Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

Jeg synes det er trist at dette ser ut som den eneste utveien for SAS. Hva har gått galt med SAS sin business case gjennom årenes løp? Jeg har ingenting mot LH, men jeg føler det hadde vært bedre for oss nordboere om vi hadde et selskap som hadde vårt nedslagsfelt som satsningsområde! Jeg vet ikke om vårt tilbud blir bedre av dette oppkjøpet! Hva gjør LH nå midt under finanskrisa med SAS? De har sikkert ikke de samme følelsene som SAS har og kan kutte akkurat så mye de vil!

Vil dette oppkjøpet gå igjennom av EU sitt konkurransetilsyn?

Selvsagt vil det bli kutt i SAS ved ett oppkjöp. Det skulle bare mangle. Noen ruter vil selvsagt forsvinne, men poenget er ä gjöre SAS til et lönnsomt selskap, hvor fokus mä vaere pä lönnsomhet og ikke störrelse og rutetilbud. Om sä noen marginale ruter forsvinner sä spiller ikke det noen rolle, men det er ogsä begrenset i hva man kan kutte i rutetilbudet uten at passasjerene forsvinner. Men finner man en riktig balanse her sä har man et vinnende konsept, hvor det beste eksempelet pä det er hva man har gjort med Swiss som de siste ärene har värt Europas kanskje mest lönnsomme selskap när man ser pä resultatgraden og avkastning pä investert kapital

Selvsagt vil det bli kutt i SAS ved ett oppkjöp.

Ja, der bliver vel cutts og simplificeringer. Og endelig er der jo den model at man kun sælger det der er købere til og samler resten i et afviklingsselskab - se Alitalia. (STS og SGS har jo før været nævnt som problembørn - måske skal de ikke sælges med.)
Herunder er det jo vigtigt at finde ud af hvem det er der sælger hvad. Der er forskel på om det er regeringerne etc der sælger aktier i selve SAS - altså på overordnet niveau, eller det er SAS på overordnet niveau der sælger eksempelvis de 4 airlines N+S+IC+DK (hvis nogen ellers vil have CAU med i hatten!)

Men mon ikke Eurobonus forsvinder ind i Miles-and-more.

Men jeg tror også man ser ekspanderinger når man ser på Skandinavien under et - eksempelvis ruter til sekundære hubs fra sekundære lufthavne i Skandinavien

Jeg leste hele innlegget ditt, og ZRH var en betydlig mindre hub för LH tok over Swiss. LX har nä kommet opp i 25 IC maskiner og er i stadig vekst.

Liten tvil i om at SWISS vaklet før Lufthans kom inn, men Zurich har hele tiden vært en stor hub. Tiden rett før og etter at selskapet gikk over ende er etter min mening ikke representativt for flyplassen i sin helhetlige historie.
Ser du på antallet lang distanse fly på nitti tallet og begynnelsen av 2000, samt antall destinasjoner, har SWISS hatt et svært godt rute tilbud ut i verden og alltid vært en middels-stor hub for trafikk ut og inn av europa.
Selskapet har og har også hatt et imponerende codeshare agreement ut og inn av Zurich.

CPH kommer derfor etter min mening ikke i nærheten av Zurich strategiske betydning. Når det gjelder Brussels, så har selskapet et svært godt etablert produkt til Afrika og som utfyller Lufthansa på en rekke destinasjoner hvor de selv ikke har trafikk.

Austrian og SAS er ikke i nærheten av å ha samme betydning slik de er skrudd sammen i dag.

Swiss er et meget ungt selskap...bygget opp av det som var Crossair. Swissair som brukte ZRH som internasjonal hub gikk konkurs for mange år siden.

Er det egentlig slik? Swiss sin ledelse måtte gå, aksjene ble nok borte, men i realtiteten ble det nok mer en sammenslåing av avdelinger, der Swiss-avdelingene satt med mye kompetanse som ble brukt videre. Husker tre gode bekjente på den tiden; Saab 340-kapteinen med bare noen få år i Crossair bak seg som trodde han skulle bli A340-kaptein foran folk med 25 år i Swiss, over natten, foran alle "movie stars with big sunglasses" som han med dårlig skjult akkumulert misunnelighet kalte sine nye Swissair-kolleger, og MD-11-kapteinen som fnøs av "those Crossair-pilots walking around like small Mussolinos, thinking they just took over entire Swissair". Den tredje piloten jeg kjente, var styrmann på jet i Crossair, og sluttet raskt da han "overtakelsene" skjedde. Han visste hvem som kom til å ryke først, og kom seg raskt inn i et annet selskap, der han nå er skipper på et ganske flott fransk jetfly, mens Crossair-flygeren med solbrillekomplekset sluttet i Crossair/Swiss og begynte i et lavkostselskap med samme base, der han raskt ble kaptein. Det hører med til historien at også MD-11-flygeren sa opp, flyttet tilbake til sitt afrikanske hjemland, men på grunn av den politiske utviklingen der er tilbake i Europa og har tatt annet flygende arbeid.

Ingen av de tre er på noen måte "bad guys", men historien viser hvor forskjellige oppfattelser - og konsekvenser - det kan være i en sammenslåing/konkurs/overføring/oppkjøp. De som klarer seg best er som regel de som raskt tar til seg de nye rammefaktorene, ser om de tilsvarer forventingene deres, yrkesutviklingen, yrkesstoltheten og hva de selv mener de er verdt i markedet. Alle tre valgte andre arbeidsgivere, og med gode resultater for dem. De som ble igjen har også hatt det ok, litt avhengig av hvilken bakgrunn de kom fra. Spesielle sveitisiske forhold og ledelsesstil i Crossair førte til at mange ble sagt opp fleetwise, istedetfor etter ansennitet, og det gjorde at mange kom på gaten som ikke hadde regnet med det, etter det som er normalt praksis i arbeidslivet.

Austrian og SAS er ikke i nærheten av å ha samme betydning slik de er skrudd sammen i dag.
Kunne man forestille sig at OS/SK samarbejdede mere i fremtiden, som da OS fløj VIE-CPH-ORD

På samme måde kunne man flyve VIE-CPH-SFO VIE-CPH-DEN og CPH-VIE-SIN, CPH-VIE-JNB

på den måde kunne "tynde" destinationer fra de små LH lande få direkte forbindelser

En annen Crossair-faktor å ta med i betraktiningen, var at det var et lite regionalselskap som fant seg en nisje (kombinasjonen av Basel-hub og regionalfly som Saab 2000, RJ og EMB-serien) som tillot meget rask ekspansjon. Selskapet fikk mye pepper av myndighetene på grunn av denne ekspansjonssyken og "lack of oversight" som førte til tre havarier og flere alvorlige episoder på rappen. En Saab 340 rollet på ryggen og havarerte etter avgang i Zurich, og en Avro fløy seg i bakken under minima på en innflyging til Zurich. En Saab 2000 fløy seg ut av fuel og alternativer og havarerte på en nedlagt østtysk militærflyplass. Selskapet la mye vekt på å "skyte" flygerne, og så ikke i tilstrekkelig grad på egne svakheter som kunne rettes opp slik at man ikke kom i slike situasjoner. Det tydet på en umoden organisasjon, og mye måtte forandres dersom man med denne skulle overta et etablert selskap med en sunn operativ og sikkerhetsmessig kultur som Swissair.

Swiss er et meget ungt selskap...bygget opp av det som var Crossair. Swissair som brukte ZRH som internasjonal hub gikk konkurs for mange år siden.

Vel, det var vel ikke mye av Crossair som ble med inn i Swiss. Iallefall for crew var det slik at fagforeningen til gamle Swissair klarte å sørge for at det var hovedsaklig gamle Crossair piloter som mistet jobben. Ikke uten grunn at man fleipet med "So What It's Still Swissair... da SWISS oppstod.

Og der kom Jumper meg i forkjøpet med en utførligere post gitt :)

Hmm, husker det med fagforeningene også; den ene "glemte" å se seg selv som en del av en større helhet, og da gikk det ikke så bra med den...

Trekker denne opp i lyset igjen basert på Dagens Næringsliv (side 22-23) i dag "SAS pyntet for salg". Står to små artikler på samme side, og når man leser dette samlet så kan jeg ikke annet enn å trekke på smilebåndet. Den ene beskriver hvor "ille" det er i flybransjen:

-Luftfarten og SAS er i en krise, sier hun (Elisabeth Goffeng)

Så kommer det en sak hvor Karsten Benz (Europasjef i LH) sier en del ting:

- For lufthansa er 2008 det nest beste året i historien, etter et veldig godt år i 2007.
Så kommer det en del om konsolideringer osv. samt at han tror bunnen kommer i 2009 med en vekst i markedet etter det.
...Bunnen vil bli nådd i 2009, og det vil bli et spørsmål om å kunne håndtere oppgangen. Lufthansa har bevist at vi ikke bare kan håndtere kriser, men også klare oppganger. Det er mange selskaper i industrien som ikke har gjort hjemmeleksen sin under krisen. Det har gjort at de ikke engang er lønnsomme under gode tider, sier Benz

Så satt jeg da, la hodet litt på snei og forsøkte å lese hva de mener. Fra SAS sitt ståsted er det enkelt og greit krise i luftfarten og selskapet, mens LH ser på dette som en mulighet! Siden disse to artiklene var på samme side ble det veldig synlig hvor forskjellig oppfatning aktørene har av markedet. SAS sier bransjen er i en krise, LH fokuserer på utfordringer. Ingen tvil om hvem som overlever i det lange løp.

Jeg så det. Men når det skal sies så innrømmer også LH at 2009 kommer til å bli et tøft år for Luftfarten

Billigere å ta over ruter enn å kjøpe sier Lufthansa nå:
Det tyske flyselskapet Lufthansa kommer til å ta over SAS SAS AB bit for bit etter hvert som det skandinaviske selskapet kutter.
http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1660532.ece?WT.mc_id=dn_rss

Den tyske luftfartsmastodont Lufthansa kommer til at overtage SAS' passagerer en for en i takt med, at SAS skærer ned, mens Lufthansa i stedet bliver på ruterne og samler det skandinaviske selskabs passagerer op.
http://borsen.dk/transport/nyhed/156503/

Men SAS flyr da til andre destinasjoner enn bare mellom Skandinavia og tyske byer. Disse andre rutene er med andre ord ikke interessante for LH, om man skal tolke utsagnet riktig...

Forøvrig mener jeg (fortsatt) at SAS er en tapt sak i sin nåværende form..........

Men SAS flyr da til andre destinasjoner enn bare mellom Skandinavia og tyske byer. Disse andre rutene er med andre ord ikke interessante for LH, om man skal tolke utsagnet riktig...

Egentlig ikke, og slik jeg tolker det han skriver så er det primært snakk om IC ruter. Dvs LH har et ønske å gjøre det samme som f.eks KLM har gjort i Norge

Det setter vel en spiker i kisten for de som tror at Lufthansa vil oprettholde et bredt IC tilbud fra CPH?

Så du mener at SAS sitt IC tilbud itifra CPH idag kan kalles bredt?:lol:

plutselig så hostile LH velger å fremtone seg. spill for galleriet?

Ville du kjøpt en organisasjon med 30-noen fagforeninger og så lite evne til å ville gjøre noe rett, når du heller kan sitte og vente på å få det gratid i fanget, uten fagforeningen, uten ledelsen?

-A

Forøvrig mener jeg (fortsatt) at SAS er en tapt sak i sin nåværende form..........

Det er vel alle enige i , så derfor CORE sas...

Hovedmarkeded til SAS er vel i så måte ikke så mye Tyskland, så her bør vel LH passe seg så ikke BA/KL/AF/FR ikke tar den største delen av kaka.

Ville du kjøpt en organisasjon med 30-noen fagforeninger og så lite evne til å ville gjøre noe rett, når du heller kan sitte og vente på å få det gratid i fanget, uten fagforeningen, uten ledelsen?

-A

Nå er det argumenter noe utslitt ?, og om man ser tilbake på streikefrekvensen i LH så slår nok den SK'

Back