Mer presse om vaktselskapene og brukerne

Hangar.no i dag:

Blitt tatt på brystene og befølt i skrittet

-"Når ansatte med høyeste sikkerhetsklarering opplever å få bagasjen gjennomsøkt av personalet i sikkerhetskontrollen, med den begrunnelse at man mistenker valuta, narkotika og andre smuglervarer, går de langt utover sin myndighet. Dette skal kun gjøres av politi eller tollere. Likeså kan man oppleve beslagleggelse av beltespenner, da de er så store at de kan brukes til å skade andre. Med slik oppførsel er det ikke rart man blir provosert, aggresiv og frustrert. Dette skjer daglig. Jeg har selv opplevd dette flere ganger og når jeg protesterer og påpeker at dette er å gå utover fullmakter og samt at dette er politi- eller tolloppgave, har jeg blitt truet med nndragning av ID-kortet og bortvisning fra min arbeidsplass i snart 40år.”

-”Jeg har fått minst et dusin klager fra kvinnelige ansatte som er blitt tatt på puppene og befølt i skrittet med metalldetektor. Flere kvinner har også opplevd at vektere har dratt ut bukselinningen deres og stukket hånden dypt ned,”

Ved slike hendelser så skal man se på ID kortet til vekteren og melde dette i fra til din overordnende straks eller be vedkommende vekter å tilkalle en av sine overordne der og dag uten å lage for mye oppstyr.

Hvis dette er riktig, ville vedkommende vekter blitt tatt av jobb med det samme og andre vektere ville skjerpe seg betraktelig med en gang. Det er bare å slå,alarm der og da, men på en grei måte eller blir du ikke trodd. Det nytter ikke å skrike opp eller lage bajas - da har du tapt.

Det som jeg reagerer på, er at ingen er blitt utpekt, eller at noen står frem med sine synspunkter og blir med på å peke ut vedkommene som klør og nyter slike ting på jobben. Hadde jeg fått en slike klage påen av mine ansatte, så hadde jeg sørget for å finne vedkommende, vi har da lister på hvem som er på jobb og hvilken jobb avd) hver enkelt av mine ansatte er til enhver tid.

At problemet er så stort som det skrives om, tviler jeg på uten at noen er blitt fjernet fra vaktselskapet. Hvis dette er på OSL, så er vel Adeco på veg ut, slik jeg har forstått dette.

OBS! kanskje vaktselskapet trenger utenforstående til å etterforske sine ansatte osv, men disse folkene skal også igjennom sikkerhetskontrollen også -ikke lett. Hvis du som leser dette jobber i et av disse vekterselskapene som oppererer på norske lufthavner og vet noe konkret om enkelte tilfeller, gjør din plikt enten anonymt eller i fult åpenhet - si i fra til dine overordne - alle slike saker (som er sannne) skader både OSL, vekterselskapet, mistenkligjør alle ansatte som jobber og det er også vanskelig situasjon for de som skal søke på jobber i et annet veksterselskap en annen gang.

Da blir det slikt - "hehehe du har jobbet som vekter på OSL -desvarre vi har ingen ledige stillinger",

Jeg synes at oppblomstringen i avisene og på nettet, uten at noen blir tatt for slik oppførsel - da er saken liten troverdig, men bare skadelig, mener jeg.

Dette var min mening og jeg jobber ikke på OSL, men har ansvar for ca 30 vektere i Oslo også på områder som krever oppførsel, bl annet en ambasade hvor norske og utenlanske personer blir sikkerhetskontrollert på lik linje som på OSL og andre lufthavner. Det er ingen som tollerer noe uregelmissigheter av den art.

Jan

Som sagt tidligere så har jeg ikke opplevd noe negativt i sikkerhetskontrollen på OSL. Har heller ikke hørt at noen av mine kollegaer i Northport opplever sikkerhetskontrtollen som et problem.

Originally posted by ATC-flyradar

Ved slike hendelser så skal man se på ID kortet til vekteren og melde dette i fra til din overordnende straks eller be vedkommende vekter å tilkalle en av sine overordne der og dag uten å lage for mye oppstyr.

Hvis dette er riktig, ville vedkommende vekter blitt tatt av jobb med det samme og andre vektere ville skjerpe seg betraktelig med en gang. Det er bare å slå,alarm der og da, men på en grei måte eller blir du ikke trodd. Det nytter ikke å skrike opp eller lage bajas - da har du tapt.

Det som jeg reagerer på, er at ingen er blitt utpekt, eller at noen står frem med sine synspunkter og blir med på å peke ut vedkommene som klør og nyter slike ting på jobben. Hadde jeg fått en slike klage påen av mine ansatte, så hadde jeg sørget for å finne vedkommende, vi har da lister på hvem som er på jobb og hvilken jobb avd) hver enkelt av mine ansatte er til enhver tid.

At problemet er så stort som det skrives om, tviler jeg på uten at noen er blitt fjernet fra vaktselskapet. Hvis dette er på OSL, så er vel Adeco på veg ut, slik jeg har forstått dette.

OBS! kanskje vaktselskapet trenger utenforstående til å etterforske sine ansatte osv, men disse folkene skal også igjennom sikkerhetskontrollen også -ikke lett. Hvis du som leser dette jobber i et av disse vekterselskapene som oppererer på norske lufthavner og vet noe konkret om enkelte tilfeller, gjør din plikt enten anonymt eller i fult åpenhet - si i fra til dine overordne - alle slike saker (som er sannne) skader både OSL, vekterselskapet, mistenkligjør alle ansatte som jobber og det er også vanskelig situasjon for de som skal søke på jobber i et annet veksterselskap en annen gang.

Da blir det slikt - "hehehe du har jobbet som vekter på OSL -desvarre vi har ingen ledige stillinger",

Jeg synes at oppblomstringen i avisene og på nettet, uten at noen blir tatt for slik oppførsel - da er saken liten troverdig, men bare skadelig, mener jeg.

Dette var min mening og jeg jobber ikke på OSL, men har ansvar for ca 30 vektere i Oslo også på områder som krever oppførsel, bl annet en ambasade hvor norske og utenlanske personer blir sikkerhetskontrollert på lik linje som på OSL og andre lufthavner. Det er ingen som tollerer noe uregelmissigheter av den art.

Jan

Etter episoden i Januar, basert paa at det ikke er lov for en manlig Vektere aa kontrollere en kvinne her i USA, klagde vi med navn paa Veketere (det skjedde 2 ganger i lopet av 20 minutter) til Adecco og til Avinor....saa langt har vi ikke hoert et piip

Originally posted by MountainDew

Som sagt tidligere så har jeg ikke opplevd noe negativt i sikkerhetskontrollen på OSL. Har heller ikke hørt at noen av mine kollegaer i Northport opplever sikkerhetskontrtollen som et problem.

Jeg tror ikke noe på dette før jeg ser et bevis. OSL sine egen sikkerhetsvdeling og en vaktsentral som sitter å overvåker med sine monitorer og skjønner også at dette lagres didgitalt og hendelsene kan beskues i etterkant.

Så da kan vedkommnede melde seg til OSL sin sikkerhetsvadeling eller via sin arbeidsgiver med dato og klokkeslett - så vilsikkerhetsavd gjennomgå opptak fra sikkerhetskontrollen i det tidspunktet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1700100.ece

Jeg synes oppslagene in radio/tv og i dagspressen gyver løs på historier (også her), uten at det er fremkommet noe konkret som kan bevises.

Legg av, bør meldingen til pressen og de av oss som skiker om puppetitting og musejakt og alr det der ..... fordi ingen er tatt for dette eller ingen personer er blitt tatt av jobb forsli adferd.

De som virkelig har opplevd noe som føles ubehagelig, ta kontakt i dag med sikkerhetssjeen på OSL og få en sak ellers er dette synsinger og mer penger til avishusene i Norge, men de ansatte i sikkerhetskontrollen (vekterselskapet) blir uthengt og nesten må gå på planken.uten at de er dømt for noe.

Jeg synes at nok er nok, inntil noe er avslørt og at vedkommende som er kåt på arbeidsplassen blir tatt.

Heng ut de som gjør dette og ikke legg ansatte i sikkerhetskontrollen i en samme båt. La de som virkelig blir tatt for slik adferd, få sin straff, så blir dette borte, en gnag for alle.

Håper at mine henstillinger kan hjelpe ti å ikke drepe alle arbeidsplasser i sikkerhetskontrollen. Skulle folkene i sikkerhetskontrollen å bli tatt ut i streik grunnet trakasering eller en kommer det en ny VALLA sak på OSL !!

Jan

Legg av, bør meldingen til pressen og de av oss som skiker om puppetitting og musejakt og alr det der ..... fordi ingen er tatt for dette eller ingen personer er blitt tatt av jobb forsli adferd.

Vel, jeg oppfatter dc-8-63 som en nøktern og lite tabloid orientert person, og han hevder jo her at han med selvsyn har vært vitne til at hans fru er blitt utsatt for trakassering av sikkerhetsvaktene på OSL (og da 2 ganger i løpet av 20 minutter...). Jeg ville hevde at han er et troverdig vitne.

Originally posted by TOS

Vel, jeg oppfatter dc-8-63 som en nøktern og lite tabloid orientert person, og han hevder jo her at han med selvsyn har vært vitne til at hans fru er blitt utsatt for trakassering av sikkerhetsvaktene på OSL (og da 2 ganger i løpet av 20 minutter...). Jeg ville hevde at han er et troverdig vitne.

Vi brukte ikke trakasering i brevene, derimot tok vi opp det forholdet (som vi ogsaa trodde var feil) at Adecco ikke hviste respekt og benyttet kvinnelige vektere til ekstra kontroll av kvinner....det var noekterne brev, som ikke ba om noe annet en forklaring paa 2 forhold vi mente var feil.....for orden skyld her i USA kunne vi ha anmeldt et slikt forhold....

Trakassering var vel et begrep som falt meg inn når jeg leste beskrivelsen av hendelsen, men er muligens ikke dekkende. Det virket iallefall som om din kone fikk litt vel tett oppfølging av mannlige sikkerhetsvakter.

Originally posted by dc-8-63

Originally posted by TOS

Vi brukte ikke trakasering i brevene, derimot tok vi opp det forholdet (som vi ogsaa trodde var feil) at Adecco ikke hviste respekt og benyttet kvinnelige vektere til ekstra kontroll av kvinner....det var noekterne brev, som ikke ba om noe annet en forklaring paa 2 forhold vi mente var feil.....for orden skyld her i USA kunne vi ha anmeldt et slikt forhold....

Jeg har full respekt for hva DC-8-63 skriver, men historien på hvoror dette ikke er blitt en sak mellom de impleserte/vekterselskapet og OSL ledelse. Unnskyld kanskje noe har sviktet hvis vedkommende som ikke har utført sikkerhetskontrollen på en måte som er akseptabel. Hvis noe er ureglemtert - så må vekteren bli stilt til veggs. DC-8-63 har sikker dato og klokkeslett for hendelsen - gjør noe med det og bli kvitt vekteren som har gjort et stykke arbeide som ikke er regelmentert.

Det vekterfirma som jeg har hovedansvar for, har samme sikkerhetsoppgaver på en ambasade i Oslo og der er det mann som kontrollerer menn og kvinne som kontrollerer kvinner - fordi at mange kvinner fra ulike hjemland føler seg trakasert ved å bli sikkerhetskontrollert av en mann osv.

Jeg synes hendelsen som DC..... skriver om må få stor oppmerksomhet av OSL sin egen sikkerhetsavdeling ( ikke innleide folk i sikkerhetskontrollen) som overvåker hver kvadratmeter på OSL og kan gå tilbake på for å se på hendelsen.

Hva som er gjort i den saken vet ikke jeg, men jeg hadde ikke latt 5 øre bli liggende mellom aktuelle vekter og vedkommende som ble plaget av uregelmessigheter.

Stå på hvis du har en sak, la vedkommende som utførte dette på denne måte få sin straff, det hjelper på alle andre i sikkerhetskontrollen.

Men vær rask, slike opptak skal slettes etter 7 dager - sier datatilsynet desverre.

Jan

....for orden skyld her i USA kunne vi ha anmeldt et slikt forhold....

Det vil ikke engang skje i USA. TSA er livredde for slike konflikter. Jeg har staatt som GSC paa Sea-Tac midt paa natta og ventet paa at TSA skaffet kvinnelig kontrolloer fra et annet sjekkpunkt for aa ta sjekk av en dame. De som var til stede nektet blankt aa sjekke dama til tross for at hun selv ba om det.

Vel dette skjedde i januar 2007 og som nevnt tok vi dette opp i brevs form baade til Adecco og til Avinor. Saa langt, vi skriver 21 mars har vi ikke faatt noe svar. Igjen var det vel mere mangel paa respekt enn trakasering som var vaar innfallsvinkel, og med mindre det ikke lov at menn kontrollerer kvinner og omvendt har det vel ikke skjedd noe straffbart her, men dette er som sagt straffbart her i USA.

Vi var jo paa vei hjem til Seattle, saa vi hadde mange timer paa oss til aa diskutere dette, og vi begge la merke til at paa Arlanda 2 timer senere, ble min kone ikke tatt ut til ekstrakontroll, hun hadde paa seg eksakt de samme klaerne, skoene etc. hun bar paa noeyaktig den samme haadbagasjen, for oss var den eneste forskjellen vi kunne se at det var en kvinnelig vekter som passet portalen paa Arlanda, men vi vet ogsaa at portaler kan vaere innstillt forskjellig...

Sittende i Seattle, er det ikke mye vi kan gjoere for "aa staa paa" naar ingen av de skriftelige henvendelsene vi gjorde ikke har blitt besvart, er heller ikke sikker paa om vi har en sak...det jeg vet var at dette var en trist maate aa avslutte ett ellers hyggelig opphold i mitt hjemland......

Den ambasaden som jeg omhandler har mye utenlandske kvinner med litt forskjellige syn på hvem som "kontrollerer hvem", men dette er et sikkerhetsproblem - alle skal kontrolleres på lik linje som i en sikkerhetssjekk på en norsk lufthavn.

Vi utfører en sikkerhetskontroll som er unik for å kunne komme til ambasaden for besøk, visum, passport eller forettsningsbesøk. Ingen kommer i nærheten av dørene eller inn på eiendommen uten full sikkerhetssjekk. Men dette utføres iht en innstruks som er laget i samarbeide med det landet som ambasaden hører til. Alle de som vi benytter i tjeneste på dette objektet er testet, trent og disse er godkjent av ambasaden for å kunne tjenestegjøre og utføre alt innenfor reglementet.

Men ved en sikkerhteskontroll på en luthavn så er det MANGE ansatte som skal gjennom opplæringproses, reglement, osl ( EU reglement) og da er problemet større med så mange ansatte og i tillegg så er det lest at de benytter utenlandske personel uten norsk språk fordi det ikke er nok med godkjente norske vektere til å utføre sikkerhetskontrollen på norsk lufthavn. Norske vektere er dårlig betalt iht den jobben som de utfører og et blir ikke bedre når ANBUDENE til OSL er " vanskelige" og prissetting er den største problemsaken. Du får ape.... når du betaler med peanøtter !- Dette var stygt sagt - men det er ikke ape---- , men det er ikke et yrke som alle velger. Sørry for uttalelsen. Dette var or å sette lønnen til vektere på OSL.

Nok om dette - dette er en vanskelig oppgave for reisene, crew, ansatte på OSL.

Jan

Originally posted by DY Tech

..... har jeg blitt truet med nndragning av ID-kortet og bortvisning fra min arbeidsplass i snart 40år.........”

Dette med å true med inndragning av ID kort er dessverre ofte første reaksjon
fra tyttebærpolitiet når det blir en uenighet med en flyplassansatt.

Hørte en episode fra SAS Teknisk` hangar (ja, de har sikkerhetskontroll for å komme inn der også) hvor en eldre mann som var på besøk på basen ble behandlet ufint av vaktene. En ansatt bak i køen påpekte dette, hvorpå han øyeblikkelig ble truet med at de skulle ta fra han ID kortet "slik at han mistet jobben".

Norske vektere er dårlig betalt iht den jobben som de utfører og et blir ikke bedre når ANBUDENE til OSL er " vanskelige" og prissetting er den største problemsaken. Du får ape.... når du betaler med peanøtter !- Dette var stygt sagt - men det er ikke ape---- , men det er ikke et yrke som alle velger. Sørry for uttalelsen. Dette var or å sette lønnen til vektere på OSL.

Dette er vel noe jeghar nevnt før i tråden og i mange andre tården. Dette som øknomonene har kommet dragende med om at alt kan måles og prises og dermed er minste pris for samme spesifikasjon ergo best er reint vås. Det gjør at du fr det du betaler for, og billigst er sjeldent best.

Det gjelder vektere og det gjelder mange sider av industrien jeg jobber i (IT).

-A

og nå føler vekterne seg trakasert
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1701362.ece

Vel dette skjedde i januar 2007 og som nevnt tok vi dette opp i brevs form baade til Adecco og til Avinor. Saa langt, vi skriver 21 mars har vi ikke faatt noe svar. Igjen var det vel mere mangel paa respekt enn trakasering som var vaar innfallsvinkel, og med mindre det ikke lov at menn kontrollerer kvinner og omvendt har det vel ikke skjedd noe straffbart her, men dette er som sagt straffbart her i USA.

Vi var jo paa vei hjem til Seattle, saa vi hadde mange timer paa oss til aa diskutere dette, og vi begge la merke til at paa Arlanda 2 timer senere, ble min kone ikke tatt ut til ekstrakontroll, hun hadde paa seg eksakt de samme klaerne, skoene etc. hun bar paa noeyaktig den samme haadbagasjen, for oss var den eneste forskjellen vi kunne se at det var en kvinnelig vekter som passet portalen paa Arlanda, men vi vet ogsaa at portaler kan vaere innstillt forskjellig...

Sittende i Seattle, er det ikke mye vi kan gjoere for "aa staa paa" naar ingen av de skriftelige henvendelsene vi gjorde ikke har blitt besvart, er heller ikke sikker paa om vi har en sak...det jeg vet var at dette var en trist maate aa avslutte ett ellers hyggelig opphold i mitt hjemland......

Skjønner at det kan være vanskelig å følge opp slike saker fra "over there", men jeg ville som sagt satt press med purringer til Adecco og Avinor med kopi til OSL sin ledelser for å få svar på hendelsen. SOm sagt har OSL kun lov til oppbevare sine overvåkningsbilder i maks 7 dager (Datatilsynets regler), men trorlig at OSL en spesial tillatelse grunnet rikets sikkerhet osv.

Du som har en sak, stå på.

Posted by LN-RKF. Dette med å true med inndragning av ID kort er dessverre ofte første reaksjon
fra tyttebærpolitiet når det blir en uenighet med en flyplassansatt.

Hørte en episode fra SAS Teknisk` hangar (ja, de har sikkerhetskontroll for å komme inn der også) hvor en eldre mann som var på besøk på basen ble behandlet ufint av vaktene. En ansatt bak i køen påpekte dette, hvorpå han øyeblikkelig ble truet med at de skulle ta fra han ID kortet "slik at han mistet jobben".

Vedkommende vekter som tar ditt ID kort, må vel skrivce en rapport og innlevere dette til sikkerhetsavdelingen på OSL og det er vel den avdelingen som avgjør om du skal inneha dette IDkortet eller ei, det kan ikke være vekteren !!

Slike trusler fra en vekter, hadde jeg tatt utfordringen å la han ta ID kortet og deretter tatt kontakt med min arbeidsgiver som igjen hadde reagert til OSL sin sikkerhetsavdeling for å få avklart denne hendelsen og dermed ble de kvitte en slik vekter som ikke utfører sin jobb etter de regler som er satt av OSL.

Ingen vits å trekke inn ID kort for noen timer uten grunn !! ;)

Hvis arbeidsforldene for ansatte på SAS verksted og andre på OSL - så skjønner jeg kritikken til dere.

Jan

Vedkommende vekter som tar ditt ID kort, må vel skrivce en rapport og innlevere dette til sikkerhetsavdelingen på OSL og det er vel den avdelingen som avgjør om du skal inneha dette IDkortet eller ei, det kan ikke være vekteren !!

Vekteren på norske flyplasser har INGEN myndighet til å inndra ID-kort utstedt av Avinor, uansett årsak. De kan ikke engang ta kortet for deretter å skrive rapport på det. Det er kun Avinor som kan inndra egne ID-kort. Inndragelse kan vel i så måte anmeldes som tyveri. Det har skjedd ved et par anledninger at vektere har forsøkt seg på inndraging overfor crew (pga. diskusjon i security), for deretter å få en kraftig ripe i lakken.

Jeg er for å ha statlig vaktselskap som passer på flyplassene våres, da tror jeg at det hadde blitt bedre, sånn plastikkselskap som Adecco og Securitas mm er jo bare til bry for samfunnet

Sett inn militæret!

Nei, Widerøe-stasjonene må hyre flere folk slik at WF Security kan ta over hele rakleverket, og gjøre hver sikkerhetskontroll til en berusende lykkeopplevelse.

:colgate:

Originally posted by Falcon

Sett inn militæret!

Nei, Widerøe-stasjonene må hyre flere folk slik at WF Security kan ta over hele rakleverket, og gjøre hver sikkerhetskontroll til en berusende lykkeopplevelse.

:colgate:

Vel..... I Bodø så har de ikke sheriffer AKA "Airport Patrol".
Den oppgaven er det Militærpolitiet som tar seg av.
Og la meg si det slik: Det finnes ikke en ting i verden som er mer plagsomt enn en kvisete 18 år gammel korporaljævel, som står å
forteller deg at du ikke sto stille lenge nok foran et STOP skilt....:viking

Back