Måtte sitte bakerst for å «balansere» flyet - gikk av

sukram

ScanFlyer Gold
Måtte sitte bakerst for å «balansere» flyet - gikk av

71 turister nektet å borde et Thomas Cook-fly fra Mallorca etter å ha blitt bedt om å sette seg bakerst for å gi flyet riktig balanse.

Flere av de reisende krevde forsikringer fra flyets kabinpersonale om at den fastlåste bagasjeromsdøra ikke kom til å åpne seg i lufta. Da problemet ikke ble løst valgte totalt 71 passasjerer å bli igjen på flyplassen i Palma, Mallorca.

- De sa at de først trodde det var turbulens, men at det må ha vært problemer på grunn av vektfordelingen. Flere gråt og hulket, sa Dave Charlton til Daily Mail. Charlton og familien hans valgte heller å betale rundt 6000 kroner for nye flybilletter.

- Vi ville bare ha et fly som ikke brukte oss som ballast, sa han videre.

Kilde. db.no

Re: Måtte sitte bakerst for å «balansere» flyet - gikk av

De bør aldri bestille Widerøe-billetter ihvertfall ;)

Hvor herre bevares....siger jeg bare......Alle passagererer er på den ene eller anden måde
"ballast"....FLy er indelt i sektioner og for at få den rette balance, seates pasgr derefter.
Så her er virkelig tale om årets første agurke historie
Hilsen
ole

Hvor herre bevares....siger jeg bare......Alle passagererer er på den ene eller anden måde
"ballast"....FLy er indelt i sektioner og for at få den rette balance, seates pasgr derefter.
Så her er virkelig tale om årets første agurke historie
Hilsen
ole

Nå var det vel ikke det at de ble bedt om å sette seg bakerst som var problemet her heller.
Dersom du leste artikkelen ville du se at det var en fastlåst "bagasjeromsdør" som gjorde at de ble bedt om dette.
Skjønner godt at noen som kanskje er plaget med flyskrekk reagerte på det. spesielt i disse tider med mye fokus på ulykker og nesten-ulykker i media.

En fantastisk artikkel det der... Maken til usammenhengende piss skal man lete lenge etter, selv hos Dagbladet... :colgate:

Mye kan skje, både på flymaskiner og andre fremkomstmidler, men enkelte burde snart vurder å holde seg hjemme i sin egen hage... Virker som presse og passasjerer er flinke til å hause hverandre opp.

Neste blir vel at paxen kan velge hvordan deres bag skal lastes... :p

Usammenhengende vrøvel!

Dette er en nyhet som er å finne i media over hele Europa i dag, så å kritisere Dagbladet blir litt merkelig.
Både Der Spiegel og BBC har hatt dette på sine nettsider i dag.

Her var nok snak om nogle englændere, som havde fået en pint for meget....For hvis der nogen der tror at crew ønsker at flyve med et fly som er unsafe, så der er fare for et styrt, ja det bør nok ikke sætte deres ben i et fly

Hilsen
Ole

Minnes en liknende episode i SAS sin "MD-era" på en flyvning fra Alta til Oslo; vi ble bedt om å flytte oss lengere bak i flyet for å få riktig vektfordeling. Den gangen var det ingen som prottesterte, ei heller så mye som hintet til at det ikke var trygt å fly. Vi tok det som det kom, "lettet på ræva" og gikk bakover i flyet til andre seter... Det kan neppe ha kostet oss mer enn 5 kalorier hver! :p

Flyet landet trygt og godt på Gardemoen knappe 2 timer senere...

Jeg fløy med en Dash 8 - 200 (sjeldent for en nordmann) for cirka halvannen uke siden. Vi var fire passasjerer og en CC. Alle fikk beskjed om at sålenge vi satt bak rad 6, var det fritt fram å ta de plassene vi ville. Jeg valgte likevel å bli med flyet til Newark. ;)

Jeg ble faktisk flyttet forrover, av samme grunn, i en av Finnair sine Embraer en gang. Ingen av oss som ble flyttet fremmover klaget, med unntak av en humoristisk kommentar om at de kunne jo funnet seg et utvalg av mer "effektiv" ballast (ingen av oss som ble flyttet bidro til altfor stor vektforskyvning).

Denne saken er kun et bevis på at kommunikasjon er vanskelig. Særlig da svært mange om ikke har flyskrekk, så har de en skrekk for det de ikke kjenner. Da kan det være vanskelig å være rasjonell, og de har jo heller ikke samme kunnskap som oss. Så det denne saken beviser er at Thomas Cook ikke klarer å kommunisere med passasjerene. Og at media gjør en liten sak større enn den er.

Dette er nok årets teiteste "Ligg unna fly, de er farlige" artikkel.

Det må nok være årets tåpligste passasjerer også.
De får ikke opp en baggasjeluke, så da er det tydeligvis stor fare for at den åpner seg i lufta.

Passasjerer som oppfører seg på den måten, og ikke minst de som bruker tid på å skrive om dette i media, burde fått seg en omgang god gammaldags juling. Det er lov til å bruke hodet!
Det er faktisk folk der ute som ikke greier å tenke selv som tror på alt de leser og hører. Har de ikke flyskrekk så får de det med alle de latterlige "nyhetene" som har dukket opp i det siste.

Dette er en nyhet som er å finne i media over hele Europa i dag, så å kritisere Dagbladet blir litt merkelig.

Jeg kan vanskelig se hvordan det at andre kjører samme "nyheten" forsvarer det faktum Dagbladet sin versjon er usammenhengende og dårlig skrevet... ^_^

Se bare på overskriften, som ikke har noe med det faktiske problemet å gjøre i det hele tatt... :rolleyes:

Det viser godt i hvilken retning media går for tiden. Alt som kan skrives om fly er spektakulært og sleger godt virker det som. Riktignok er det ganskje oppsiktsvekkende at 71 pax står igjen ga av en slik bagatel. Det er DET som er nyheten. Vinklingen gjør at vi får inntrykk av at det er noe grundig feil med Thomas Cook. En annen ting at det for tiden ikke skal til så mye for å få til litt massehysteri.

Jeg fløy med Sterling 757 i militæret en gang tidlig i '92. Tror det var EVE-GEN. Da var det samme saken. Ingen fikk sitte på de 10 første radene grunnet balanse, men vi lever da fortsatt likevel.

Tror det senest skjedde meg med Norwegian CPH-OSL for noen måneder siden - så jeg måtte flytte meg fra 1C og ned til nødutgangen over vingen. Stakkars meg.

Kløp meg selv i armen. Lever fortsatt.

Heeeeei her kommer hun som alltid lurer;

*Er det fakta at en flytur kan bli mer turbulent av dårlig vektfordeling?
*Jeg lærte litt om trimming (...det var det det heter? Æsj, noe ala det da :p ) når jeg hadde min herlige flyopplevelse up front, kan ikke disse hjula stabilisere flyet nok? Er de kun for "finjusteringa" mens det groveste må tas med baggasje og/eller passasjerfordeling?
*Var det aktuelle flyet et B757, og uansett om det var tilfelle eller ei - har denne mer issues med balanse mtp den veldig lange kroppen?

Og sist men ikke minst: vet man ikke årsaken til at "bagasjedøra" ikke kunne åpnes så er det da klart man kan få fantasier om både det ene og det andre. Det første jeg tenker på er en del av de ACI-episodene jeg har sett, hvor bagasjedører har vært hovedårsak til krasj mer enn én gang. Nå vet jeg ikke om det er lik trykkforskjell som oppe i kabinen (mtp dør som ikke kan åpnes under marsjhøyde), og jeg ville stolt på at teknikerene tok et sikkert valg... men allikevel. Jeg ser godt hvordan noen fant det for godt å kjøpe billetter på et annet fly.

Last edited:

Den som ikke spør får aldri vite noe.

Du kan godt si at trimmingen som gjøres i cockpit på en måte er finjustering ja. Når flyet lastes må balansepunktet holdes innenfor vise grenser. Om det er gjort ordner pilotene riktig trim av halerør osv osv.
Er lasten (pax og bag) feil fordelt kan det skje mye rart. F.eks. at nesa løfter seg mens flyet står på bakken. Det vil nok også påvike flyet oppførsel i luften om det er balansen er alvorlig feil.
Ellers så er det vel ingen issues med 757 og balansen på den, helt grei den. 737-800 og A321 må mann være noe mer forsiktig med. Der skal mann passe på å ikke laste alt for mye bak og ikke noe foran. De er såpass lange i rumpa at de kan bli litt ustabile på bakken. Men da skal mann laste mye bak også.

Paxen er som regel ikke noe stort tema. De er gjerne godt fordelt i alle seksjoner. Men om de ikke er det så har det en veldig stor påvirkning på balansen. Har mann et halvfylt fly med 100 passasjerer med hver sin bag så snakker vi om 1500 kg bagasje å fordele. Men samtidig har mann 8,5 tonn folk å ta hensyn til. Om de samler seg bak i flyet har det ikke al verdens betydning hva du gjør med 1,5 tonn bagasje.

Back