Luftrommet på Vestlandet stengt pga ATC 30JAN22

TLS at OSL

Flyer
Medlem
Luftrommet på Vestlandet stengt pga ATC 30JAN22

NRK meldte nettopp på nyhetene at Flesland nå er stengt p.g.a. uværet.

Re: Vinterværtråden 2021/2022

Sola er også stengt grunnet teknisk feil på grunn av uværet.

Det er radaren som er nede, ja. Om det er på grunn av uværet er ikke godt å si, men det har vært trafikk tidligere i dag.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

Lufthansa gikk 12.40 frå BGO og når vi skulle gå 12.55, så var det stengt.

Akkurat nå er det kun helikoptertrafikk og trafikk mellom Sola og Flesland som går. Alt annet er stoppet pga radar- og kommunikasjonsproblemer. Uvisst når det kommer igang igjen.

Flytrafikken åpner igjen melder NRK kl. 1505

Oppdatering 1500: Ser ut til at det er igang som vanlig nå, men litt kø og forsinkelse må påregnes de nærmeste timene.

Widerøes TOS-BGO ble stående en stund her ved gate i TOS men de er på vei sørover nå.

Det er radaren som er nede, ja. Om det er på grunn av uværet er ikke godt å si, men det har vært trafikk tidligere i dag.

Radar slutta å være hovedsystem for 5 år siden på Vestlandet, så det må ligge mer på kommunikasjonsdelen enn radar.

WF588 KRS-BGO hadde akkurat tatt av fra KRS da dette skjedde.
Returnerte til KRS, forlot aldri Kjevik TMA.

Radar slutta å være hovedsystem for 5 år siden på Vestlandet, så det må ligge mer på kommunikasjonsdelen enn radar.

Det er vel slik at avisene ikke helt vet forskjellen på ting innen luftfart. Noe med overvåkningssystemet eller støttesystemene blir ofte til "radaren", på samme måte som at noe på en flyplass ofte blir til "rullebanen" selv om det er apron, taksebane eller internvei.

Det er vel slik at avisene ikke helt vet forskjellen på ting innen luftfart. Noe med overvåkningssystemet eller støttesystemene blir ofte til "radaren", på samme måte som at noe på en flyplass ofte blir til "rullebanen" selv om det er apron, taksebane eller internvei.

Enig der. «Tårnet» mistet radiokontakten med flyet midt over Atlanterhavet, er jo en klassiker

Re: Luftrommet på Vestlandet stengt pga ATC 30JAN22

Det var kapteinen ombord på flyet som så at radaren var nede, og deretter ble det gjentatt på høytalerne på BGO.

Back