Heathrow stengt hele fredag pga elektrisk brann 21MAR25

Håper det nå gjøres ekstra undersøkelser av luftkvaliteten i området. Å «skru av» LHR vil jo forskere aldri ha muligheten til ellers.

Har ikke satt meg mye inn i saken, men noen nødaggregater som kan sørge for nøddrift må jo flyplassen ha? Til kritiske funksjoner som ATC, innflygningssystemer, banelys etc? Andre funksjoner bør jo også ha en form for backup som kan fungere i kortere perioder slik at man evt kan håndtere samfunnskritisk trafikk?
Ja, flyplassene i Norge er mindre og kan kanskje lettere drives uten strøm. Men slås strømmen ut i lengre perioder (som NRK-programmet Katastrofe nylig viste at kunne skje), så håper jeg ikke at vi er «fucked».

Det var jo et strømbrudd i store deler av Tromsø tirsdag ettermiddag, som varte i en drøy time og som rammet områder på Langnes, men noen som vet om flyplassen ble rammet?

Flyplassen skriver nå de er klare til å gjenoppta flyvninger der posisjons flyvninger og få hjem de strandede er prioritert. Ser TAR790 fra TUN er på vei. Blir det første landing?

Last edited:
Herlig fredag på ops rommet til BA kan jeg tenke meg.
https://www.youtube.com/watch?v=2c6lf4P0Vtw

Dette er ikke noe du får kjøpt på Home Depot, for å si det sånn ..

https://elscotransformers.com/blog/average-lead-times-of-padmount-transformers/

Transformer manufacturing involves material sourcing, production time and shipping, and these steps result in lead times as long as 80 to 120 weeks in current supply chain conditions. The supply chain outlook for 2025 shows no signs of significant improvement from these last couple of years, so you can expect long lead times to remain for the foreseeable future.
nrk visste eksemplet med solstorm.

Last edited:
Har ikke satt meg mye inn i saken, men noen nødaggregater som kan sørge for nøddrift må jo flyplassen ha? Til kritiske funksjoner som ATC, innflygningssystemer, banelys etc? Andre funksjoner bør jo også ha en form for backup som kan fungere i kortere perioder slik at man evt kan håndtere samfunnskritisk trafikk?
ATC, navaids, radar, banelys og innflygningsutstyr har selvfølgelig nødstrøm/sekundærstrømforsyning - UPS og aggregater. For norske flyplasser står det til og med i AIP f.eks. på Sola har vi "mindre enn 10s omkoblingstid” til sekundær, og ”under 1s” ved lavsiktsoperasjoner/tåke.
Tviler på at terminalen/publikumsområdene har samme backup, men helt ærlig så aner jeg ikke..

Da er Qatar på vei med en A380 som måtte diverte til FRA i morges, er det første inn?

Kan vel bli siste inn, curfew slår vel inn snart. Ellers masse på vei til landing i morgen tidlig, så da er det håp.

Håper det nå gjøres ekstra undersøkelser av luftkvaliteten i området. Å «skru av» LHR vil jo forskere aldri ha muligheten til ellers.

Ja, flyplassene i Norge er mindre og kan kanskje lettere drives uten strøm. Men slås strømmen ut i lengre perioder (som NRK-programmet Katastrofe nylig viste at kunne skje), så håper jeg ikke at vi er «fucked».

Det var jo et strømbrudd i store deler av Tromsø tirsdag ettermiddag, som varte i en drøy time og som rammet områder på Langnes, men noen som vet om flyplassen ble rammet?

Både ja og nei, det ble mørkt mange steder, kjørte forbi og så inn til kafeen i ankomst nord og der var det sort gitt. På retur litt senere var strømmen tilbake og lys som normalt. Men det var uansett lys i terminalbygget så folk kunne bevege seg normalt, tårnet hadde alle funksjoner ivaretatt det samme hadde landingslys, etc. Så i praksis kan de fint drive TOS på diesel. Nødstrømløsningen testes hver måned.

Back