Maersk Air Cargo med HUB i Billund

  • Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Fra Maersk selv her:

Ser de nå er snakk om 5 fly, 2 777F og 3 767F, leveringer fra andre halvår 2022

https://www.maersk.com/news/article...Od74lcnNGZ4V_vN2ZOErReFlF90GQ7VTXNb__oh1otCQ0

Copenhagen - Today, A.P. Moller – Maersk (Maersk) announces Maersk Air Cargo as the company´s main air freight offering serving the logistics needs of its clients with integrated logistics.

At the same time Maersk chooses Denmark’s second largest airport, Billund, as its air freight hub for Maersk Air Cargo with daily flights creating several jobs in the region. To this end Maersk Air Cargo also announces their intent to enter into an agreement with the Flight Personnel Union (FPU) which is a part of the Danish Confederation and Trade Unions (FH).

air-freight-v1_1024x576.jpg
 
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Hvorfor et helt nytt fremfor å bygge videre på Star?
 
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Hvorfor et helt nytt fremfor å bygge videre på Star?

Jeg tror det er et forsøk på å skille snørr og barter. Det nye selskapet er vel delvis en konkurrent til Star sine kunder
 
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Hvorfor et helt nytt fremfor å bygge videre på Star?

Maersk har et bedre brand end "Star Air" og det er nok en af de ting Maersk har bidt mærke i.

Det gamle Maersk Air som trods alt var et passagerselskab har stadigvæk et ry inden for luftfarten ligeså.
 
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Godt å se at Maersk er tilbake i luften!! Og ikke kun som Star Air.

Har Star Air egen produksjon/egne ruter, eller selger de kun sin kapasitet til andre (UPS, DHL osv)?

Espen
 
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Dette er vel kanskje bare en middels stor overraskelse etter at Maersk seint i 2021 kjøpte opp Senator.

Internett
 
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Etter hva jeg forstår fra en bekjent skal Maersk Air Cargo overta for Star Air, ikke være et tillegg. Enkelte "assets" er visstnok allerede overført til det nye selskapet. Noen som kjenner til detaljene?
 
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Etter hva jeg forstår fra en bekjent skal Maersk Air Cargo overta for Star Air, ikke være et tillegg. Enkelte "assets" er visstnok allerede overført til det nye selskapet. Noen som kjenner til detaljene?

Det er et nytt selskap, ja, med nytt AOC. Maersk skal konsentrere seg om ‘egen’ produksjon, såvidt jeg har forstått, med litt ‘hjelp’ fra Star i begynnelsen. Star skal fortsette med kontrakttrafikk.
 
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Mens det virker som de i første omgang starter opp i USA, når kan man forvente BLL-basen i drift?
 
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Hvor har du det fra? N495MM er til klarering ved Jacksonville/Cecil mens N496MM ennå ikke er levert.

Muligens jeg misforstod, men trodde de skulle holde seg til/fra USA, og var i samarbeid med Amerijet

https://www.ch-aviation.com/portal/news/117700-denmarks-maersk-selects-amerijet-for-b767-cmi-ops

The Danish shipping giant said the three new-build widebody jets would be based in the United States and used to run trans-Pacific flights (i.e., between North America and Asia) on Maersk's behalf starting later this year.
 
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Mens det virker som de i første omgang starter opp i USA, når kan man forvente BLL-basen i drift?
Der skulle være 4 brugte der skal til maleren i Israel, de 3 skal til Billund den sidste skal til Star Air i Køln, der skal vist være opstart fra 4 kvartal i år.
 
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Der skulle være 4 brugte der skal til maleren i Israel, de 3 skal til Billund den sidste skal til Star Air i Køln, der skal vist være opstart fra 4 kvartal i år.

Det må være de fire Delta-maskinene. OY-SYA-D ..
OY-SYA - l/n 339 - Står i TLV for konvertering
OY-SYB - l/n 389 - Står i TLV for konvertering
OY-SYC - l/n 390 - Står i TLV for konvertering
OY-SYD - l/n 406 - Står i Wilmington og venter på tur.

Alle 4 godt over 30 år gamle .. ;)

Alle fire eies av CAM og skal nok derfor opereres av Amerijet.

'OY-SYD' avbildet under. ATL 2018.
 

Attachments

  • 43.jpg
    43.jpg
    76.5 KB · Views: 697
Last edited:
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Det må være de fire Delta-maskinene. OY-SYA-D ..
OY-SYA - l/n 339 - Står i TLV for konvertering
OY-SYB - l/n 389 - Står i TLV for konvertering
OY-SYC - l/n 390 - Står i TLV for konvertering
OY-SYD - l/n 406 - Står i Wilmington og venter på tur.

Alle 4 godt over 30 år gamle .. ;)

Alle fire eies av CAM og skal nok derfor opereres av Amerijet.

'OY-SYD' avbildet under. ATL 2018.

Ja det lyder meget sandsynligt at det er dem.
 
Re: Maersk Air Cargo med HUB i BLL

Endnu en Kina rute starter fra Billund til Ezhou tæt på Wuhan den får 2 ugentlige rotationer. Navoi-Hangzhou ruten har i dag 7 ugentlige.

A Boeing B777-200F cargo plane took off from Ezhou Huahu International Airport in Hubei Province on Thursday, bound for Billund Airport in Denmark.
It marks the launching of the first direct cargo route to Northern Europe and the 27th international cargo route in Ezhou Huahu International Airport.
Maersk Air Cargo is running the air cargo service and plans to operate it two times a week.

http://en.hubei.gov.cn/news/newslist/202410/t20241011_5365675.shtml
 
En tredje rute er startet op til Kina fra Billund, denne gang Zhengzhou.
Birmingham og Liege er vel efterhånden også decideret ruter til og fra Billund.

Maersk Air Cargo has begun operating a new airfreight route between its Billund Airport hub in Denmark and Zhengzhou Xinzheng International Airport in China.

The first flight arrived at Zhengzhou from Billund on Friday January 3. After loading cargo, it then returned to Billund, said Xinhua, China’s state press agency.

Maersk will reportedly use Boeing 767 freighters on the route and will offer six flights scheduled per week. Cargo will primarily comprise e-commerce and electronic products.

https://www.aircargonews.net/airlin...go-begins-billund-zhengzhou-airfreight-route/
 
Back
Top