Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

Varemerket SAS har nok fortsatt høy verdi - også utenfor Norge og/eller Bergen!

Jeg tror nok dessverre også at i virkelighetens verden er SAS sitt varemerke svekket i dag i forhold til tidligere år.
Mye uro omkring selskapet siste år samt at det har kommet bærekraftige konkurenter på banen seneste år har gjort at deres varemerke ikke har den styrke og betydning i dag som 10-20 og 30 år tilbake i tid.

For meg er ihvertfall ikke SAS et merkenavn jeg tenker på lenger. Ser ingen fordeler ved å benytte meg av dem hverken servicemessig eller på annet vis, så jeg tenker ikke på noen måte på å velge SAS hverken privat eller i jobbsammenheng dersom de ikke er billigst eller er absolutt fordelaktig tidsmessig.

VC-10

Nå har jo Lufthansa selv sagt at varemerket SAS er noe de ønsker å overta...med andre ord betale for. Opp gjennom årene har det gått opp og ned for SAS - og det skal vi vel være vitne til videre også.

Vi skal ikke lenger enn til våre naboland hvor de har et litt annet syn på saken - de samme landene er visstnok også eiere og brukere av SAS.

Dersom LH overtar SK, vil LH også da ta kontroll over det administrative i Skandinavia, eller vil SK fortsette å drive seg selv som eget selskap slik som i dag? Lurer også på om SK må innføre helt nye servicekonsept på flyene og gjeninnføre f.eks servering på flyturene og likestille servicekonseptet med LH? Skjønner liksom ikke helt i praksis hva en evt. overtakelse vil innebære? :8:

Jeg tror iallefall ikke at Lufthansa har et sterkere varemerke i Norge enn SAS.

Dette er ganske enkelt. Se hva som skjedde med Swiss. Om Lufthansa overtar SAS vil de nok ha synspunkter på mye - de vil vil sikkert sette noen standarder, yte ekspertise, samordne bonussytem - men de vil også opprettholde en egen Lufthansa organisasjon i hvert land - som drives uavhengig av selskapet de har kjøpt.

Jeg tror garantert LH beholder varemerket SAS. Uansett hvor kritisk man ser på det, så symboliserer nok SAS mye mer positivt enn negativt hos mannen i gata. Man må tenke lenger enn fire år tilbake i tid.

Det er hevet over enhver tvil at SAS er et varemerke som er særdeles godt etablert i Skandinavia, selv om det som mange andre store varemerker har fått en og annen ripe i lakken. LH har tidligere vist at de vet hva et veletablert varemerke har av verdi, og latt disse bestå (ref. SWISS, Austrian, SN Brussels m.fl.).

Selv om det nok er manges våteste drøm at varemerket SAS dumpes i et eventuelt oppkjøp av LH, tror jeg dette er mer virkelighetsfjernt enn et faktisk oppkjøp.

Jeg tror garantert LH beholder varemerket SAS. Uansett hvor kritisk man ser på det, så symboliserer nok SAS mye mer positivt enn negativt hos mannen i gata. Man må tenke lenger enn fire år tilbake i tid.

Det var ikke rent få som uttalte at de ALDRI skulle fly SAS igjen etter konfliktene som rant inn på et bånd i en periode. Kort tid etter viste SAS god vekst og at passasjerene igjen fløy med SAS. Med andre ord, konfliktene så ikke ut til å ha noen særlig langvarig innvirkning på antall passasjerer.
Så til en viss grad er jeg enig med deg F35Landing.

Det er mange her som mener at kundene fort glemmer når det refereres til tidligere konflikter. Jeg tror det er en sannhet med til dels store modifikasjoner.

Selv om selskapet nå viser en tilsynelatene god intern ro, blir såret jevnlig dratt opp igjen av media og frekvente reisende, hver gang det murrer i et SAS skap. Da er bekymringen for konflikter en umiddelbart reaksjon og det blir spekulert høyt og lavt om mulige streiker. Det er ikke bra for selskapet å således en verkebyll det vil ta svært lang tid å ri av, selv med ro i båten!

Blir dette oppkjøpet fulgt opp med nye konflikter, tror jeg Lufthansa vil tenke seg om to ganger før de viderefører SAS brandet i sin helhet.

Vi får håpe at alle interesse organisasjonene i SAS forstår alvoret og stiller seg bak det som nå ser ut til å komme. Hvis ikke graver de ikke bare sin egen grav, men også en grav for de som ønsker å få dette til!

Blir spennende å se hva som skjer. Tar sikkert noe tid før de store forandringene isåfall. For min egen del håper jeg man får beholde Economy Extra på IC-flygninger. Noen færre klasser med 25% ville også vært fint.
Jeg kan eventuelt leve med å ikke få LH's fullkorn bolle med ost på korte flighter.

Men mest spennende synes jeg det blir med IC-flygninger i det store og det hele...

Nå blir vel dette å kaste inn brann fakkelen i et krutt lager, men er det helt utenkelig at Lufthansa også ser CPH som en potensiell brysom konkurrent til den nye flyplassen i Berlin?

Når den står klar kan den ta 30 millioner passasjerer men er planlagt til 50 millioner pax pr år. Nå vet jeg ikke hvordan planene for Lufthansa er for den nye flyplassen, men det er vel ikke en helt umulig tanke at man med tiden skal lokalisere europeiske og intercontinentale ruter hit? Det argumenteres afte her på forumet at Tyskland er en svært viktig del av IC trafikken til/fra CPH.

Da stiller jeg meg spørsmålet; Hvis Lufthansa åpner bredt til europa og langruter fra den nye flyplassen i Berlin, vil ikke de fleste nord tyske destinasjoner da velge Berlin som utgangspunkt for denne typen trafikk fremfor via CPH? Når det tyske markedet er så viktig, vil ikke det da ha ganske alvorlige konsekvenser for SAS IC? Hvor skal de ta de tapte markedsandelene?

Om det da blir slik at Lufthansa bygger opp en HUB i Berlin, hvorfor skal da et IC produkt opprettholdes fra CPH? To nære flyplasser med omtrent det samme lokale nedslagsfeltet. Det ville vel da være bedre å lokalisere trafikken til ARN for å kunne demme opp mot Finnair? I motsetning til CPH, så er jo ARN et smørøye for nordisk trafikk og som ligger svært godt plassert i forhold til Finland, Danmark, Norge, Russland og Baltikum.

Med tanke på at flyplassen i Berlin skal åpne i 2011, er jo oppkjøpet på et svært gunstig tidspunkt!

Tja, for vestlendinger, så er det jo som å velge mellom pest eller kolera om en skal bli tvunget til ARN eller Berlin for å reise til Nord-Amerika. Det er ille nok å reise til CPH eller FRA, men ARN blir en omvei på to timer hver vei. Der kommer vel i så fall KLM til å styrke sine markedsandeler om dette scenarioet blir noe av.

Uansett, så er jeg i aller høyeste grad med på tankegangen din, og dette er nok helt opplagt et vesentlig moment i dette (eventuelle) oppkjøpet.

Tja, for vestlendinger, så er det jo som å velge mellom pest eller kolera om en skal bli tvunget til ARN eller Berlin for å reise til Nord-Amerika. Det er ille nok å reise til CPH eller FRA, men ARN blir en omvei på to timer hver vei. Der kommer vel i så fall KLM til å styrke sine markedsandeler om dette scenarioet blir noe av.

Uansett, så er jeg i aller høyeste grad med på tankegangen din, og dette er nok helt opplagt et vesentlig moment i dette (eventuelle) oppkjøpet.

Vi får ordne noen 330 maskiner til Flesland så det blir saker ;)

Er vel enig i at det kanskje ser litt svett ut for CPH. Men jeg gjør mye for å slippe å reise til Berlin på vei til f.eks USA. I tillegg risikerer man LH's jumboer som tross alt ikke er helt overlegent i Economy. Så da mister de i det minste meg.
Har strengt tatt begynt å planlegge status hos BA også i tilfelle det går slik

Var en del fornøyelige kommentarer til den Dagbladet artikkelen forresten. Her er en:

Råflaks for Italienerne at LH ikke fikk kjøpt. Og max uflaks for oss hvis de kjøper SAS! Lufthansa er et vanvittig dårlig flyselskap, service og kvalitet er under null, gamle slitte seter også i nyere fly, late og sure kabinansatte og like sure bittesmå porsjoner mat. HElt greit på korte turer innen Europa, men skal du til Asia eller Amerika så gjør deg selv en tjeneste og velg et annet selskap.

Men en ting skal LH ha; man blir så strålende glad for å komme frem til destinasjonen etter å ha flydd med dem. Det er så befriende å endelig komme seg ut av elendigheta at mange pasasjerer nesten stråler av lettelse, man vet at det verste er over og det kan bare bli bedre etter dette. 15 timer i et LH fly ville fått selv Bin Laden til å overgi seg og glede seg til å komme til Guantamo.

MUC og ZRH lever godt "ved siden" av hverandre - det vil nok CPH gjøre med nye naboer også...

Back