Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

Nå er det argumenter noe utslitt ?, og om man ser tilbake på streikefrekvensen i LH så slår nok den SK'

Nei, ikke egentlig. Bare fordi det er tilsynelatende fred betyr ikke at alt er vel. Det eneste man har er en stille periode fordi man har en ledelse som ikke gjør de helt store sprellene med å rydde i butikken. SAS trenger å endre seg drastisk for å komme seg ut av hengemyren de kontinuerlig sitter i, og store endringer skjer ikke i SAS fordi fagforeningene ikke lar store endringer skjer, siden alle skal passe sitt "territorie".

-A

Ville du kjøpt en organisasjon med 30-noen fagforeninger og så lite evne til å ville gjøre noe rett, når du heller kan sitte og vente på å få det gratid i fanget, uten fagforeningen, uten ledelsen?

-A

Nei, ikke som det var, men det er virkelig skjedd en kulturforandring det siste året blant de ansatte.

Ville du kjøpt en organisasjon med 30-noen fagforeninger og så lite evne til å ville gjøre noe rett, når du heller kan sitte og vente på å få det gratid i fanget, uten fagforeningen, uten ledelsen?

-A

:D Du liker altså ikke fagforeninger ? ...kanskje heller ikke organisert selv ? Eller det er kanskje bare er en fagforening på din arbeidsplass ?
Men det er altså ikke ulovlig i et demokrati å organisere seg i den foreningen du selv ønsker.....

Du tar feil. Veldig feil når du påstår at foreningene viser "lite evne til å ville gjøre noe rett.." De har alle nå hatt møter med ledelsen i SAS den siste tiden og ledelsen har til og meg gått ut med skryt til foreningene om godt samarbeid.

Døm gjerne SAS nord og ned - det har blitt gjort i mange,mange år....ikke "in" å like SAS... kanskje ikke siden 80-tallet ? :D

Men SAS flyr enda - til tross for dystre spådommer fra bedrevitere (som heldigvis ikke "styrer" et flyselskap) :colgate:

Streikerett eller ei, en ting er ihvertfall sikkert, og det er at når fagforeningene gang etter gang nekter å følge den kursen ledelsen staker ut, og så går til streik, så går det ut over kunden. Kunden blir irritert og lei, og vender selskapet ryggen. Så kan man diskutere hvem som har feil. Om det er ledelsen som staker ut feil kurs, eller fagforeningene som nekter å følge den kursen ledelsen staker ut. Kunden blir taperen uansett, og til syvende og sist går det ut over selskapet og de ansatte der.

Tilbake til det tråden startet med: Lufthansa overveier kjøp av SAS: Lufthansa uttalte forleden at de heller ville kvele sas, ved å ta over ruter som SAS la ned. SAS sjef Ola Strand kaller dette et håpløst utspill, og sier det er så dumt at det får stå for seg selv.
Hele artiklen kan du lese i dn.no http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1663019.ece

Overvejer lidt om LH kunne tænkes at gøre det samme i Skandinavien som de gjorde i Italien, nemlig at starte selv, a la Lufthansa Italia.

Hvis det skal stå til troede at Skandinavien er så vigtigt et marked for LH, må de jo gøre noget.

Det kan være gunstig for Sas å bli kjøpt opp av Lufthansa(LH), men jeg tror ikke dette er en så stor "greie" for LH, egentlig. I følge Wikipedia så har LH541 fly, de flyr til over 200 destinasjoner i over 80 land.
Et trettitals avganger til under 10 skandinaviske destinasjoner er nok ikke store greien for dem, som har neste 100 milliarder i omsetning i året.

Det kan være gunstig for Sas å bli kjøpt opp av Lufthansa(LH), men jeg tror ikke dette er en så stor "greie" for LH, egentlig. I følge Wikipedia så har LH541 fly, de flyr til over 200 destinasjoner i over 80 land.
Et trettitals avganger til under 10 skandinaviske destinasjoner er nok ikke store greien for dem, som har neste 100 milliarder i omsetning i året.

Det handler vel om å kunne utvide "hjemmemarkedet" med 20mill mulige pax

...og kanskje hindre at andre (KLM/AF eller BA)overtar og dermed øker sin markedsandel.

Dette kommer ikke til å skje! Lufthansa har ingen interesse av å kaste gode milliarder i et selskap som kommer til å gå dukken! Det finnes ingen grunn til å kjøpe SAS + 39 fagforeniger, hvor foreninger som NKF og CAU bare lager trøbbel! (Husk at NKF (Norsk Kabin Forening) er en husforening som sammen med Swikestad påførte SAS over 100 millioner i xtra kostnader grunnet håndteringen av overtakelsen av Braathens......)

Da gjør de som de sa forrige dagen, de overtar ruter som SAS må kutte ned eller legge ned! Det er jo enkelt og genialt, da overtar de markedet uten å kaste penger etter SAS. En av grunnene til Lufthansa sin uttalelse er SAS sin håndtering av LSG Sky Chefs, som er Lufthansa sitt catering selskap, noe som har fått ledelsen i Lufthansa til å se rødt! SAS oppfører seg som om de er verdens største selskap men er i realiteten prisgitt å være med i en sterk allianse for å overleve......

Dette kommer ikke til å skje! Lufthansa har ingen interesse av å kaste gode milliarder i et selskap som kommer til å gå dukken! Det finnes ingen grunn til å kjøpe SAS + 39 fagforeniger, hvor foreninger som NKF og CAU bare lager trøbbel! (Husk at NKF (Norsk Kabin Forening) er en husforening som sammen med Swikestad påførte SAS over 100 millioner i xtra kostnader grunnet håndteringen av overtakelsen av Braathens......)

QUOTE]

Du må gjerne forklare dette !

Det var hverken NKF eller CAU som tok inititaiv til å kjøpe BU , eller å kjøre SAS.no på eget AOC , billig det ...

EDIT:

Well nå vet jeg vel hvor du kommer fra....

Last edited:

SAS er velkommen i Lufthansa-familien

SAS vil blive modtaget med åbne arme den dag, selskabet træder i Lufthansas luftfartsfamilie, House of Brands.

Det fremgår af en række interview, som dagbladet Børsen har foretaget på sidelinjen af det netop overståede topmøde i den internationale luftfartsorganisation, IATA.

Kilde : http://borsen.dk/investor/nyhed/159214/

og

SAS: Andre Lufthansa-medlemmer vil have SAS med

KØBENHAVN (Direkt) For Lufthansa er Skandinavien det tredjevigtigste marked, og det vil derfor være oplagt, hvis det tyske luftfartsselskab tager SAS under sine vinger, mener andre medlemmer af Lufthansa-familien.
Kilde : http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=22949994

Ryanairs nye markedssjef i Norden er ute med kommentar om SAS. I vanlig Ryanair stil sier han at Lufthansa venter ut SAS til aksjene er like mye verdt som en hubba bubba.

Det kan godt være at han har noe rett i hva han sier, men jeg han sier ogå at SAS ikke kan konkurrere med Ryanair siden de (SAS) har så høye priser, roter bort så mye bagasje, og instiller for mange fly. Akkurat det er vel bare uttalelser i PR sammenheng, for Ryanair har for få frekvenser til å konkurrere godt på business segmentet.

Hele artiklen i dn.no kan leses her: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1701897.ece

Lufthansa overvejer nu igen - muligvis - om det kunne være interessant at købe SAS. Christoph Franz er ihvertfald ganske godt tilfreds med SAS's turn-a-round:

– Rickard Gustafson har verkligen gjort ett imponerande jobb. De har förbättrat mycket i bolaget. Det gör att vi kanske återigen kan tänka oss att titta på om ett förvärv skulle kunna vara möjligt

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/lufthansa-oppnar-for-att-kopa-sas_8551588.svd

Hva Franz er tilfreds med vil snart ikke ha så stor betydning for Lufthansa og SAS lenger, siden han har mindre enn ett år igjen før han er ute av selskapet. Blir overrasket om noe skulle skje så raskt.

... også ville det jo være veldig dumt av beilere å være for åpne om det, og skru prisen opp.

Hvor hoeyt tror dere SAS aksjen kan gaa? Den er opp igjen. Jeg er fristet til aa selge ettersom jeg naa er paa pluss i investeringen. Jeg trodde lenge at dette ville vaere en tapsinvestering etter at aksjen sank stygt i aarene etter at jeg kjopte. Dette blir selvsagt bare gjetning, men SAS har begynt aa faa orden paa skuten og faar ogsaa litt hjelp av DYs langdistanseproblemer.

Hvor hoeyt tror dere SAS aksjen kan gaa? Den er opp igjen. Jeg er fristet til aa selge ettersom jeg naa er paa pluss i investeringen. Jeg trodde lenge at dette ville vaere en tapsinvestering etter at aksjen sank stygt i aarene etter at jeg kjopte. Dette blir selvsagt bare gjetning, men SAS har begynt aa faa orden paa skuten og faar ogsaa litt hjelp av DYs langdistanseproblemer.

Man taper ihvertfall aldri på å selge med gevinst.....

Back