Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

Market demand (for flybilletter) styres av billettenes (ut)salgspris, som igjen er relatert til Operatörens kostnads-struktur ... Konsekvensene av Ryanair's pämindelse om at det gär kanskje ikke ä bare stryke sosialfradrag pë aircrew's lönninger, kan bli at DY's kostnads-struktur blir radikalt endret om ikke lenge, da vil det antagelig bevises at Kjos har gapt sitt bitt i markedet större en han kan äpne munnen. Det kan bety problemer for DY, noe som igjen vil bety sterkere posisjon for SAS i eget marked : for meg er SAS-aksjene fremdeles et "BUY" disse dager ? NB : rädet mitt er gratis, selv holder jeg ingen SAS-aksjer !

Hvor hoeyt tror dere SAS aksjen kan gaa? Den er opp igjen. Jeg er fristet til aa selge ettersom jeg naa er paa pluss i investeringen. Jeg trodde lenge at dette ville vaere en tapsinvestering etter at aksjen sank stygt i aarene etter at jeg kjopte. Dette blir selvsagt bare gjetning, men SAS har begynt aa faa orden paa skuten og faar ogsaa litt hjelp av DYs langdistanseproblemer.

Fikk du solgt før det begynte å rase denne uken? :p

Jeg tror den korreksjonen vi så på SAS aksjen disse dagene er en midlertidig korreksjon mtp en veldig god utvikling som har vært, med mye gode nyheter og gode resultater på omstillingen. Jeg tror den vil fortsette å vakle litt rundt 20 tallet, for så å bevege seg oppover igjen etterhvert. Flere gode nyheter vil komme, og det skjer mye i bransjen generellt, ikke bare for SAS. Tror ikke det er den store krisen, så å selge unna nå (stop loss) vil være dumt. Tror jeg ;)

Luftansa, eller andre, kommer ikke til å kjøpe noe SAS så lenge de ikke kan få majoritet. "Ikke ferdig restrukturert" ser jeg som at så lenge Staten(e) er eiere/deleiere og setter betingelser for kjøper så vil selskapet være helt uinteressant.

Personlig tror jeg at spesielt den danske stat er svært motvillig til å selge uten strukturelle forpliktelser (mtp Kastrup) for kjøper.

Statlig eierskap i SAS er en stor ulempe i alle henseende som jeg håper snart tar slutt (før det er for sent..)

Luftansa, eller andre, kommer ikke til å kjøpe noe SAS så lenge de ikke kan få majoritet. "Ikke ferdig restrukturert" ser jeg som at så lenge Staten(e) er eiere/deleiere og setter betingelser for kjøper så vil selskapet være helt uinteressant.

Personlig tror jeg at spesielt den danske stat er svært motvillig til å selge uten strukturelle forpliktelser (mtp Kastrup) for kjøper.

Statlig eierskap i SAS er en stor ulempe i alle henseende som jeg håper snart tar slutt (før det er for sent..)

"Ikke ferdig restrukturert" har neppe så mye med eiersitsen å gjøre, men det faktum at det enda er lang vei å gå med den interne organiseringen for å sikre lønnsomhet på lang sikt.

Statene (i alle fall Norge og Sverige) har vel signalisert interesse for å selge seg ut, så det er neppe der problemet ligger vis a vis Lufthansa. Om Danmark blir sittende igjen med en minoritetsaksjepost så er det vel neppe så mye de kan gjøre (om det nå ikke ligger sterke føringer i forhold til preferanser for de statlige eierne).

Men jeg skal gi deg rett i at LH sannsynligvis ikke er interessert i en minoritetspost.

Last edited:

"Ikke ferdig restrukturert" har neppe så mye med eiersitsen å gjøre, men det faktum at det enda er lang vei å gå for å sikre lønnsomhet på lang sikt.

Statene (i alle fall Norge og Sverige) har vel signalisert interesse for å selge seg ut, så det er neppe der problemet ligger vis a vis Lufthansa.

Det har ikke bare med det å gjøre, men jeg tror absolutt det er en del av det. Det er et passe ullent begrep som ikke angriper noen. De ville ikke i offentlighet påpeke slike forhold uten å forsure forhandlingsklimaet, tror jeg.

At Norge og Sverige ønsker å selge seg ut hjelper ikke så lenge Danmark ikke vil. Jeg har ikke konsortieavtalen foran meg, men jeg mener å ha hørt at det er en klausul vedr salg ut av Skandinavia. Dette kan angivelig kun gjøres om statene er enige om det.

Jeg tror LH har gitt opp ideen a kjöpe SAS. Man derimot konsentrerer seg a öke feed til sine hubs. OSL fikk en ny rundtur til FRA, ARN en ny frekvens til MUC. BLL fikk massiv ekstra kapasitaet ved a bytte CRJ700 mot B737. Samtidlig har man kutted ned pa FRA-BGO som tydeligvis ikke har leverert resultater.

Jeg ser dette likevel ikke som en virkemiddel som er bare targeted mot SAS. Det er ogsa - eller först og fremst - en virkemiddel mot Norwegian. Man holder massiv prispress pa langrutene av NAX og forsöker a underminere deres oppbyggning i longhaul segment. Dette kan bety at SAS forsvinner som "colateral damage". Men LH tar Norwegian sitt longhaul satsing definitiv pa alvor og gi full kontra.

At Lufthansa siger, at de ikke har planer om at købe SAS er jo irrelevant. Uanset om de har planer om det eller ej, ville de vel altid svare afvisende.

Bortset fra det, så tror jeg også, at de har droppet tankerne om det. Lufthansa konsoliderer sig med det de har, mens SAS må klare sig selv. SAS burde snarere se på, hvem de kan konsolidere sig med fremover. Måske Icelandair?

Den dagen man reelt skal selge så er det nok mange som vil vurdere dette, uansett hva man sier nå

At Norge og Sverige ønsker å selge seg ut hjelper ikke så lenge Danmark ikke vil. Jeg har ikke konsortieavtalen foran meg, men jeg mener å ha hørt at det er en klausul vedr salg ut av Skandinavia. Dette kan angivelig kun gjøres om statene er enige om det.

Ifølge St Meld 13 (2006-2007) om langsiktig eierskap står følgende om dette (http://www.regjeringen.no/nb/dep/nf...tmeld-nr-13-2006-2007-/8/1/7.html?id=441221):

Det har vært en forståelse mellom de tre lands regjeringer at det må varsles ved planer om eventuelle endringer i de ulike staters eierandeler. Det fremgår av St. meld nr. 26 (1996 – 1997) at de tre statlige eierne var enige om å opprettholde denne forståelsen. Det samme følger av St.prp. nr. 72 (2000 – 2001) hvor det heter at ved eventuelle planer om endringer i eierskap i fremtiden hos en stat, vil de øvrige statlige eierne bli orientert i forkant.

Det ser således ikke ut til at det er alt eller ingenting, men at de enkelte statene vil orientere de andre ved eventuelle planer om endringer i eierskapet. Kosortieavtalen som sådan har jeg ikke sett.

Ifølge TV2 Nyhetskanalen går det igjen rykter om at Lufthansa ønsker å kjøpe SAS.

Er brura pynta tilstrekkelig denne gangen? :lol:

Er det sansynlig at noen av de andre store selskapene vurderer å kjøpe seg opp i SAS no når IAG er på vei inn i Norwegian ?

Er det sansynlig at noen av de andre store selskapene vurderer å kjøpe seg opp i SAS no når IAG er på vei inn i Norwegian ?

Godt spørsmål. På den ene side er det nå viktigere for Lufthansa å skaffe seg kontroll over SAS, for å ha et fotfeste i Skandinavia. På andre siden har Lufthansa fått bedre tid. Hvis IAG kjøper Norwegian vil de aldri få lov til å kjøpe SAS, SAS blir dermed sannsynligvis billigere for Lufthansa. KLM/Air France er ikke i posisjon til å kjøpe SAS nå, og KLM har en god posisjon i Skandinavia allerede.

Godt spørsmål. På den ene side er det nå viktigere for Lufthansa å skaffe seg kontroll over SAS, for å ha et fotfeste i Skandinavia. På andre siden har Lufthansa fått bedre tid. Hvis IAG kjøper Norwegian vil de aldri få lov til å kjøpe SAS, SAS blir dermed sannsynligvis billigere for Lufthansa. KLM/Air France er ikke i posisjon til å kjøpe SAS nå, og KLM har en god posisjon i Skandinavia allerede.

KLM har god posisjon i Skandinavia no, men visst IAG kjøper Norwegian vil de sette et stort press på KLM. Spørsmålet er om Lufthansa har mulighet no etter at de tok over store deler av Air Berlin. Det blir spennende å se hva som skjer

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back