• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

MD11

MD11

ScanFlyer Dusty
Hei:)

For de som har interesse av MD11 finnes det en flott site om flyet. Meget detaljert, inneholder også en komplett produksjonsliste over de 200 MD11 som ble bygd før
Boeing slo kloa i Mc Donnel Douglas:(

MD11

Attachments

• MD11 PP-VTH.jpg
    MD11 PP-VTH.jpg
    96 KB · Views: 35
Replying to Topic 'MD11'

Nyyyydelig bilde!!

Fant forresten ut at jeg jobber for verdens største MD11-operatør, med hele 43 stykker, inkludert de to aller første eksemplarene av typen.. kult!!

Replying to Topic 'MD11'

Originally posted by Martin

Nyyyydelig bilde!!

Fant forresten ut at jeg jobber for verdens største MD11-operatør, med hele 43 stykker, inkludert de to aller første eksemplarene av typen.. kult!!

Aha, Fedex med andre ord;) Bildet er tatt i AMS, like før ombordstigning. Her et bilde inflight til CDG:

Attachments

• RG AMS-CDG.jpg
    RG AMS-CDG.jpg
    43.7 KB · Views: 29
Replying to Topic 'MD11'

bra side - særlig dette bildet var knall:
CH6-8a-2.jpg

Replying to Topic 'MD11'

Det står mye interessant på denne siden, men en ting jeg lurer på: Hvorfor ble det aldri noe av de 12 MD-11'ene som var tiltenkt SAS?

Replying to Topic 'MD11'

Originally posted by Scandinavian

Kanselerte ikke de til fordel for 767 fordi det var noen snags i MD-11 prosjektet?

Mc Donnel Douglas hadde leveringsproblemer, bla pga problemer med underleverandører til flyet. I tillegg hadde de problemer med å oppnå annonsert performance på maskinen. Den brukte for mye fuel og det ga for lite range. Etter modifikasjoner på motorer ( General Electric) og endring av diverse aerodynamikk fikk maskinen bedre performance enn annonsert. Men da hadde skaden allerede skjedd og bla kansellerte SQ og SAS sine options.

Egentlig synd for SK, det hadde vært en perfekt maskin for SK. Mye bedre range og mye bedre pax/ cargo kapasitet enn B767. Da hadde det vel drøyet før de hadde bestillt A330/A340. AY er et godt eksempel på dette.

Replying to Topic 'MD11'

Det er vel bare å se med gru fram til den dagen slike fugler ikke flyr lenger....
Makan til stilig design....!!!:)

Replying to Topic 'MD11'

Sitter og ser på bildene og infoen om MD-12, dette var mye jeg ikke visste fra før.
Men tenk om den hadde kommet i produksjon....men var kanskje markedet som ikke ønsket et slikt fly i 92?

Men ser for meg hvordan den kunne utviklet seg fra det stadiet (ganske liten dobbeldekker) til å komme i større utgaver etterhvert. Hadde det blitt noe av MD-12 så hadde kanskje ikke A380 vært så velidig suverent og stort fly nå?

Replying to Topic 'MD11'

Originally posted by LN-SSL

Det er vel bare å se med gru fram til den dagen slike fugler ikke flyr lenger....
Makan til stilig design....!!!:)

Mange år igjen som pax versjon i denne fuglen! AY har den frem til 2012 ( etter 22 års bruk) og KL frem til 2015.

Og etter det ender de opp som fraktere.

Back