Er det den økonomiske situasjonen i Storbritania som har forårsaken denne nedgangen de siste årene eller er bildet mer komplisert og sammesatt?
For MANs vedkommende er det mer komplisert enn som så Someone. MAG plc bommet litt på sitt forhold til LCCene og de fleste av disse selskapene satset på andre flyplasser i Nord-England. Det er særlig to flyplasseiere i området som har profitert på dette og det var PEEL med Liverpool John Lennon (LPL) og Doncaster Robin Hood (DSA) samt Leeds-Bradford plc. Det gjør heller ikke det særlig bedre at det eneste flyselskapet som kaller MAN sitt hjem og det er charterselskapet Thomas Cook. Charter-segment har tapt enorme markedsandeler til lavkostselskapene og på MAN utgjorde chartersegmentet 9,1 millioner for finansåret som sluttet 31. mars 2005, mens det ved utgangen av januar i år var 5,4 millioner de tolv måneder før dette. Dette med charter er en av hovedårsakene til at MAN har et helt annet forløp i sin reduksjon enn både Stansted og Gatwick. Innslaget av dårlig økonomi kom først i første kvartal 2008 og etter dette er alle tre britiske noenlunde parallelle i sin utvikling.
Det er også en masse andre trekk som er spesielle for MAN i denne perioden, men de får jeg bare kort ramse opp:
- Nedgang i innenlandstrafikk
- Overgangen fra BA Connect til flybe
- Dårlig forhold til MOL
- Nedgang i eksporten til Østen og dermed reduksjon i fraktmarkedet
- På og av for både bmiBaby og Jet2
- GB Air til easyJet
- XL-konkurs
- Konsolidering i charter-bransjen (JMC, Air 2000, Britannia, First Choice, My Travel er noen gamle utgåtte navn)
Med andre ord blir det aldri kjedelig å følge MAN
