Fare for vulkanutbrudd på Island

Re: Fare for vulkanutbrudd på Island

En liten sprekk i banen er vel ikke største problemet, bare å fuge med silikon, er vel det som er vanlig.

De sier at dette er 10 ganger kraftigere det vulkanutbruddet som var i fjor.

Det har vært kraftige jordskjelv de siste ukene helt opp til 5,5.
Og det har kommet sprekker i en del bygninger, og jeg har tenkt at hvis flystripa på KEF sprekker da er blir Island stengt (ingen kommer jeg til eller fra Island).

Er jo flere flyplasser på Island som kan ta i mot trafikk på størrelse med hvertfall A320.

Er jo flere flyplasser på Island som kan ta i mot trafikk på størrelse med hvertfall A320.

Større og. Akureyri har ihvertfall hatt Tristar på besøk. Det er nok verre med ramp- og terminalkapasitet.

Så vidt jeg har forstået, er der ikke tale om en askespyende vulkan; den er af
fissure-typen og spyer kun lava ud!

Utbruddet er langs det samme spaltesystemet som i fjor. Det er et typisk spalteutbrudd med tyntflytende lava, og med lite aske. Det er lite sannsynlig at dette vil påvirke flytrafikken på noen måte, unntatt om utbruddet øker så kraftig at det produserer så mye røyk og giftig svovel- og fluorgass at det forurenser flyplassområdet.

Utbruddet er foreløpig mindre enn det i fjor. Hvor stort det blir vil fremtiden vise, men både dette og det i fjor er mindre enn Bardarbunga-utbruddet i 2014.

Reykjaneshalvøya på satellitt i Gurglekart, viser at utbruddsområdet (øst for KEF, sør for Reykjavik) er karakterisert av store lineamenter (linjer i topografien) som er orientert nordøst-sørvest. Dette er forkastningssoner fra midthavsryggen som kommer på land på tuppen av halvøya, og deretter "hopper" skrått østover til midt på Island, og deretter går nordover. Island er en hotspot, men der den sentrale delen av hotspoten tilfeldigvis ligger over midthavsryggen. Magma som kommer opp vil gjerne følge svake soner, dvs forkastningssonene, slik som den har gjort på halvøya.

https://vedur.is/media/uncategorized/Haettusvaedi_Meradalir_04082022_v3.png

https://en.vedur.is/about-imo/news/a-new-eruption-has-started-at-fagradalsfjall

(Hilsen PhD i strukturgeologi)

Jeg reagerte en del på det som Isbamse skrev at "dette utbruddet er mindre et det som var i fjor".

Så jeg har undersøkt noe og følgende ble skrevet 3. august 2022.

Eldgosið sem hófst í Meradölum í dag er fimm til tíu sinnum stærra en eldgosið í Geldingadölum í fyrra. Sprungan sem opnaðist er um þrjú hundruð metra löng og um 20 til 50 rúmmetrar af kviku spýjast út á hverri sekúndu.

https://www.mbl.is/frettir/burdargrein/2022/08/03/fimm_til_tiu_sinnum_staerra_en_sidasta_gos/

Oversatt til Norsk: Utbruddet som startet i Meradalir i dag er fem til ti ganger større enn utbruddet i Geldingadaler i fjor. Sprekken som åpnet seg er omtrent tre hundre meter lang og det spyr ut omtrent 20 til 50 kubikkmeter magma hvert sekund.

Hann segir sprunguna sem opnaðist vera 300 metra langa, gosið sé töluvert stærra og meira heldur en var í fyrra „Þetta er á að giska fimm til tíu sinnum stærra,“ segir Magnús Tumi.

https://www.ruv.is/frett/2022/08/03/innvidir-ekki-i-haettu-tho-ad-gosid-se-staerra-en-sidast

Oversatt til Norsk: Han sier sprekken som åpnet seg er 300 meter lang, utbruddet er betydelig større og mer intenst enn i fjor. Dette er vel fem til ti ganger større, sier Magnús Tumi.

Jeg googlet en del før jeg skrev det, også islandske medier og fagnettsteder. Det jeg fant da tydet ikke på at det var større. Men de linkene B747-8 kommer med viser jo noe annet, helt klart. Slike utbrudd kan variere i intensitet, og kanskje det økte akkurat da, men datoene tyder på at artiklene allerede var publisert.

(Sånn for ordens skyld: Jeg kan ikke mer islandsk enn man kan ved å være norsk og ha vært der noen ganger, men jeg kan geologisk).

Det har vært noen kraftige jordskjelv de siste 24 timene på Island. De sier at det har vært over 1.000 jordskjelv.

Dette påvirker ikke KEF men AEY er i dette området.

220909_1035.png

220909_1035.png

Når det er grønn stjerne da er det over 3. Og når det er 5 som det var 1 stk. av i går, da sier de at ting detter ut av hyllene i i buttikene.

220909_1035.png

Ojsann!

Jeg reiste fra Reykjavik med SAS kl 11.05 i går formiddag etter et 3 dagers besøk.

Merket ingenting til noe jordskjelv heldigvis, var stille og rolig både inne i byen og på Keflavik på det tidspunktet.

Kim

Det er stadig jordskjelvsvermer på Island. Reykjaneshalvøya og Tjörnes ligger begge rett på spredningssonen. Akureyri ligger litt vest for hovedspredningssonen, men det er nok en arm som går gjennom der også (derfor det er en fjord der). En jordskjelvsverm rundt Akureyri trenger derfor ikke bety noe, men om skjelvene pågår over tid, og blir grunnere, kan det tyde på magma på vei opp.

For Jer, som vil følge lidt med i jordskælvs- og vulkansituationen i Island,
kan jeg anbefale you tuberen Just Icelandic . Han hedder Gylfi Gylfason og
laver videoer stort set hver uge om situationen. Han understreger, at han
hverken er hverken geolog eller vulkanolog, men han følger godt med og
refererer til, hvad eksperterne mener om dette og hint!
Han er en dygtigt fotograf, og bruger meget drone. Desuden har han
en herlig og tør humoristisk sans.
Han har for ganske nylig lavet et par videoer om situationen i det
nordlige Island, nær AEY.

En Neos og en Iceair ser ut til å være på vei inn etter et par æresrunder over havet.

Vulkanudbrud i Island

Et vulkanudbrud begyndte kl. 7.55 lt nord for byen Grindavik på
Reykjaneshalvøen, ca. 50 km. fra KEF. Der er tale om et ikke-eksplosivt
spalte udbrud, som ikke påvirker flytrafikken ( kilde: Ruv.is English).

Back