Lufthansa legger ned Frankfurt-Stavanger

LH er jo helt tydelig på at det er dårlig butikk på SVG der nedturen i offshorebransjen helt sikkert er den viktigste årsaken. Men samtidig så skal en ikke se bort i fra at SAS sin IAH rute, EK og DY sin langdistanseekspansjon på OSL samt forenklet transfer også spiller en rolle. Mange bekker små..

At AF forvant var ingen stor overraskelse men jeg trodde heller at BA skulle ryke fremfor LH.
 
Dette åpner kanskje samtidig for at Turkish gjør alvor av sin lenge varslet lansering av SVG fra S16.
 
Last edited:
Kan det tenkes at SK går inn på ruten, all den tid det er mange connections med Star Alliance via FRA?
 
Kan det tenkes at SK går inn på ruten, all den tid det er mange connections med Star Alliance via FRA?


Nei, det tviler jeg på. SAS vil neppe hjelpe Lufthansa med feed (lite lokaltrafikk på denne ruten) - de vil heller fly direkte fra Stavanger ut i verden og feede via Oslo og København. SAS har avsluttet JV med Lufthansa, og redusert Oslo-Frankfurt fra 3 til 2 daglige og lagt ned Göteborg-Frankfurt.
 
Ny artikkel i Aftenbladet: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Lufthansa-skylder-pa-Houston-ruten-3749026.html

- Lufthansa sier beslutningen om å legge ned ruten står ved lag. Men de ønsker fortsatt dialog med oss, sier ordfører i Stavanger Christine Sagen Helgø (H).

Lufthansa begrunner nedleggelsen av Frankfurt-ruten med hard konkurranse fra andre direkteruter, sier ordføreren.

- Kom de med eksempler?

- Blant annet trekker de fram Houston-ruten, sier Sagen Helgø.

Hun legger til at Lufthansa også peker på situasjonen i oljeindustrien.

- Samtidig viser de til en økning i antall reisende fra Sola på 9,5 prosent. Det er litt spesielt. Men Lufthansa hevder det er vanskelig å konkurrere på pris, sier Sagen Helgø.

Greit å ha noe å skylde på…
 
Det er klart at Houston spiller inn. Når SAS flyr 40-50 passasjerer på ruten daglig tar de høyt betalende kunder fra Lufthansa og de andre, kunder som kanskje var viktige for lønnsomheten for andre ruter.
 
Det er klart at Houston spiller inn. Når SAS flyr 40-50 passasjerer på ruten daglig tar de høyt betalende kunder fra Lufthansa og de andre, kunder som kanskje var viktige for lønnsomheten for andre ruter.


50 [emoji15], flyet har bare 44 seter(pirke[emoji6]) . Og så er det vel ikke 100% belegg hver dag, men klart alle monner drar....
 
Må jo også si at jeg er glad jeg ser næringslivet, politikere og flyplassen møter selskapet og har dialog rundt nedleggelsen. De viser proaktivitet og engasjement. Tenk om vi kunne fått til noe av det samme på OSL en gang i fremtiden..
 
Det er klart at Houston spiller inn. Når SAS flyr 40-50 passasjerer på ruten daglig tar de høyt betalende kunder fra Lufthansa og de andre, kunder som kanskje var viktige for lønnsomheten for andre ruter.


Tror IAH har en ørliten effekt i det spillet her, men fint å ha en plass å henge noen bjeller.
Med 9.5 % økning i trafikken er der vel heller noen i revenue managment som ikke har fulgt med i timen når det gjelder prissettingen
 
Westair og Rosen mener mener tur/retur, sånn at denne ruten har 88 seter totalt pr døgn (sk951 og sk952).
 
Nei, ikke mer enn én gang om dagen nei.
En avgang fra SVG og en avgang fra IAH, 6 dager i uken.

Det giver da også mere end én flyvning om dagen (6 gange om ugen) hvis du tæller sammen.

Det var nu også ment som et retorisk spørgsmål ;)
 
Back
Top