Mer tull fra SAS

Hva er det egentlig som ikke er troverdig?
A: Unge Mats Janson som for sine 8 millioner i årslønn ikke har produsert en visjon siden han begynte. Ihvertfall ikke til oss utenforstående.
B: Ola Strand som gir de ansatte og kundene en målsetning for sparingen, og presenterer en idé om hvordan fremtiden KAN se ut hvis man når de sparemålene man setter seg.

Problemet er at begge er like lite troverdig. Den første er demonstrert troverdig, problemet med den andre er at Ola Strand kan ikke bare ta ting ut av løse luften og henvise til hva som kan skje og male en rosa ønsketenkning på himmelen uten å ha noe fakta bak det. Finnes det fakta bak det så hadde ting hatt en mye større troverdighet om de ble lansert offisielt i lag med en strategi, med håndfaste mål og med krav til ledelsen om å levere.

Som nevnt utallige ganger, SAS sin ledelse har etter hvert et veldig langt syndergister på å love noe i ene vendingen og snu seg rett rundt og stryke det med et enkelt pennestrøk ved neste lansering av spareprogram. De har ovenfor kundene like liten troverdighet da vi har sett nok av "relanseringer" av faktiske nedskjæringer, av dårlig kommunikasjon og "enhancements på bakgrunn av kundeundersøkelser".

SAS har veldig mange gode ansatte som møter kundene til dagen, men inntil toppledelsen kan stå frem og vise til suksess med å satse, å ha en strategi som de faktisk leverer på og til å kunne skape noe som helst, så har jeg absolutt ingen tro på at dette selskapet skal noen andre steder enn i skifteretten etter hvert.

-A

For meg virker det som om Strand ikke helt tror på det han selv sier om langruter fra OSL.
Og hvorfor skal de på død og liv inn på ruter som allerede flys av utenlandske star selskaper ?!?
Er det fordi de ser at Thai, US og CO har suksess på OSL:question:
De har jo forsøkt det samme på ARN, med BKK og PEK, og det ble vel ikke akkurat noen dundrende suksess...

Hvis dette stemmer er det bare å si Go!, SAS, Go! Mindre intercont fly med flere avganger (minst daglig), flere destinasjoner og høyere kvalitet er det som skal til for å gjenreise the businessman's airline. Og, som MOW sier: Kjøper man nå får man det billig og leveringsklart til neste opptur.

Mange selskaper har vist at det går an å tjene gode penger på interkontinentale ruter fra Oslo, bare man har det riktige materiellet. Et fly med ca. 180-200 passasjerer, f.eks. en 757 eller en liten 767, representerer en passasjererkapasitet som kan være egnet for ruter fra Oslo. SAS må basere seg på å ha langdistanseruter fra Oslo, København og Stockholm i fremtiden - og ikke bare på en base. Men SAS må finne egnet materiell. Jeg tror SAS angrer på at de bestilte A330/340 nettopp fordi den ikke dekker bredden i behovene SAS har.

Kommer ikke fra det, at jeg synes Ola Strand så ut til å helst ville være foruten spørsmålet "Hvor?" som han fikk. Så ut for meg som han ikke hadde ventet det og nesten svarte panisk på de første byene som dukket opp i hode hans. Kan nok bare være meg dog...
Men det forsterker inntrykket at dette kun var ment som en moralboost internt, og det ikke er holdbarhet i ordene hans.

Du er ikke den eneste som fikk sånne tanker. Selvfølgelig bare ren gjetting, men også jeg synes han så ukomfortabel ut.

Men SAS må finne egnet materiell. Jeg tror SAS angrer på at de bestilte A330/340 nettopp fordi den ikke dekker bredden i behovene SAS har.

Hva ville i så fall alternativet til A340/330 vært? Dette er ikke et retorisk spørsmål, for jeg vet ikke....:)

Kommer ikke fra det, at jeg synes Ola Strand så ut til å helst ville være foruten spørsmålet "Hvor?" som han fikk. Så ut for meg som han ikke hadde ventet det og nesten svarte panisk på de første byene som dukket opp i hode hans. Kan nok bare være meg dog...
Men det forsterker inntrykket at dette kun var ment som en moralboost internt, og det ikke er holdbarhet i ordene hans.

Ja, helt enig. NYC, BKK og BOS? Hmm... Hvor mange er det som reiser årlig til BOS fra Norge (og evnt Sverige og Finland)?
Og er det noen vits i å fly OSL-BKK da TG allerede flyr her? Evnt så må det bli med en kveldsmaskin og hvor de tilbyr barn til 25% rabatt som TG gjør. Det er slik de får mange barnefamilier!

Hva ville i så fall alternativet til A340/330 vært? Dette er ikke et retorisk spørsmål, for jeg vet ikke....:)

Alternativet ville vært å beholde minst 4 767. Dét hadde gitt nok fleksibilitet til å opprettholde et nettverk med lange "tynne" ruter.

Kanskje Airbus kunne utvikle en Airbus 340-100 med plass til 180 pax og 600 laks? :colgate:

Det måtte jo være det SAS kunne ha treng for?

BF:cool2

For meg virker det som om Strand ikke helt tror på det han selv sier om langruter fra OSL.
Og hvorfor skal de på død og liv inn på ruter som allerede flys av utenlandske star selskaper ?!?
Er det fordi de ser at Thai, US og CO har suksess på OSL:question:
De har jo forsøkt det samme på ARN, med BKK og PEK, og det ble vel ikke akkurat noen dundrende suksess...

Jeg er litt enig med deg der da jeg fikk det samme inntrykket av at han ikke helt trodde på det selv.

Og dersom de av en eller annen underlig grunn skulle klare å komme i mål om oppstart fra OSL hvorfor ikke forsøke å tenkte litt nytt og se på andre destinasjoner enn NYC og BKK? Se hva DY har fått til på ruten ingen trodde var mulig å fly på. Å starte konkurranse på NYC og BKK er en sikker død for SAS.

Det er trist å se hvordan SAS fullstendig har rotet seg bort de siste årene fra å være tilnærmet monopolist (i Norge) med et godt produkt, som de fremdeles har, til å være der de er i dag.

Mange selskaper har vist at det går an å tjene gode penger på interkontinentale ruter fra Oslo, bare man har det riktige materiellet. Et fly med ca. 180-200 passasjerer, f.eks. en 757 eller en liten 767, representerer en passasjererkapasitet som kan være egnet for ruter fra Oslo. SAS må basere seg på å ha langdistanseruter fra Oslo, København og Stockholm i fremtiden - og ikke bare på en base. Men SAS må finne egnet materiell. Jeg tror SAS angrer på at de bestilte A330/340 nettopp fordi den ikke dekker bredden i behovene SAS har.

Helt enig. SAS må få flere direkteruten fra OSL og ARN, og da ikke bare IC. Selv er jeg rimelig lei av å måtte via CPH også innenfor Europa. Jeg tror at SAS må gå bort ifra at CPH er "huben", til å ha OSL, ARN og CPH som en eller annen form for "trekant hub" om man kan kalle det dette.

Jeg tror det er slutt på den tiden at normenn og svensker aksepter en slusing gjennom CPH. Dette var en trend tidliger, men nå har vi gått mer tilbake til single hub igjen.

Vet ikke helt økonomien i dette, men det er jo en del andre som får til dette da! Kanskje det tar litt tid, men jeg tror det er verd å vurdere dette, så lenge SAS anser Scandinavia som sitt primærmarked. Det er ikke slik at det er Storebror og lillebrødre lenger. Jeg tror faktisk at grunnen til at IC er større i Danmark er pga hub konseptet til SAS, og ikke strukturen i næringslivet og befolkningen. Landene har blitt mer og mer like, slik at forskjelle ikke er så store lenger.

Man kan jo gjøre sånn som de amerikanske selskapene; samme rutenr men lang rute som til og med inkluderer flybytte.

Eller man kunne gjøre det enklere, å f.eks. fly CPH-OSL-EWR eller CPH-ARN-BKK

BF:cool2

Det er ikke slik at det er Storebror og lillebrødre lenger. Jeg tror faktisk at grunnen til at IC er større i Danmark er pga hub konseptet til SAS, og ikke strukturen i næringslivet og befolkningen. Landene har blitt mer og mer like, slik at forskjelle ikke er så store lenger.

Right on target!

Back