Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?
Hva mener du? Jeg har egentlig hatt et kjært fohold til denne flytypen lenge. Jeg har riktginok ikke hatt gleden av å fly denne flytypen, ettersom jeg ikke er pilot, men jeg har vokst opp med den, og så og fløy mye med den på 90-tallet. Jeg føler flyet har sin sjarm, og jeg liker den fordi den skiller seg ut i menden. Designmessig er den smal og elegant som en pil, og minner for meg noe om Concorde i utseende. Take-off føles også mer spesielt, ettersom den er brattere og raskere (?) enn hos f.eks 737.
Så nei, jeg hater ikke MD80. Men jeg har lenge lurt på hvorfor så mange andre (hovedsaklig på amerikanske forum) har hatt et så negativt forhold til MD80-flyene. Samt hvorfor media har gått så hardt ut mot MD80 etter Spanair-ulykken for tre år siden. I tillegg så har jeg inntrykk av at dem streiker oftere enn f.eks en 737-300, som Norwegian operer. Noen av Norwegian's 300-fly er vel like gamle som SAS' sine nyeste MD80-fly? Men nå har vel Norwegian faset ut flesteparten av sine 300-fly.
Jeg har igrunnen ingenting imot MD80, annet at jeg ble særdeles forbanna over at flyet mitt ble kansellert iforigår og skapte endel problemer og hodebry for meg. Derfor lurer jeg på om det kanskje er klokt av meg å unngå MD80 nettopp pga faren for teknisk feil på flyet og følgende kansellering.
Når jeg ser "navnet" ditt i sammenheng med posten din begynner jeg
vel å ane hvilken vei du ønsker denne tråden skal gå - eller?
W
Hva mener du? Jeg har egentlig hatt et kjært fohold til denne flytypen lenge. Jeg har riktginok ikke hatt gleden av å fly denne flytypen, ettersom jeg ikke er pilot, men jeg har vokst opp med den, og så og fløy mye med den på 90-tallet. Jeg føler flyet har sin sjarm, og jeg liker den fordi den skiller seg ut i menden. Designmessig er den smal og elegant som en pil, og minner for meg noe om Concorde i utseende. Take-off føles også mer spesielt, ettersom den er brattere og raskere (?) enn hos f.eks 737.
Så nei, jeg hater ikke MD80. Men jeg har lenge lurt på hvorfor så mange andre (hovedsaklig på amerikanske forum) har hatt et så negativt forhold til MD80-flyene. Samt hvorfor media har gått så hardt ut mot MD80 etter Spanair-ulykken for tre år siden. I tillegg så har jeg inntrykk av at dem streiker oftere enn f.eks en 737-300, som Norwegian operer. Noen av Norwegian's 300-fly er vel like gamle som SAS' sine nyeste MD80-fly? Men nå har vel Norwegian faset ut flesteparten av sine 300-fly.
Jeg har igrunnen ingenting imot MD80, annet at jeg ble særdeles forbanna over at flyet mitt ble kansellert iforigår og skapte endel problemer og hodebry for meg. Derfor lurer jeg på om det kanskje er klokt av meg å unngå MD80 nettopp pga faren for teknisk feil på flyet og følgende kansellering.