Medarbeiderbrev fra Dueholm til SAS Braathens

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Medarbeiderbrev fra Dueholm til SAS Braathens'

ok, men denne tråden (og Dueholms svar) gjalt jo ikke økokrimtiltalen, men interne forhold i konsernet. Best å ikke blande sakene for mye - da blir det fort tull(ball) og misforståelser)

Originally posted by dc-8-63
Hurum.com
Hurum.org
Hurumvetbest.com
:cool2

Du over i vest, ikke rakk ned på Hurum - det er godt sted å bo, selv om det er Norges mest sentrale utkantsstrøk :jumpin

Det er en kjent sak at huringer alltid har rett :lol

Nå litt saklig siden denne tråden gikk ut på å kommentere herr Dueholms medarbeiderbrev.
Var ikke dette brevet bare påtenkt medarbeiderne i SAS Braathens (INTERNT MEMO)? Eller har jeg misforstått litt her?

...vel de fikk jo ikke rett flyplass......:wow: :jumpin

Dueholms brev er "svada". "Vi ønsker å skape trygge arbeidsplasser" skriver han - prøv å si det til min kjenning som jobber på verkstedet på Sola. Det er SVADA. Trygge arbeidsplasser er IKKE viktig i hans sfære.

Så står det noe slikt: "De lønnsomme rutene opprettholdes og de ulønnsomme nedlegges", MEN det som er saken er hvordan ruteopplegget er. Og det bestemmes på konsern-nivå. SAS-BU får IKKE lov til å starte ruter som konkurrerer med SAS-DK's ruter fra CPH. SAS-BU får IKKE lov til å fly mellom OSL og CPH. Slik kan man fortsette. Konsernledelsen kan i praksis SELV legge opp et løp som gjør enkeltruter lønnsomme og ulønnsomme og på den måten "skvise" det selskapet de helst vil ha vekk (SK-BU).

Nå har de også fått "kalde føtter" etter at fagforeningene varslet "krig" mot billig-selskapene fra Øst-Europa og Finnland. Jeg er ikke et sekund i tvil om at konsernledelsen helst vil ha inn øst-europeere på norske innenriksruter som går dårlig. Nå trekker konsernledelsen det tilbake etter at de så hva det ville føre til av problemer med de ansatte. Men det er klart at de helst hadde sett at f.eks. finner fløy på f.eks. Oslo-Kristiansund. Det kunne man lett ha fått til også siden de har flyvninger på Oslo allerede. Nå skriver han noe TOTALT annet enn det han sa for noen få dager siden.

Videre skriver han at SAS-BU skal ha sitt styre og være et lokalt og eget selskap - hvorfor sluttet da Jansen? Det HAR SKJEDD en vingeklipping av SAS-BU. Det var DERFOR Jansen sluttet. Det er jo et faktum at han sluttet/ fikk sparken (stryk det du føler ikke passer). Dersom det Dueholm skriver er sant så ville IKKE Jansen sluttet. Ergo er Dueholms brev tøv/ løgn/ tåkelegging (igjen: stryk det som ikke passer).

Så ber han om at de ansatte må "avslutte landskampen". Det er LEDELSEN som må avslutte landskampen!!! At han kan få seg til å skrive noe slikt!!??! Det er Lindegaard som har bestemt at SAS-DK skal ha enerette på OSL-CPH. Han er dansk og gir "godsakene" til SAS-DK. Ledelsen i Stockholm gir Arlanda verksted, mens Sola legges ned. Det er LEDELSEN som driver landskamp og fordeler arbeidsplasser og lønnsomme ruter mellom Sverige og Danmark. Det er IKKE de ansatte på BTS på Sola som har gjort det - de BTS-ansatte har fulgt spillereglene 100%. Å komme med noe slikt som Dueholm skriver vil oppfattes som en ren provokasjon.

Og så har han med den vanlige "media har skylda". Patetisk. Det er bl.a. HAN som har skylda i det SAS nå opplever. Det er HANS ansvar. Dersomhan skyver ansvaret over på andre så må han komme seg vekk.

Tror du skal være rimelig "tett i toppen" dersom du går på det han skriver der.

Det blir morsomt dersom en journalist setter seg ned og graver litt i det han skriver.

Og ledelsen i Stockholm har gitt Oslo-Stockholm til SAS Braathens...

Nix, Oslo-Stockholm er DELT mellom SAS-BU og SAS-Sverige. Her er det altså 50%-50%. Jeg utfordrer enhver - finn EN sak der norske interesser har kommet bedre utav det enn danske eller svenske i SAS-systemet. Altså bedre enn 50%-50% eller 33%-33%-33%. Kun EN - noen som klarer det?

Mulig det finnes en bestilling av servietter eller plast-kaffekopper eller et eller annet som tilgodeser norske interesser fremfor danske eller svenske? Jeg sier ikke at slike saker ikke finnes, jeg vet bare ikke om en eneste en- og nå utfordrer jeg alle til å finne kun en eneste en.

Originally posted by EB

Dette stemmer jo ikke...om ikke det har skjedd noe revolusjonerende den siste tiden. Ikke lenge siden det var to ulike servicekonsept på denne strekningen siden begge selskapene opererte ruta...og vanlige folk ser jo ikke forskjell.....

Originally posted by CK

ok, men denne tråden (og Dueholms svar) gjalt jo ikke økokrimtiltalen, men interne forhold i konsernet. Best å ikke blande sakene for mye - da blir det fort tull(ball) og misforståelser)

Enig - beklager sammenblandingen.

Originally posted by Geir

Dueholms brev er "svada". "Vi ønsker å skape trygge arbeidsplasser" skriver han - prøv å si det til min kjenning som jobber på verkstedet på Sola. Det er SVADA. Trygge arbeidsplasser er IKKE viktig i hans sfære.

Det er minst like mye svada det du skriver som det Dueholm skriver.

Poenget til SAS er at de må ofre noen arbeidplasser for og redde mange. Men som vanlig ser ikke folk (og egoistiske fagforeninger) helheten, men kun hva som skjer i sitt lokale sfære

(Og bare så ingen misforstår, nei dette er overhode INGET angrep på Geir som person, men en kommentar til hans innlegg)

Poenget til SAS er at de må ofre noen arbeidplasser for og redde mange. Men som vanlig ser ikke folk (og egoistiske fagforeninger) helheten, men kun hva som skjer i sitt lokale sfære

Ikke helt enig med deg der - Poenget til SAS er at de må ofre NORSKE arbeidplasser for og redde SVENSKE og DANSKE. Det er DET som gjør folk forbannet.

At SAS er dyrt drevet, topp-tungt og in-effektivt vet alle. Det er bare å sammenligne med andre lignende selskaper.

Først så ville ikke SAS likebehandle norske SAS-ansatte med Braathens-ansatte og nå vil de ikke likebehandle norske SAS-ansatte med svenske og danske.

Slikt blir det bråk av - trenger ikke PhD i psykologi for å forstå det.

Ellers står utfordringen min ved lag:
Finn EN sak der norske interesser har kommet bedre utav det enn danske eller svenske i SAS-systemet. Altså bedre enn 50%-50% eller 33%-33%-33%. Kun EN - noen som klarer det?

Det er jo mange SAS-ansatte her på forumet. Det må da vel finnes en liten sak (om enn bitteliten) der norske arbeidsplasser/ interesser har veid mer enn danske/ svenske. Eller tar jeg feil her?

landskampen får legges død - en gang for alle. Der nordmennene vinner er i å syte! Danskene og svenskene ler av oss! SAS er et skandinavisk selskap, og skal drives etter kommersielle regler. Det er fullstendig paranoid å snakke om at "SAS forfordeler" SE og DK på Norges bekostning. VÅS!

SAS Braathens har full rett til - og har gjort det ved flere anledninger - å starte ruter som tar trafikk fra hub CPH, og det har danskene tatt konsekvensen av. Norge har i dag det beste rutenettet til "syden", og SAS DK har lagt ned det aller meste av sine ruter til typiske sydendestinasjoner, nettopp fordi de har mistet mye norsk feed.

Med den suksessen SKBU (og SK SE) har hatt med sine nye direkteruter, blir det ikke aktuelt å legge disse ned for å styre hub CPH. I dagens marked er (dessverre) hub&spoke-modellen vanskelig å holde fast ved. Dessverre fordi det er den helt klart mest effektive måten å drive passasjertransport på, og den gir mange flere reiseveier og muligheter enn om det skal være direkteruter alle steder. De krever andre volumer point to point. SK DK har også innsett dette, og har bygget ned sin avhengighet av feed fra OSL og STO, og konsentrerer seg mer om point-to-point fra CPH og Europa.

OSL-STO er delt mellom SKBU og SK SE (60/40), CPH-Norge drives av SK DK 100% (med unntak av TRD og TRF som flys av WF), primært pga deres funksjon som feederruter - det skal gjerne passe med hub CPH.

Geir - du kaller Dueholms lovnad om sikre arbeidsplasser svada. Nei, husk at Dueholm snakker om SAS Braathens der han er styreformann. BTS er det datterselskap av STS, som ikke ligger under Dueholms ansvarsområde. Igjen blandes butikkene og hattene.

SAS DanmarkSverige har vel gitt sine Spania-ruter til Spanair som flyr fra Kastrup til Madrid, Barcelona, Palma, Alicante og Malaga...
Spanair flyr jo ikke rutefly til Norge.

Originally posted by CK

landskampen får legges død - en gang for alle. Der nordmennene vinner er i å syte! Danskene og svenskene ler av oss! SAS er et skandinavisk selskap, og skal drives etter kommersielle regler. Det er fullstendig paranoid å snakke om at "SAS forfordeler" SE og DK på Norges bekostning. VÅS!

SAS Braathens har full rett til - og har gjort det ved flere anledninger - å starte ruter som tar trafikk fra hub CPH, og det har danskene tatt konsekvensen av. Norge har i dag det beste rutenettet til "syden", og SAS DK har lagt ned det aller meste av sine ruter til typiske sydendestinasjoner, nettopp fordi de har mistet mye norsk feed.

Med den suksessen SKBU (og SK SE) har hatt med sine nye direkteruter, blir det ikke aktuelt å legge disse ned for å styre hub CPH. I dagens marked er (dessverre) hub&spoke-modellen vanskelig å holde fast ved. Dessverre fordi det er den helt klart mest effektive måten å drive passasjertransport på, og den gir mange flere reiseveier og muligheter enn om det skal være direkteruter alle steder. De krever andre volumer point to point. SK DK har også innsett dette, og har bygget ned sin avhengighet av feed fra OSL og STO, og konsentrerer seg mer om point-to-point fra CPH og Europa.

Jeg er helt enig i at man bør legge landskampen til side, men er ikke enig i at nordmenn er de største syterne. Jeg har et klart inntrykk av at både svensker og dansker er minst like flinke til dette, men at de kanskje gjør det på litt andre måter.

Jeg innser at tankegangen om mer trafikk direkte nok er et resultat av konkurransen fra LCC'ene og noe som etterspørres av kundene, men betyr det at man i mindre grad ser for seg fremtiden for SAS som et nettverksselskap? At SAS DK har blitt tvunget til å endre sin rutestruktur er greit nok, men jeg lurer fortsatt på om det er likegyldig for konsernet hvor overskuddet fra ulike direkteruter kommer fra - enten i form av kapring av kunder fra andre deler av konsernet eller kapring av kunder fra andre konkurrenter og/eller økning i trafikk. Det første elementet er jo bare en flytting av inntekter, mens de to andre elementene er rent overskudd. Mulig at dette bare er hypotetisk prat, hvis det er slik at omstruktureringen av DK er så vellykket, men nå er nå jeg engang akademiker.....;)

Back