønniveau, så er det vel i virkeligheden bedre for alle at det lukker ned - fremfor at de ansatte skal subsidiere billige flybilletter.

Men synd for de ansatte og kedeligt at se, at et ellers godt selskab har så store problemer. Har altid været glad for at flyve med Mexicana...

Riktignok på a.net, men der var det noen som hadde laget en oversikt over lønnsnivået i Mexicana i forhold til endel av konkurentene, og pilotene lå vel 185% høyere, men lønninger for enkelte på over 1,5 MNOK.....og det lever man ganske greit for i Mexico
 
Riktignok på a.net, men der var det noen som hadde laget en oversikt over lønnsnivået i Mexicana i forhold til endel av konkurentene, og pilotene lå vel 185% høyere, men lønninger for enkelte på over 1,5 MNOK.....og det lever man ganske greit for i Mexico

Må indrømme at jeg har meget svært ved at tro på at en pilot i Mexicana tjener så meget meget og også at Mexicana's lønniveau skulle være så meget højere end hos AeroMexico. Men når det er sagt, så er Mexicana vel det selskab i Mexico, der har de højeste lønninger og bedste vilkår.

Men hvis det skulle være sandt at differencen er så stor, så er den bedste løsning nok også at lukke det ned og starte på en frisk - for i Mexico lever man ikke bare godt, men ekstremt godt - for sådan en løn - og det er langt over det rimelige.

Nu har sådanne - udokumenterede - lønsammenligninger det jo ofte med at have til formål at tjene en af parterne - ligesom der også oftest er stor forskel på hvad der sammenlignes på, så jeg tager det med et gran salt...
 
Må indrømme at jeg har meget svært ved at tro på at en pilot i Mexicana tjener så meget meget og også at Mexicana's lønniveau skulle være så meget højere end hos AeroMexico.

Dette var i forhold til Volaris og Clicks, eller hva nå de Mexikanske LCCene heter
 
Dette var i forhold til Volaris og Clicks, eller hva nå de Mexikanske LCCene heter

Tjae - så skulle det ikke undre - ihvertfald ikke ift Volaris. Desværre ser man jo verden over at LCC's skal presse alle ned i løn og arbejdsforhold fremfor at man tog udgangspunkt i den etablere branche og fik alle op i levestandard. Synd med den udvikling at laveste fællesnævner skal sætte standarden.

Men hvis niveauet er 1,5 mio kr. for en pilot, så er der da noget at give af. Mexicana skal vel ikke helt ned på niveau med de billigste LCC's.

OT:

Har forøvrigt prøvet Volaris for nogle år siden - og ombord var det ganske ok - uden at være typisk LCC. Der var gratis drikke og snacks ombord. Men Toluca lufthavnen som vi fløj fra er nok noget at det mest forfærdlige jeg har oplevet - mindede mest af alt bare om en lagerbygning uden faciliteter. Det er grund nok til ikke at flyve med dem igen ;)
 
Faktisk så kan en kollega fortelle at når han var i Mexico for 10 år siden, så ble han fortalt av folk der at luftfartsansatte faktisk var svært godt lønnet, og at en kvinne på innsjekk der tjente like mye som man gjorde på innsjekk i Norge.....
 
Faktisk så kan en kollega fortelle at når han var i Mexico for 10 år siden, så ble han fortalt av folk der at luftfartsansatte faktisk var svært godt lønnet, og at en kvinne på innsjekk der tjente like mye som man gjorde på innsjekk i Norge.....

Så er det nok også det bedste om selskabet lukkede og startede på en frisk. Men stadig med rimelige lønninger. Ingen grund til at lefle for laveste fællesnævner - det får man alligevel ikke de bedste folk af...
 
Ingen grund til at lefle for laveste fællesnævner - det får man alligevel ikke de bedste folk af...

Ikke bare lønn, men også mange andre faktorer spiller inn når en velger arbeidsgiver.
Blir derfor feil å si at man automatisk ikke får de beste folk dersom man betaler det du kaller laveste fellesnevner.
 
Back
Top