Manchester 18/07-09

LCH78

www.lch78.net
Medlem
Da har man forlatt London og kommet seg opp til Manchester. Bildene er fra 2009-ferien min, og der vil komme tre deler med bilder derfra. Noen av bildene er tatt ved AVP (det het det da) og noen fra hotellrommet mitt på Radisson-hotellet. Håper bildene faller i smak.

man1.jpg

man2.jpg

man3.jpg

man4.jpg

man5.jpg

man6.jpg

man7.jpg

man8.jpg

man9.jpg

man10.jpg

man11.jpg

man12.jpg

man13.jpg

man14.jpg

man15.jpg

man16.jpg

man17.jpg

man18.jpg

man19.jpg

man20.jpg

Interessant serie men det er en som skiller seg ut, nemlig BMI-Baby med den schtøggeste livery`n. Flott levert.

Mye fint og variert. Takk!
Kan underskrive på det Discus sier, men det er et men her - dessverre er ikke MAN så variert lenger. Det har vært en nedgang på både antall bevegelser og antall passasjerer helt siden 2006 (dette var toppåret) på MAN. Totalt har det vært en nedgang på 20% siden den gang og 5 prosentpoeng av disse kom i 2010. For å vise sammenhengen mellom passasjertallene her i Skandinavia og de fire store flyplassene i Storbritannia har jeg laget denne figuren:

UK-Scan_airports_2004-2010.jpg

Jeg har sett på forholdstallet mellom de forskjellige flyplassene og siden London Heathrow er temmelig konstant så har jeg satt den til 100%, mens de andre er andeler av LHR. Passasjermessig har MAN gått fra å være rundt en tredel av LHR til å nærme seg sterkt en firedel av LHR.

Av flytyper så har Boeing 757 nesten helt forsvunnet. Nå er det bare noen få amerikanske TATL og noen få Jet2 igjen. Første turen jeg hadde for nesten 9 år siden var nesten 757 like vanlig på MAN som 737 er på OSL i dag. En av de absolutte edelsteiner fra denne tiden var 757-300ene til JMC

B757-3CQ_JMC_G-JMAB-1.jpg

Heldigvis har MAN tatt vare på fargene til JMC og benyttet dem i logoen til den omdøpte AVP

Runway_Visitor_Park.png

Etter bildene i denne tråden ble tatt har MAN fått en annen ny stor tilvekst, og det i form av den daglige Emirates Airbus A380.

A6-EDI_01.jpg

Det er fremdeles verdt å ta seg en tur til MAN, men det er mer luft mellom flyene nå.

Last edited:
Er det den økonomiske situasjonen i Storbritania som har forårsaken denne nedgangen de siste årene eller er bildet mer komplisert og sammesatt?

Er det den økonomiske situasjonen i Storbritania som har forårsaken denne nedgangen de siste årene eller er bildet mer komplisert og sammesatt?

For MANs vedkommende er det mer komplisert enn som så Someone. MAG plc bommet litt på sitt forhold til LCCene og de fleste av disse selskapene satset på andre flyplasser i Nord-England. Det er særlig to flyplasseiere i området som har profitert på dette og det var PEEL med Liverpool John Lennon (LPL) og Doncaster Robin Hood (DSA) samt Leeds-Bradford plc. Det gjør heller ikke det særlig bedre at det eneste flyselskapet som kaller MAN sitt hjem og det er charterselskapet Thomas Cook. Charter-segment har tapt enorme markedsandeler til lavkostselskapene og på MAN utgjorde chartersegmentet 9,1 millioner for finansåret som sluttet 31. mars 2005, mens det ved utgangen av januar i år var 5,4 millioner de tolv måneder før dette. Dette med charter er en av hovedårsakene til at MAN har et helt annet forløp i sin reduksjon enn både Stansted og Gatwick. Innslaget av dårlig økonomi kom først i første kvartal 2008 og etter dette er alle tre britiske noenlunde parallelle i sin utvikling.

Det er også en masse andre trekk som er spesielle for MAN i denne perioden, men de får jeg bare kort ramse opp:
- Nedgang i innenlandstrafikk
- Overgangen fra BA Connect til flybe
- Dårlig forhold til MOL
- Nedgang i eksporten til Østen og dermed reduksjon i fraktmarkedet
- På og av for både bmiBaby og Jet2
- GB Air til easyJet
- XL-konkurs
- Konsolidering i charter-bransjen (JMC, Air 2000, Britannia, First Choice, My Travel er noen gamle utgåtte navn)

Med andre ord blir det aldri kjedelig å følge MAN :cool:

Back