• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Alert Luftfartsmessige påvirkninger av Midtøsten-konflikter (2026)

Flertallet av de besøkende som er som er der nå reiste vel ned etter at krigen var varslet? Og/ eller de dro ikke derfra etter at krigen var varslet, men ikke startet.
Når krigen en gang er over så blir det vel mindre utrygt enn det?

Det var ingen som postet en timeplan ... Og uten stabilt genialt lederskap, er det en god sjanse for at dette ikke ville skjedd.
Hvor utrygt det blir etter at fiendlighetene opphører, er bare gjettverk nå.

Jeg tror vi ikke skal rope katastrofe enda for ME3 selskapene og Gulf landene som turistdestinasjoner.
UAE og Qatar har faktisk greid seg relativt godt og skal ha greid å skutt ned over 90% av missilene som Iran har sendt mot dem, og av de som traff bakken så har skadene vært mindre enn det man kunne sett for seg. Bahrain og Israel har ikke vært like heldige.

Etter å ha fulgt med på sosiale medier så virker det som om man kan dele folks opplevelser i 2:
Lokalbefolkningen (inkl expater) er rolige og har fortsatt sine liv som normalt på dagtid. Dvs går på jobb/ skole, til stranden og handle osv....
Nattestid så har dem derimot så tilflukt i kjellere og tilfluktsrom osv...
Det er klare tegn på at de stoler på myndighetene og forsvaret der siden man ikke ser noen panikk eller km lange bilkøer ut fra UAE eller Qatar.
Turister samt dem som ble strandet der under layover er naturlig vis mer skremte og vil vekk derfra. Og det er jo de som media ofte løper etter og lager store overskrifter.

Når det kommer til flyselskapene og folk som nå har fått flydd ut fra området, så virker det som om dem (basert på intervjuer og sosiale medier) er godt fornøyd med hvordan Emirates, Etihad og Qatar samt lokale myndigheter har håndtert situasjonen. De ble raskt gitt visum og innreise, sendt på hotell og gitt forpleining. De har også fått god info fra selskapene og myndighetene.
Hoteller er også pålagt av myndighetene til å forlenge turistenes opphold gratis (myndighetene tar regningen) så lenge det er nødvendig og har også sagt at de vil hjelpe til med andre praktiske nødvendigheter.
Alt dette vil jeg tro vil komme landene og flyselskapene til gode med tanke på fremtidige turisme og som stopover plass.

Men det er jo klart at nå i nærmeste fremtidig så vil både området og flyselskapene få problemer og færre turister/ reisende, men basert på det som kommer ut på nettet så vil både Gulf statene som turist destinasjon og flyselskapene komme seg etter at dette går over.

Det var ingen som postet en timeplan ... Og uten stabilt genialt lederskap, er det en god sjanse for at dette ikke ville skjedd.
Hvor utrygt det blir etter at fiendlighetene opphører, er bare gjettverk nå.
Jo, det var snakk om dager eller uker.

Mindre presist på tid enn nedbørsvarsel for de neste 90 minuttene, men likevel varslet. Så er det lov å tenke at en krig er større nedside enn en regnbyge. Eller så er det jeg som er for risikoavers. Flertallet tenker vel at så lenge det er åpent for boarding, eller bandet spiller ;) så skal ikke jeg være festbremsen

Det rapporteres også at man har fått på plass en slags fly konvoi system i UAE hvor Etihad og Emirates får militær eskorte inn/ ut av AUH og DXB for totalt 30-40 daglige flygninger.
Det sammen med det som virker å være et godt fungerende luftvernsystem bør kunne sørge for at man holde noe trafikk i gang åpen sikker måte (uten 100% garanti selvsagt).

En mindre A319 hos Air Iran

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Fordi jeg har en jobb som må fullføres på en båt før jeg drar hjem. Vi er vel ikke i noe force majeure-situasjon enda.
Ser for meg arbeid fullført på søndag, så hjemreise mandag-tirsdag.
Det er en ganske lang omvei, men fra Australia er det også en mulighet å reise via Johannesburg eller Santiago. Eventuelt USA og Canada hvis du enten har eller kan få ESTA.

Back