Mats Jansson slutter i SAS

Sorry, men når slipper SAS sine Q2 tallene?!?

Jansson slutter med stil, likevel går han av med 50% av jobben forsatt åpent å gjøre. Hans etterfølger vil enten "do it right" eller blir den siste SAS CEO som leder en uavhengig selskap.

Jeg ser Jansson sitt insats ikke så lyseblå. Han har klart å holde selskap i lufta. Ikke mer. Men han har ikke klart å gi dette selskap en ny, frisk, ung og dynamisk profil. Her må det noe til og kanskje vi ser dette i form av en ny CEO. Bedre ikke kom opp med nok en Dinosaur eller grandpappa.

Ja , jeg er ikke uenig i denne betraktningen.

Trist for SAS, men ikke uventet. Mats har gjort en god jobb og vi får håpe at nestemann gjør en like god jobb, om ikke bedre. Håper dette er starten på en ny og bedre epoke for SAS! :)

Lurer på hvor mye han får for å gå av nå?

BF:cool2
Han får ingen fallskjerm, hvis det er det du sikter til...

Var overraskende! Pleier sjeldent å være godt tegn når sånne ting skjer. Han satte igang en bølge som trengtes, og nå trenges det det en ny person som bygger opp den gode ånden som er så dyp i SAS. Få positivitet og samarbeide mer intenst over alle barierene i selskapet. Selskapet må klare seg selv det hadde vært bra for Scandinavia! Blir spennende fremover.

Fra NRK:
Verdiene rant bort i SAS

Den dagen Mats Jansson tok over ledelsen i flyselskapet SAS AB på nyåret i 2006 var selskapet priset til 71,3 milliarder svenske kroner. Da han ga seg 1683 dager senere, var selskapet verdsatt til 9,3 milliarder svenske kroner.

Det gir et verdifall på 62.050.461.072 svenske kroner for eierne. Det betyr at verdiene fra flyselskapet forvitret med en hastighet på gjennomsnittlig 36,9 millioner svenske, eller 31,1 millioner norske kroner hver eneste dag Jansson satt i lederstolen.

Nå synes han timingen er riktig for å slutte i selskapet.

Fire år i SAS
I et intervju med den svenske allmenkringkasteren SVT sier Jansson at selskapet nå går inn i en ny og lysere fase. Dét er én av grunnene til at han ønsker å overlate styrespakene til en etterfølger.

– Jeg har jobbet i SAS i snart fire år, og vi har vært gjennom en krise som man ikke har sett i denne bransjen siden den startet. Nå kjennes det som om vi kommer gjennom krisen, og da er det rett timing å si adjø, sier Jansson til SVT.

Han sier selskapet har en bra plattform å stå på, at markedet er i bedring, at prisbildet er bedre enn tidligere, at kostnadene er kuttet og at etterspørselen øker. Alt dette mener Jansson skal sende SAS ut av krisen og inn i en lysere fremtid.

Redningsmann
Jansson sier imidlertid at selskapet fortsatt har nok av utfordringer for etterkommeren.

– Jeg har, sammen med de ansatte, styret og eierne våre, vært med å redde SAS gjennom en krise som vi aldri har sett maken til. Det er jeg faktisk litt stolt av. Når du så kommer i en ny fase og ser at programmet ditt faktisk biter, kan det være en bra tid å levere styringen til en ny person. Jeg tror dette er et riktig valg, sier Jansson.
Way to go Jansson....

En kvinne ved roret kunne blitt spennende...kanskje kunne vi fått noen Gro og Kåre debatter mellom SAS og Norwegian...

SAS må ha fokus på de tingene Janson og styret har jobbet for de siste årene. Nå må de få en leder som har "menneskelige" egen skaper som det å få de forskjellige fagforbundene til å samarbeide bedre sammen med styret. Det skjer my positivitet i selskapet. Kundene ser dette også. Skattebetalerne vil nok ha positive meldinger etter penger ut fra staten. 11 milliarder og fremdeles underskudd. Det må skje noe.

-SAS sliter ut toppsjefene.
Eks-sjef Jørgen Lindegaard kaller toppjobben en nådeløs kamp med evinnelige diskusjoner.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1952542.ece

---------

Jeg fikk for en stund siden mulighetene til å høre Lindegaard snakke om en del av de aspektene som nevnes i artikkelen. Som han sa da så trodde han at han kom til et moderne, veldrevet selskap, men oppdaget at mange i konsernet trodde de fortsatt levde i monopoltiden...

Jeg synes også det er litt interessant å se på hva som ble sagt når Lindegaard gikk (for jeg synes det likner veldig på hva som sies nå...):

"It is no exaggeration to say that he has had one of the most difficult CEO positions in Scandinavia. He has laid a stable foundation for the transformation with which we need to proceed.

- Jörgen Lindegaard has implemented both far-reaching action programs and groundbreaking new activities. Naturally, it was impossible to do this without resistance, and tough measures have sometimes been necessary. As the insight was gained that air travel is subject to completely new market conditions, the respect for Jörgen’s open and direct management style has grown,” says Egil Myklebust."

http://www.boarding.no/art.asp?id=21582

M.a.o. det å være toppleder i SAS er til enhver tid den tøffeste jobben, og ting ser ikke ut til å ha blitt nevneverdig endret de siste 10 årene.

Ønsker SAS lykke til videre, måtte det gå oppover for -Systems!

Så på Tv2 Nyhetskanalen tidligere idag, og da var det en kvinne fra First Security (Analytiker tror jeg hun var), som spådde at den neste SAS-sjefen vil være norsk, ettersom de to forrige har vært svensk og dansk. :p

Last edited:
Så på Tv2 Nyhetskanalen tidligere idag, og da var det en kvinne fra First Security (Analytiker tror jeg hun var), som spådde at den neste SAS-sjefen vil være norsk, ettersom de to forrige har vært svensk og dansk.
Jo da, det er jo god nok grunn det... :rolleyes:

Heeelt uinteressant hva slags kjønn og nasjonalitet vedkommende har, selv om det - dessverre - i vår tid vil være mer overraskende om det blir en kvinne enn en man. Som flere har påpekt så har Jansson gjort en god jobb med å omorganisere og forenkle selskapet, samtidig som han har fungert overbevisende overfor eierne. Dette fundamentet er nødvendig for neste steg - nettopp å utvikle produktet, konseptet, flyflåten og rutenettet.

Ønsker SAS lykke til videre, måtte det gå oppover for -Systems!

Så på Tv2 Nyhetskanalen tidligere idag, og da var det en kvinne fra First Security (Analytiker tror jeg hun var), som spådde at den neste SAS-sjefen vil være norsk, ettersom de to forrige har vært svensk og dansk.
Hva med å forfremme CCO Robin Kamark (min studiekamerat fra MBA-studiet på BI)?

Når dette er sagt tror jeg tiden er inne for en kvinnelig CEO i SAS.
Og jeg vill ikke bli overrasket om så skjer.

Nå ser jeg i Dagens Næringsliv idag at det er flere blant SAS ansatte som ønsker seg en ny kvinnelig toppsjef.
Det kan godt gå den veien.:)

Er kvinne i seg selv en egenskap ? ,

Nei , det er det ikke.
Når det er sagt så finnes kvinner med gode kvalifikasjoner og lederegenskaper.
Mange husker vel GO og hvem som bygget opp og ledet selskapet.
Under ellers like forhold vil en kvinne være sunt for selskapet som CEO nå etter min oppfatning.
Spørsmålet er hvem som orker en slik skandinavisk uriaspost!:rolleyes:

Ærlig talt, så trenger SAS vel en dynamisk, charismatisk leder i de tidligere 40 årene. Denne leder må ikke nødvendigvis komme fra luftfarts-bransjen, men heller må ha store egenskaper som motivator og integrator. Og - like minst viktig - han/hun må være en PR og salgs-genie. For å si det knapt, egentlig må SAS hyra en ny Michael o Leary...

Bak denne frontmann/~fru vil det være nødvendig å ha en ledertrio av loyale fagfolk som kommer fra bransjen selv, kjenner marked og eier og ikke minst som kjenner selskap.

Kjønn spiller her vel ingen rulle, men man skål ikke se over den signal som kommer med fra en valg av en kvinnelig leder. Dette ville være nytt. Og dette ville skape mye sympatier.

Skål den nye CEO komme fra utland? Kanskje. Men jeg ser rett og slett ingen utenlands topp-sjef som er villlige å ta over denne jobb nå. Dette er forsatt en dans på en bobblende vulkan... Her tror jeg en Nordisk leder vil det ha enklere å virke som integrator.

Er kvinne i seg selv en egenskap ? , De SAS ansatte bør se etter andre kvalivikasjoner

Kvinne er en egenskap, akkurat som mann er en egenskap, det beskirver kjønnet. Om det er en relevant egenskap for å diskutere om noen er kvalifisert eller ikke, er en langt lengre diskusjon.

-A

Back