Mer tull fra SAS

Re: Mer pisspreik fra Ola Strand

Ellers registrer jeg også at flere personer på forumet, i en tråd kan finne på å slakte SAS fordi dem ikke tenker offensivt og bare kutter, mens man i en annen tråd velger å slakte SAS når de først forsøker å vise at de kanskje har offensive planer for fremtiden.

Hva skal til for å bli tilfredsstilt?

Jeg er en av disse personene som ikke legger to fingre i mellom når jeg gir vekk gratis meninger om SAS.

I denne tråden har jeg hengt meg på hylekoret fordi de har ikke "kansje vist at de har offensive planer". De har så langt jeg kan se latt en leder nok en gang fare med løse ord, uten at det egentlig er synliggjort noe substans bak dem, og SAS har ropt ulv så mange ganger nå at noe annet enn litt mer offisielt lanserte planer hvor man kan vise til at man har hele butikkeni ryggen forblir løsprat for galleriet.

Så hva skal til for å bli tilfredsstilt? Kom med en skikkelig plan, vis at det er vilje fra toppen til å sette planen ut i livet, og fra leder-siden vis at man kan lede, ikke bare drive splitt og hersk med egne ansatte.

-A

PS: Siden SAS liker sine konsulenter, kunne noen ha regnet ut hvor mye tid og penger som har gått rett i dass internt med å bedirve splitt-og-hersk, krangle internt, og å holde mindre lure grupper som CAU lykkelig?

Nå har temaet vært oppe her før, men det at Thai (kanskje) klarer det betyr ikke at SAS vil få en tilsvarende rute lønnsomt. En er forskjellen i kostnader mellom selskaper, men et annet aspekt er at det er forskjell mellom å mate inn til BKK som Thai gjør, fremfor å mate inn/ut av OSL som SAS ville ha måttet gjort.

For SAS å starte en OSL-BKK rute ville vært en økonomisk katastrofe. Ikke har de klart å få til ARN-BKK og CPH-BKK er vel blant de gjennværende langrutene som gjør det dårligst

Jada, jeg tar den. Og vi har vært igjennom denne diskusjonen før, men derfor blir det litt bakvendt å gå ut å media at de vil fly denne ruten i fremtiden. At det vil komme bestillinger på de rette flyene en gang i fremtiden. De bør vel heller ha fokus på andre ting nå, enn å love ting for fremtiden?

Nå har vel ikke SAS heller samarbeidet godt med Star-partnere, har vel vært mer konkurranse? Og når et selskap som SAS sliter med høye kostnader, bør de vel gjøre det beste ut av det. Med f.eks codeshare?

Last edited:

I det øyeblikket det snakke litt om ekspansjon og fremtiden går jo hylekoret helt av hengslene ? , NRK sendingen var vel klippet litt så man hørte jo ikke engang settingen på spørsmålet.

Re: Mer pisspreik fra SAS

Saklighetsfaktoren på scanair.no er fallende når ord som "pisspreik" tas ibruk i topic og i beskrivelse av folk sine uttalelser.
Det er jeg helt enig i!

Allikevel er det meget gledelig at SAS også har ambisjoner fra OSL. Om BKK, EWR og BOS er ruter å satse på er jeg derimot skeptisk til. Jeg tror nok heller at ORD og en rute til Asia vil være bedre, men time will show. Tror nok ikke det er plass til to aktører på hverken BKK eller EWR-ruten.

Synes det lyste litt av Strand på NRK i dag. Virker som om han i allefall hadde troen på et "nyoppstått" SAS. Vi får virkelig håpe at ledelsen setter seg ned og lytter til kundene når CoreSAS skal implementeres. Jeg lever ihvertfall i troen på at SAS vil bli merkbart bedre i løpet av de kommende år. :nor Dog er jeg usikker på om det noen gang bli mer SK IC fra OSL...

Overskriften er endret.

Men jeg mener fortsatt at dette er det dårligste sjøsprøyten som noen gang har stått opp fra SAS havet!

Det finnes knapt et dårligere tidspunkt!

Last edited:

I det øyeblikket det snakke litt om ekspansjon og fremtiden går jo hylekoret helt av hengslene ? , NRK sendingen var vel klippet litt så man hørte jo ikke engang settingen på spørsmålet.

Dersom det er slik at SAS faktisk vil satse så er jo det flott, men du må vel kunne innrømme at man har hørt luftige planer fra SAS-hold tidligere (jeg vet ikke hvor mange ganger SFO har vært åpnet, bare for å legges på is osv.)? Kanskje på sin plass å være litt skeptisk før man ser noe konkret?

Denne krever vel at de faktisk får tak i slots på NRT......

Får se hva som skjer i nær fremtid da.

Narita Airport to alter taxiway to relieve congestion

The depressed traffic figures come as the operator of Narita Airport, prepares to open the long-awaited extension to its second runway. On 22-Oct-2009, the B runway will extend to 2,500 m, compared to the current 2,180 m – facilitating widebody operations. The longer runway, which will be operational five months ahead of schedule, will provide for an increase in the annual number of slots at Narita from 200,000 at present to 220,000 from the Northern Summer schedule, effective from the end of Mar-2010.

Meanwhile, the airport is preparing work to alter an L-shaped section of a taxiway that has led to taxiing delays and restricted the B runway’s capacity to 14 takeoffs and landings per hour, less than half of the main A runway’s 32.

Kilde: http://www.centreforaviation.com/

Dersom det er slik at SAS faktisk vil satse så er jo det flott, men du må vel kunne innrømme at man har hørt luftige planer fra SAS-hold tidligere (jeg vet ikke hvor mange ganger SFO har vært åpnet, bare for å legges på is osv.)? Kanskje på sin plass å være litt skeptisk før man ser noe konkret?

Enig ,seeing is believing .

Men når en SAS leder endelig kommer med noe som kan virke som en positiv tone , så fortjener det mer en "piss preik" som kommentar.

Overskriften er endret.

Men jeg mener fortsatt at dette er det dårligste sjøsprøyten som noen gang har stått opp fra SAS havet!

Det finnes knapt et dårligere tidspunkt!

Ikke om man anser seg for å være i bunnen av dumpa ?

Men når en SAS leder endelig kommer med noe som kan virke som en positiv tone , så fortjener det mer en "piss preik" som kommentar.

Det er jeg enig i. Skeptisk kan man være, men la oss håpe at man blir positivt overrasket til slutt.:)

Dreem on, jeg kan jo se bildet fra utsiden, det siste SAS er i stand til nå, så er det å starte noe langrute fra OSL.
Vist jeg spør meg selv, hva velger jeg, SAS eller Thai, da er svaret Thai.
Det beste for SAS Norge er å rive seg løs fra SAS konsernet, og sattse friskt i Norge og Europa. La andre ta langrutene.

SFO var i hvertfall ikke en luftig plan, det ble virkelig jobbet hardt i SFO markedet for aa starte ruten. En av SAS sine selgere i Seattle jobbet 2 uker pr. maaned i SFO i lang tid...og det hele strandet paa at SAS ikke var villige til aa fly 7 dager i uken....og dermed ikke fikk noedvendige kontrakter med de store tunge firmaene i SFO....selv om enkelte tror at utvandrede nordmenn paa slektsreiser er hovedtyngden av markedet:D saa maa jeg som en av dem innroemme at vi ikke er like penge sterke som f.eks. Google, Oracle eller Apple :rolleyes:

Last edited:

Saklighetsfaktoren på scanair.no er fallende når ord som "pisspreik" tas ibruk i topic og i beskrivelse av folk sine uttalelser.

Hva er det som er usaklig med MartinLs innlegg egentlig? Han gir jo bare uttrykk for at han synes Strands uttalelser er et spill for galleriet, og han begrunner jo påstanden. At ordet han bruker kanskje ikke er dannet nok for deg får så være, hvordan folk ordlegger seg burde være opptil den enkelte så lenge innlegget faktisk holder mål, noe jeg abolutt mener MartinLs gjør.

Jeg tror vil lar moderatorene bestemme hvilken språkbruk som (ikke) skal tillates...

Når det gjelder utsagnet i seg selv, så håper jeg at det ikke er et luftslott som blir servert, men at det faktisk kommer til å skje noe. Men viktigst er det selvfølgelig at SAS må få skuta på rett kjøl!

Ref. SFO skald et jo legges til at ruten var planlagt for oppstart sent i 2001....
Jeg så ikke innslaget med Ola Strand på NRK (etterhvert blir man som SAS-ansatt lei av å lese/høre utenforstående forståsepåere diskutere SAS opp og ned).

Det er tøffe tider, det viser de siste resultatene fra alle de "tradisjonelle" flyselskapene den siste tiden, og for SAS er det vinn eller forsvinn! Vi har et veldig godt produkt - blant de med best (om ikke den beste) punktligheten i Europa, et høyt kvalitetsnivå på leveransen i alle ledd (de sier ikke jeg, det er det kundene som sier), en sterk merkevare og en svært dedikert gruppe medarbeidere. Ledelsen går nå hardt ut og krever at alle ansatte bidrar til å få kostnadene ned. Kostnadsgapet til konkurrentene må tettes, og når vi har klart dét - DA har vi den grunnmuren som trengs for å kunne ekspandere den dagen pilene peker oppover igjen.

Den forrige nedturen var for kort! Det gikk bra for fort igjen, og SAS rotet "de fete årene" bort med interne konflikter, oppsplittingen i fire selskaper og surr. Vi står foran en hestekur, og det må bli værre før det kan bli bedre.

Enhver leder er vel nærmest forpliktet til å forsøke å skape entusiasme og optimisme - særlig som indremedisin når motgangen er stor. Men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at Ola Strand her tok en "O'Leary" - det hørtes jo ikke akkurat så troverdig ut i dagens situasjon?

Hva er det egentlig som ikke er troverdig?
A: Unge Mats Janson som for sine 8 millioner i årslønn ikke har produsert en visjon siden han begynte. Ihvertfall ikke til oss utenforstående.
B: Ola Strand som gir de ansatte og kundene en målsetning for sparingen, og presenterer en idé om hvordan fremtiden KAN se ut hvis man når de sparemålene man setter seg.

Kommer ikke fra det, at jeg synes Ola Strand så ut til å helst ville være foruten spørsmålet "Hvor?" som han fikk. Så ut for meg som han ikke hadde ventet det og nesten svarte panisk på de første byene som dukket opp i hode hans. Kan nok bare være meg dog...
Men det forsterker inntrykket at dette kun var ment som en moralboost internt, og det ikke er holdbarhet i ordene hans.

Back