Mats Jansson slutter i SAS

Jeg tror/håber på Lars Sandahl Sørensen eller Robin Kamark. Ingen tvivl om at John Dueholm og Vagn Sørensen ville være yderst kompetente, men de har næppe alderen med sig

Isbamse, jeg tror det er urettferdig å si at Mats J. ikke er "så god på visjoner og planer for veien videre". Hans opprinnelige oppdrag var jo nettopp dét, men de siste årene har det vært overlevelse og dernest å bygge et fundament for nettopp fremtidig ekspansjon og å ta tilbake markedsandeler som er tapt som har vært 1. prioritet for både Mats J. og resten av toppledelsen.

Bare så det er sagt; det var absolutt ikke meningen å desavuere den store ryddeinnsatsen til Jansson; jeg snakket bare ut fra hvordan han kan oppfattes av oss som står på utsiden.

Friskt blikk og gode ideer er en god ide, men vedkommende bør også ha god kjennskap til skandinavisk kultur og ikke minst forholdet mellom ledelse og fagforeninger. Ellers kan det bli et solid kulturkræsj.

Jeg tror også det er nødvendig at den nye sjefen er skandinavisk. Vedkommende skal forholde seg til skandinaviske ansatte, skandinaviske medier, skandinaviske eiere, skandinavisk bedriftskultur, skandinaviske fagforeninger og skandinavisk offentlighet. Bare å få inn en person som forstår språkene, vil være en betydelig ulempe, og i tillegg kommer alle andre kulturproblemer.

Bare å få inn en person som forstår språkene, vil være en betydelig ulempe, og i tillegg kommer alle andre kulturproblemer.

Går ut fra at det mangler et "ikke" her?

Ellers er jeg enig med mange her (unntatt de som foreslo Berit Kjøll og Randi Flesland).

Hvem har glemt Jan Carlzon og begeistringen han skapte rundt SAS. Han kom, såvidt jeg husker, fra Volvo, og var utadvendt og ga folk en lyst til å reise med SAS. Om produktet ble så mye bedre kan sikkert diskuteres, men det ble ihverfall skapt et inntrykk som passasjerene likte. Det var andre tider dengang, da man slapp å konkurrere med lavprisselskaper, men allikevel.

De siste SAS-sjefer har muligens vært profilert blandt ansatte, men for passasjerer og almenheten eller vært noen tilbaketrukne grå eminenser som kun luftfartsineresserte har festet seg med.

Man kan si mye om Michael O'Leary og Bjørn Kjos, og det gjør man jo også, men det må være hevet over tvil at de klarer å skape blest om egne selskaper som sørger for penger i kassen, hver på sin måte.

Jeg tror SAS trenger en slik utadvendt frontfigur som kan tiltrekke passasjerer til SAS-produktet, som forhåpentligvis også i fremtiden skiller seg fra lavprisselskapene.

(Hvor ble det forresten av Jan Carlzons PPP - Passenger Pleasing Plane? Nå er de jo så trange og ukomfortable, også SAS sine, at de pleaser svært få, med mindre du er småvokst eller har betalt deg grundig opp i klassene.)

Last edited:
Og da kan man sette penger på hvem som blir ny SAS- Sjef.

http://e24.no/jobb/article3766936.ece

Unibet gir kundene sine mulighet til å satse penger på nasjonaliteten til den neste SAS-sjefen.

Spillselskapet tror sjansen er største for at den nye sjefen kommer fra Sverige. Oddsen for at den neste sjefen er svensk er satt til 2.
Oddsen for at sjefen er norsk er 3, og dansk 3,5. Skulle sjefen komme fra et annet land enn de skandinaviske får spillerne tilbake 5 ganger innsatsen.

De siste SAS-sjefer har muligens vært profilert blandt ansatte, men for passasjerer og almenheten eller vært noen tilbaketrukne grå eminenser som kun luftfartsineresserte har festet seg med.

Vil ikke akkurat si ja til det første...

Jeg håper den neste lederen er karismatisk og kan drive SAS fremover med en positiv drive. Først og fremt med fokus innad da det er de mange tusen medarbeidere som gjør selskapet til hva det er, ikke lederen på toppen. I de selskapene som lederne som er mer utadvent til media tror jeg ikke det har så stor betydning på almenheten, som det har å si for medarbeiderne.

Håber lidt at SAS tør satse på en kvinde...Tror det ville være rigtig godt for SAS image
Hilsen
Ole

Back