Måtte sitte bakerst for å «balansere» flyet - gikk av

Re: Måtte sitte bakerst for å «balansere» flyet - gikk av

Trimhjulene i cockpit er vel mer for å holde rett "attitude", det vil si hvor mange grader opp man har nesa, for eksempel for å fly mest økonomisk. innbiller meg at trimhjulene ikke flytter Center of Gravity, men "tilter" flyet over en tenkt akse som er C of G. For å flytte C of G må man derimot justere lasten. Eller er jeg på bærtur ute på et jorde? Vi har mange piloter her inne, de kan sikkert korrigere, evt. arrestere meg. :)

Har forståelse for at folk har flyskrekk, og all honnør til de som prøver å overvinne den, men denne artikkel får meg til å tenke at enkelte mennesker bør ta til seg ordtaket "If you can't stand the heat, get out of the kitchen." :) (Eller i det minste ikke skrike ut i media...)

Last edited:

Pitch trim for TO blir satt ihht. den mac man kommer fram til på loadsheet. Dette for at maskinen skal kunne rotere ved korrekt hastighet. Blir dette feil kan maskinen rotere av seg selv for tidlig og ved for lav hastighet, alternativt bli for tung på nesen og vanskelig å rotere. Begge situasjoner er ikke bra.

Sandsekker er jo alltids en god ting å ha om man er litt utenfor CG, om det ikke går utover MTOM/PLTOM... Tror de fleste handlingselskap har sandsekker til dette forbruk?
Men i disse sparetider så er vel dette ett kostnadsspørsmål...

Det er da lite hensiktsmessig å fylle lasterommet med sandsekker når man kan flytte passasjerer.
Jeg skjønner ikke hva de ansatte i flyselskapet har sagt til passasjerene som har skremt de så voldsomt. Å flytte passasjerer er slettes ikke uvanlig. Og folk flest har da forståelse for det om det forklares på en fornuftig måte.

IMM

Nå hadde jo ikke dette noe med balansen å gjøre, så den diskusjonen er vel egentlig urelevant, men alle som flyr Widerøe noenlunde regelmessig har sikkert vært 'utsatt for' balanserestriksjoner.

'Alle' utfører vekt og balansekontroller, enten det er båt, tog eller fly. Selv når du laster bilen for en ferietur gjør du det, selv om du ikke følger noe skjema - men du præver likevel å laste så kjøreegenskapene fortsatt er gode. Prinsippet er det samme uansett transportmiddel.

Dette var i all hovedsak en elendig 'salgsjobb' av crewet. Det kunne vært løst mye smidigere. Jeg har selv vært med på lignende episoder i forbindelse med manglende slides uten at paxen har fått psykiske arr. Jeg har også hatt chartere hvor vi har vært nødt til å balansere flyet med paxen istedet for lasterommene, ettersom de var fylt til siste kubikkmillimeter ...

Det som forbauser meg mest er egentlig at TC hadde så mange ledig seter på noe som ser ut til å være en charter ...

Last edited:

Mye kan skje, både på flymaskiner og andre fremkomstmidler, men enkelte burde snart vurder å holde seg hjemme i sin egen hage... Virker som presse og passasjerer er flinke til å hause hverandre opp.

Jeg skjønner godt reaksjonen fra alle på forumet som er tilsluttet bransjen, men....................................,
her dreier det seg faktisk om selskapets kunder og det må være opp til transportøren og ha en kommunikasjon som gjør at det oppfattes som trykt å fly. Efter AF ulykken er det ikke rart at folk blir engstelige. (I () bemeked så regner jeg med at ingen av dere leser aviser, for alt som står der er jo galt.........................)

(I () bemeked så regner jeg med at ingen av dere leser aviser, for alt som står der er jo galt.........................)

Absolutt ikke, men så mye direkte feil de skriver om luftfart så begynner man jo å lure på hvor mye av det andre som er skrevet i en avis som er like feil.

-A

PS: Og det er nok med 17 punktum etter en setning.

J (I () bemeked så regner jeg med at ingen av dere leser aviser, for alt som står der er jo galt.........................)

Det er vel heller motsatt, jeg tror vi er veldig gode avis kunder og oensker at kvaliteten holdes oppe....personelig leser jeg 4-5 aviser daglig - en papir utgave og diverse nettaviser...og det er svaert varierende kvalitet...men den beste avisen er ogsaa den som bruker tid paa aa korrigere seg selv daglig...

her dreier det seg faktisk om selskapets kunder og det må være opp til transportøren og ha en kommunikasjon som gjør at det oppfattes som trykt å fly.

Jo, det er sant det. MEN media har i det sist langt på veg sabotert transportørens kommunikasjon mot kundene gjennom å fore oss med spekulative og feilaktige artikler.

Snakket med en for et par dager siden som nå vegrer seg for å fly med Airbus, "for det er så mye feil med dem". Det har ikke noe med selskapenes kommunikasjon å gjøre men utelukke medias fremstilling av (ikke-) saker.

Dette er en nyhet som er å finne i media over hele Europa i dag, så å kritisere Dagbladet blir litt merkelig.
Både Der Spiegel og BBC har hatt dette på sine nettsider i dag.

Greit det, men saken og fremstillingen blir ikke bedre av den grunn.

Efter AF ulykken er det ikke rart at folk blir engstelige. (I () bemeked så regner jeg med at ingen av dere leser aviser, for alt som står der er jo galt.........................)

Ja, og det er faktisk tilfellet! Er det noen grunn til å tro at andre saksområder blir behandlet med større kunnskap og innsikt?

Jeg er blant dem som leser flere aviser daglig, og undres over hvor mange feil det er i artikler og reportasjer, feil som det åpenbart hadde vært mulig og debugge ved enkle sjekk.

Og i så måte er luftfarten lagelig til hoggs, flyskrekk er noe vi liker å skremme med. Vel, det ble kanskje litt OT ;)

Var det en 757 det var snakk om her?

Syns ikke folk burde være engstelige pga AF ulykken.. Bare fordi et fly styrter betyr ikke det at alle andre fly i verden detter ned. Og JA, det er mye feil med Airbus fortiden, men hva er det med MD og Boeing da? De har jo også feil inniblandt..?

Iberworld, det er ikke det at alle andre fly automatisk skal falle ned. Men når en slik ulykke skjer, vises plutselig sårbarheten som sjeldent vises innen luftfarten. Det som egentlig er fryktelig usannsynlig, har i et øyeblikk blitt sannsynlig og virkelig.

Den som ikke spør får aldri vite noe.

Ellers så er det vel ingen issues med 757 og balansen på den, helt grei den. 737-800 og A321 må mann være noe mer forsiktig med. Der skal mann passe på å ikke laste alt for mye bak og ikke noe foran.

Ryanair har faktisk en ganske uvanlig måte å laste flyet på på sine 737-800. De laster alt forran de! Ja, tro det eller ei. Standard lasting er 160 kolli i lasterom 2 (nest lengst fremme), og resten i lasterom 1 (helt forran).
Men de kompenserer det med å sperre de forrerste radene dersom flyet ikke er helt fullt. Mange tror at man sperrer disse setene for å spare tid for crewet ombord, men faktum er at det gjøres av hensyn til balanseringen av flyet.

De bør aldri bestille Widerøe-billetter ihvertfall ;)

Alle fly balanseres møysomlig, ikke bare Widerøe. Jeg jobber mye med dette til daglig, og i en periode på halvannet år, satt jeg kun med vekt og balansearbeide på fly. Ikke bare for Widerøe, men også for bl.a. KLM (Fra Torp, Gardermoen, Stavanger og Bergen), Swiss (OSL-ZRH A319,320,321), Air Europa og flere andre.

Dette er et arbeide som de færreste passasjerer vet eksisterer, men hver eneste avgang er møysommelig planlagt med tanke på balansering.

IMM

Noen som vet hvorfor Ryanair har alt forran? Det er jo mer økonomisk med tanke på fuel-forbruk å ha så mye som mulig bak.

Noen som vet hvorfor Ryanair har alt forran? Det er jo mer økonomisk med tanke på fuel-forbruk å ha så mye som mulig bak.

Vil tippe at siden pax veier mer enn bags, som nevnt over i tråden, så balanserer de det med å blokkere rader fremme som nevnt over?

-A

Vil tippe at siden pax veier mer enn bags, som nevnt over i tråden, så balanserer de det med å blokkere rader fremme som nevnt over?

-A

Akkurat. Balansen kompenseres med å blokkere de første radene. Og det har visst også med effektiviteten å gjøre. Laster man bak kommer man i konflikt med leveranser av catering sies det. På Torp blir det aldri fylt på catering, så jeg vet ikke hvordan de gjør det i praksis. Kenneth GS kan sikkert fortelle mer om akkurat den biten.

Alle fly balanseres møysomlig, ikke bare Widerøe. Jeg jobber mye med dette til daglig, og i en periode på halvannet år, satt jeg kun med vekt og balansearbeide på fly. Ikke bare for Widerøe, men også for bl.a. KLM (Fra Torp, Gardermoen, Stavanger og Bergen), Swiss (OSL-ZRH A319,320,321), Air Europa og flere andre.

Dette er et arbeide som de færreste passasjerer vet eksisterer, men hver eneste avgang er møysommelig planlagt med tanke på balansering.

IMM

Selvfølgelig. Men her var det snakk om at passasjerene ble direkte involvert i balanse-prosessen. Og det er vel mer vanlig på mindre fly, som f.eks dash 8-100, hvor en avgang gjerne kan ende opp med 4 passasjerer.

balanseringen har ikke mye med størelsen på flyet å gjøre egentlig. Da SAS fløy MD mellom København og Torp, måtte vi flere ganger bruke sandsekker for å få balansen i orden. Og det er jo et fly med over 100 seter.

Det er derimot sjeldent at passasjerer må bytte plasser for å få balansen til å være innenfor de gitte grensene. Da er det enten dårlig planlegging, eller uforutsette ting som oppstår (eksempelvis at et lasterom som var planlagt brukt, men som av en eller annen grunn ikke brukes allikevel).

Passasjerene vet som regel ikke at deres plassering i flyet ikke alltid er helt tilfeldig. Seter blir blokkerte på mange fly, også større, for å få en best mulig trim.

IMM

Sofagrupper bak, som i gamle dager hadde gjort susen :colgate:

Back