Mer tull fra SAS

Vet konkret at der har blitt regnet, og funnet inntektsbringende, alternative ruter, I.C.
Men med dagens Sas er det vel snarere umulig. Er ikke rare butikken av IC operasjon hvis du skal ha 7-11 A340/330 og etpar mindre "griser" crewmessig.

Skulle tingene i Airline derimot forandre seg, tenker på den oppdelingen av DK/NO/SE/IC som er idag, til 1 enhet, så kan det vel være mulig, jfr. Privatair.

Hvem vet? I don't
 
Hva ville i så fall alternativet til A340/330 vært? Dette er ikke et retorisk spørsmål, for jeg vet ikke....:)

Jeg tror at en kombinasjon av A330-200 og A330-300 ville ha vaert en bedre loesning.....
 
Ref. SFO skald et jo legges til at ruten var planlagt for oppstart sent i 2001.....

2001 var vel forsoek nummer 2 paa starte SFO....og ingen tvil om at markedet ikke var tilstede den gang...det foerste forsoeket strandet vel i forhandlinger med kabinen og eller cockpit mener jeg aa huske...

Forsoek nummer 3 foregikk de siste aarene, det var da SAS hadde en fast selger i SFO 2 uker i maaneden, og det ble lagt ganske mye arbeid i en lengre periode....men markedet var svaert klare - 7 avganger i uken eller nei takk...

Historisk har SAS IC vaert i omtrent samme baat tidligere, i 1987 - 88 slet man i like stor grad....baade med flaate og med loennsomhet....IC hadde vel dengang en halvhjertet intensjon om aa bytte ut flaaten av DC-10'ere med MD-11....CPH var dengang ogsaa IC HUB, men baade ARN og OSL hadde en noksaa halvhjertet rute til New York (SK901/902 ARN-GEN-JFK) selv med egne New York busser mellom FBU og GEN (Mercedes O303 med In-Bus-Entertainment) var dette langt fra noen suksess.....

Dengang kom det en nordmann paa banen som sjef for SAS IC, med klart mandat om aa snu operasjonen....og Kjell Fredheim klarte dette svaert saa bra....MD-11 intensjonene ble lagt pa hylla...og 767 ble bestillt...og foerste avgang med det nye SAS IC gikk faktisk fra FBU til EWR....og det gikk bra...operasjonen ble snudd og en tjente gode penger....ja det var andre tider...men det var ogsaa en annen type ledelse....en "Farmer" type...folk som var villig til aa satse, utvikle og la noe skje...i stedenfor aa fortelle all verden om hvorfor det ikke lar seg gjoere.....
 
I ren uvitenhet; jeg regner med at "markedet" i dette tilfellet er kundeundersøkelser hos potensielle storkunder og blant vesentlige potensielle kundegrupper.

Men, selv om preferansen er 7 ggr i uken, og selskapet kan levere (la oss si) 4-5 ggr i uken, er det da så at markedet ikke vil fly med dette selskapet, til fordel for en mer indirekte rute (via FRA eller LON) som har daglige avganger?
 
Kravet om 7 dager i uken er det som ligger til grunn for aa kunne delta i "Request for Proposal" som legges ut av kunder som Oracle, Apple, Google etc. uten daglig avgang kommer man ofte ikke innenfor doera engang....det er toeffe krav...men disse har ogsaa reisevolum som kan opprettholde en flight (ikke uvanelig at disse forplikter seg til 5-10 Business Class seter paa hver eneste avgang....og slikt blir det gode penger i kassen av)...SFO er et marked hvor konkurentene alle til daglige avganger (eller mere) det var vel bare Icelandair som forsoekte seg med et par ganger i uka....

Lufthansa legger jo ned Portland og det var en rute som stort sett var utsolgt i turist klasse, hadde brukbart frakt volum...men solgte omtrent ingenting i Business Class....(den Italienske gjengen fra Svigerfars resturant i Pearl Distrikt ble alle oppgradert hver gang de reiste, og det paa grunnlag av god pasta!!) En maa ha et visst volum i C klasse....
 
Da var det vel ikke bare pisspreik det Ola Strand kom med for et drøyt år siden, med tanke på nye ruter fra OSL:D
 
LOL ROTFL og alt det der :D Første post i tråden er spesielt god etter gårsdagens nyheter.
 
Tja, det går jo nesten 2,5 år før de pratet om det til vi så snakk ble til realitet for 1 av 2 ruter.

Først publisert: 05.09.08

Oppdatert: 05.09.08 kl. 15:41

SAS' interkontinentale virksomhet skal utvides med ruter fra Oslo til New York og Bangkok.Dette sier visekonsernsjefen i SAS, John Dueholm"

Det har vel ennå ikke gått to år siden Norwegian begynte å snakke om det samme?
 
Man kan jo gjøre sånn som de amerikanske selskapene; samme rutenr men lang rute som til og med inkluderer flybytte.

Eller man kunne gjøre det enklere, å f.eks. fly CPH-OSL-EWR eller CPH-ARN-BKK

BF:cool2

Det er jo forsåvidt en fin tanke, men når det allerede finnes alternativer i Markedet som flyr direkte framfor slike "indirekte" løsninger med mellomlanding, hvordan skal SK da appellere til kundene. Både OSL, ARN og CPH har jo direkte ruter til EWR og BKK med CO og TG, så hvorfor skal folk velge ei melkerute? Jeg har selv ett par venner som gladelig betalte 2000-3000 kroner ekstra for å fly direkte OSL-BKK med TG framfor å mellomlande i Europa ett sted...
 
Back
Top