Fare for vulkanutbrudd på Island

Re: Fare for vulkanutbrudd på Island

KEF virker være åpen. FI751 landet nettopp fra LGG 06:37 CET

Ser ut som de heller ikke er veldig bekymret og bryr seg om å unngå nærområdene til bruddet. Man ikke så rart når det bare er snakk om rennende lava (litt forenklet)

Attachments

• FI204.jpg
    FI204.jpg
    54.8 KB · Views: 1,306

I det minste er det ikke fare for utbrudd lenger ;)

Hadde det ikke vært for korona hadde jeg vært på første og dyreste fly. Har en egen vulkanutbrudd på Island sparekonto klar.

Hadde det ikke vært for korona hadde jeg vært på første og dyreste fly. Har en egen vulkanutbrudd på Island sparekonto klar.

Sist det var utbrudd på Reykjanes varte det i 300 år så kan hende du rekker det ;)

Hva har en stengt Keflavik flyplass å si for mangel av alternative flyplasser på ruten mellom Europa og USA/ Canada?? Gis det dispensasjon for reglen for 2 motors pax fly ??

Den er vel litt kort for flere av oss.
For ETOPS 180 og oppover er det strengt tatt ikke noe problem å fly over Atlanteren uten Keflavik som alternativ, men det er klart man bruker den hvis man kann.

Her er 3 dagers værmelding (animasjon) med forventet spredning av gassene.
Ser ut til å være SO2 for det meste for øyeblikket.

Icelandic Met office

W

Last edited:

Nytt vulkanutbrudd på Island etter flere dager med jordskjelv rundt Reykjavik. Hvorvidt det vil påvirke flytrafikken er muligens for tidlig å si.

Nytt vulkanutbrudd på Island etter flere dager med jordskjelv rundt Reykjavik. Hvorvidt det vil påvirke flytrafikken er muligens for tidlig å si.

Ser litt ut som det er litt som ala det i fjor, av typen "lava som tyter opp"? Og er jo også i samme område. Så pynter vel opp innflyvningen til KEF?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rEBWla/vulkanutbrudd-paa-island-en-ny-aera-med-flere-utbrudd

På den islandske halvøya Reykjanes har en 300 meter lang sprekk dannet seg. Flytende lava strømmer ut fra sprekken.

De sier at dette er 10 ganger kraftigere det vulkanutbruddet som var i fjor.

Det har vært kraftige jordskjelv de siste ukene helt opp til 5,5.
Og det har kommet sprekker i en del bygninger, og jeg har tenkt at hvis flystripa på KEF sprekker da er blir Island stengt (ingen kommer jeg til eller fra Island).

Back