Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

Nå tror jeg ikke det blir endringer i forhold til fagforeninger ved et kjøp av LH, er det noe som står sterkt i Tyskland så er det nettopp disse. Så grep overfor disse i skandinavia, kan fort slå negativt ut. LH har også hatt sin grad av problemer internt, men disse er fort glemt og lite nevnt her på berget. Fordelen for LH er sterk økonomi og risiko spredt over et stort selskap i mange markeder.
Hva som vil skje med SAS blir nok bare spekulasjoner, men sannsynligvis likt hva som skjer i andre selskaper LH har kjøpt. Når det gjelder CPH, så kan det hende det blir mer for ARN, men VIE, ZRH og MUC er ikke langt fra hverandre. Omtrent nok som CPH og TXL, så den som ser får leve...

Men typisk norsk så tenker man først og fremst på negative sider ved et mulig oppkjøp...ikke mange som har kommet med positive muligheter.

MUC og ZRH lever godt "ved siden" av hverandre - det vil nok CPH gjøre med nye naboer også...

Det var tidligere noen som nevnte at MUC var nokså nær kapasitetsgrensen, slik at det å overføre trafikk fra f.eks. ZRH til MUC var lite tenkelig. Det samme gjelder vel FRA. Nå vet ikke jeg hvor mye kapasitet det er på de eksisterende maskinene som flyr ut fra hhv MUC og FRA, men man kan jo tenke seg at et evt LH-oppkjøp av SAS gjør at LH tenker litt nytt rundt hub-strukturen til SK. Kanskje er det bedre å kanalisere mer IC trafikk via ARN (og kanskje til og med OSL...;)) heller enn via CPH. Nå vet ikke jeg hvor passasjerene til SKs IC-ruter kommer fra, men de som kommer sør for CPH kan kanskje like gjerne sluses med LH/SK til FRA eller MUC og fylle flyene ut derfra enda mer. Men når det er sagt så er det jo langt mellom FRA, MUC og CPH, så "why change a winning team...." (....):D

MUC og ZRH lever godt "ved siden" av hverandre - det vil nok CPH gjøre med nye naboer også...

Nå var ZRH en godt etablert HUB for trafikk når Lufthansa tok over.

Spørsmålet her er hva som skjer med SAS sitt "hjemme marked" i Nord Tyskland dersom Lufthansa ønsker å bli store fra den nye flyplassen i Berlin!

Kanskje Lufthansa ønsker å bli store fra både Berlin og København...

Som eier er nok Lufthansa ivrig etter at selskapet skal lykkes...vil nok tro at "lekkasjen" til selskaper utenfor Lufthansa og Star Alliance vil bli forsøkt minsket...

Nå tror jeg ikke det blir endringer i forhold til fagforeninger ved et kjøp av LH, er det noe som står sterkt i Tyskland så er det nettopp disse. Så grep overfor disse i skandinavia, kan fort slå negativt ut. LH har også hatt sin grad av problemer internt, men disse er fort glemt og lite nevnt her på berget. Fordelen for LH er sterk økonomi og risiko spredt over et stort selskap i mange markeder.
Hva som vil skje med SAS blir nok bare spekulasjoner, men sannsynligvis likt hva som skjer i andre selskaper LH har kjøpt. Når det gjelder CPH, så kan det hende det blir mer for ARN, men VIE, ZRH og MUC er ikke langt fra hverandre. Omtrent nok som CPH og TXL, så den som ser får leve...

Kommer de ikke til å kjøpe bare SAS Airline da, og lar resten seile sin egen sjø, ettersom de (STS og SGS) allerede er egne selvstendige selskaper?

Konsernet har nok liten interesse av å kun selge ut det ene selskapet....

De er vel ikke i en slik situasjon at de kan legge alle føringer selv, spørsmålet er hva de er nødt til å godta.

De er vel ikke i en slik situasjon at de kan legge alle føringer selv, spørsmålet er hva de er nødt til å godta.
Eh, jo. Eierne kan jo velge å ikke selge. Det er jo ikke opp til ledelsen i SAS å bestemme om de skal selges og til hvem. Og kjenner jeg regjeringene i de skandinaviske landene rett selger de hele konsernet og ikke bare SAS Airline. Da sitter de jo igjen med bare problemer. Så det blir alt eller ingenting. Og SAS kan holde ut lenge alene, men det vil gjøre vondt.

Vært spennede å sett hva det kunne blitt ut av om f.eks den gjerrige regjeringen vår i dette landet kjøpte aksjepostene til söta bror og danskene..
Hva ville de gjort med selskapet for å få dette på rett kjøl ?

Uansett så hadde det vært/er sunt med ett annet varemerke SAS/Scandinavian Airlines. Tror ikke noen hadde tatt skade av det om det varemerke forsvant tror jeg. Ganske så tynnslitt vil jeg si..

Last edited:

Eh, jo. Eierne kan jo velge å ikke selge. Det er jo ikke opp til ledelsen i SAS å bestemme om de skal selges og til hvem. Og kjenner jeg regjeringene i de skandinaviske landene rett selger de hele konsernet og ikke bare SAS Airline. Da sitter de jo igjen med bare problemer. Så det blir alt eller ingenting. Og SAS kan holde ut lenge alene, men det vil gjøre vondt.

Da gjenstår å se om de vil seg selv så vondt. At SAS som konsern kan holde ut en stund til er nok sant, spørsmålet er vel heller hvor mye penger eierne er villige til å tape før hele skipet går til bunns.

Når selv AP er positive til salg - så blir det salg!

Ellers så kan man jo se hva som skjedde med KLM. De lå jo ikke akkurat an til en rosenrød fremtid når Air France gikk inn på eiersiden. Noen mente at navnet ville forsvinne og at mye ville bli flyttet til Paris. Fasiten ser vi vel alle...

Last edited:

Nå var ZRH en godt etablert HUB for trafikk når Lufthansa tok over.

Nja, ZRH var ganske paa felgen etter Swissair gikk under og foer LH gikk aktivt inn paa eiersiden i Swiss.

Itillegg skal de sies at LH ogsaa har en mini-hub i DUS og gjennom kjöpet av SN ogsaa faatt en hub i BRU. Itillegg kommer kjöpet av BD men sin LHR-hub, selv om jeg ikke tror det vil bli satset paa langruter herfra. Men uansett saa viser det tydelig at Lufthansa AG ikke satser paa noen en (eller to) hub strategi, men tilpasser strukturen paa en mest mulig lönnsom maate

Jeg synes det er trist at dette ser ut som den eneste utveien for SAS. Hva har gått galt med SAS sin business case gjennom årenes løp? Jeg har ingenting mot LH, men jeg føler det hadde vært bedre for oss nordboere om vi hadde et selskap som hadde vårt nedslagsfelt som satsningsområde! Jeg vet ikke om vårt tilbud blir bedre av dette oppkjøpet! Hva gjør LH nå midt under finanskrisa med SAS? De har sikkert ikke de samme følelsene som SAS har og kan kutte akkurat så mye de vil!

Vil dette oppkjøpet gå igjennom av EU sitt konkurransetilsyn?

Nja, ZRH var ganske paa felgen etter Swissair gikk under og foer LH gikk aktivt inn paa eiersiden i Swiss.

Itillegg skal de sies at LH ogsaa har en mini-hub i DUS og gjennom kjöpet av SN ogsaa faatt en hub i BRU. Itillegg kommer kjöpet av BD men sin LHR-hub, selv om jeg ikke tror det vil bli satset paa langruter herfra. Men uansett saa viser det tydelig at Lufthansa AG ikke satser paa noen en (eller to) hub strategi, men tilpasser strukturen paa en mest mulig lönnsom maate

Gleder meg like mye hver gang du tar deg tid til å lese hele innlegg før du besvarer.......

Igjen ZRH var og er en etablert hub. Berlin er foreløpig IKKE en slik hub.
Om den vil bli det når den nye flyplassen åpner, hvilken invirkning vil det ha på SAS som hevder at nord Tyskland er et av de viktigste markedene for trafikken ut og inn av CPH?

Last edited:

Nord Tyskland er ikke viktigere enn Skandinavia, Finland, Baltikum og polen - så fortsatt er det vel mulighet for å fylle opp en maskin eller to fra CPH.

Hvad angår den nye BBI så er det svært at spår om hvilken indfyldelse dette vil få og hvordan Lufthansa har tænkt sig at agere i forhold til BBI. Jeg kan dog se at visse af vores skribenter her død og pine håber at det vil betyden enden for CPH, men det er vel ikke overraskende...

Personligt tvivler jeg på at BBI få den store betydning fra trafikken og trafikmønstrene i Skandinavien (herunder ARN, CPH, OSL). For det første har LH veletablerede hubs i FRA og MUC og jeg ser det som tvivlsomt at man direkte vil flyttte trafik fra disse til den nye BBI. Specielt ikke da Berlin godt nok er et stort marked pax-mæssigt, men samtidig relativ low-yield sammenlignet med FRA og MUC. Jeg tror således at Lufthansa vil benytte nogenlunde samme model på BBI som de pt gør på DUS - dvs. 2-3 stk. A340 maskiner stationeret der flyver 2-3 IC destinationer.

Men fremtiden må vise hvad BBI og et eventuel LH køb af SK vil betyde - historisk synes jeg det ser ud til at LH forsøger at styrke de selskaber de køber op og udnytte den nyværende hub struktur hos disse selskaber endnu bedre. Eksempler er ZRH og BRU, mens det endnu er lidt usikkert hvad der sker i forhold til VIE. Jeg kan ikke se hvorfor dette skulle være anderledes ved et LH køb af SAS.

Gleder meg like mye hver gang du tar deg tid til å lese hele innlegg før du besvarer.......

Igjen ZRH var og er en etablert hub. Berlin er foreløpig IKKE en slik hub.
Om den vil bli det når den nye flyplassen åpner, hvilken invirkning vil det ha på SAS som hevder at nord Tyskland er et av de viktigste markedene for trafikken ut og inn av CPH?

Jeg leste hele innlegget ditt, og ZRH var en betydlig mindre hub för LH tok over Swiss. LX har nä kommet opp i 25 IC maskiner og er i stadig vekst.

Back