• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Luftfartsjazz 2010 - Ny rute fra Molde til Sentraleuropa i 2011

Når jeg leste artikkelen ble jeg redd for at MOL hadde planlagt direkterute til LON (det hadde gått rett vest med tanke på at AES-LON kommer i april) :)

Men dette blir spennende! Jeg reiser gjerne til MOL for å reise raskere ut i Europa, så gleder meg til å høre hvor det blir! :D
 
Når jeg leste artikkelen ble jeg redd for at MOL hadde planlagt direkterute til LON (det hadde gått rett vest med tanke på at AES-LON kommer i april) :)
Ser ut til at Molde og Ålesund har sett verdien av å snakke sammen og finne ut av løsninger som gavner dem begge.
 
På Oslo-ruten, SAS og Norwegian samlet, er det hittil i år et belgg på 60% av kapasiteten. Men det er ikke bare på Oslo-ruten at man nå ser svært positive tall

Selvmotsigende, spør du meg. 60 prosent kabinfaktor er selvsagt lavt både for SAS og Norwegian. Det blir neppe noen London-rute ettersom denne skal gå fra Ålesund, men en lørdagsrute til Alicante eller tilsvarende er sikkert på trappene. Norwegian vil vel dog ha forsikringer og subsidier før de går i gang.
 
Selvmotsigende, spør du meg. 60 prosent kabinfaktor er selvsagt lavt både for SAS og Norwegian.
Om du plukker enkeltsetninger ut av sammenhengen så kan du fort få selvmotsigelser. Dog, om du leser alt som står angående dette temaet så ser du at dette kommer fra Avinors synsvinkel som da mener at det er positivt med over 30% økning på Molde - Oslo ruta.

Det blir neppe noen London-rute ettersom denne skal gå fra Ålesund, men en lørdagsrute til Alicante eller tilsvarende er sikkert på trappene. Norwegian vil vel dog ha forsikringer og subsidier før de går i gang.
Det blir IKKE noen London-rute. Står så i teksten. At Norwegian vil ha subsidier må du utdype. De får ikke andre subsidier enn alle andre som starter utlandsrute fra MOL, EVE, KSU, HAU og en flyplass til som jeg ikke kommer på i farten. Den subsidien er forøvrig forsvinnende liten.
 
Om du plukker enkeltsetninger ut av sammenhengen så kan du fort få selvmotsigelser. Dog, om du leser alt som står angående dette temaet så ser du at dette kommer fra Avinors synsvinkel som da mener at det er positivt med over 30% økning på Molde - Oslo ruta.

.

Det hjelper lite om passasjerøkningen er på 30 % dersom kapasitetsøkningen er endel høyere. Da blir det fort røde tall i regnskapet.
 
Om du plukker enkeltsetninger ut av sammenhengen så kan du fort få selvmotsigelser. Dog, om du leser alt som står angående dette temaet så ser du at dette kommer fra Avinors synsvinkel som da mener at det er positivt med over 30% økning på Molde - Oslo ruta.


Det blir IKKE noen London-rute. Står så i teksten. At Norwegian vil ha subsidier må du utdype. De får ikke andre subsidier enn alle andre som starter utlandsrute fra MOL, EVE, KSU, HAU og en flyplass til som jeg ikke kommer på i farten. Den subsidien er forøvrig forsvinnende liten.

30 prosent vekst på en rute er ikke overraskende når en ny operatør kommer til - hva er alternativet? Når kabinfaktoren bare er 60 prosent, betyr det at både Norwegian og SAS taper penger på ruten, dessverre. Så ingenting å glede seg over. Norwegian - og andre potensielle selskaper - lokkes selvsagt til Molde, Ålesund, Kristiansund og andre mellomstore flyplasser om de får subsidier og forsikringer. Ingenting galt i det.
 
Det hjelper lite om passasjerøkningen er på 30 % dersom kapasitetsøkningen er endel høyere. Da blir det fort røde tall i regnskapet.
Vi snakker fortsatt fra Avinors ståsted. Der blir ikke tallene rødere om man får flere pax og flere flybevegelser. Det er da ikke de som betaler drivstoffet til SAS og DY.

Forøvrig er kapasitetsøkningen på 25% fra tiden med SAS som eneoperatør til tiden med både DY og SAS. Tipper vi ser ca 70% belegg om et år (men det er altså bare hva jeg tror).
 
Positivt at de samarbeider, ålesunderne og moldenserne. Sentra-Europa? Hvor i all verden kan de finne på å fly til? Kanskje nærliggende med Polen, ettersom det vel er en del polakker i distriktet, samtidig som en del møringer kanskje er klar for en en rimelig weekend der? Praha er vel en typisk populær destinasjon, men det kan da ikke holde med en ren turistrute?
 
Når kabinfaktoren bare er 60 prosent, betyr det at både Norwegian og SAS taper penger på ruten, dessverre. Så ingenting å glede seg over.
Hvordan kan du vite det? Sitter du med regnskapet hos begge?
Kabinfaktoren er ingen nøyaktig vitenskap om økonomien. Man kan tjene penger på 50% belegg og tape på 80%
Det hele kommer vel an på hvor mye pax betaler. I tillegg går det jo også fint å tjene kroner på frakt på samme rute.
 
Hvordan kan du vite det? Sitter du med regnskapet hos begge?
Kabinfaktoren er ingen nøyaktig vitenskap om økonomien. Man kan tjene penger på 50% belegg og tape på 80%
Det hele kommer vel an på hvor mye pax betaler. I tillegg går det jo også fint å tjene kroner på frakt på samme rute.

Nettopp - det kommer an på hvor mye passasjerene betaler, men med to operatører og sterkt prispress er det lite sannsynlig at gjennomsnittsprisen er spesielt høy. Lave priser kan til en viss grad dekkes inn gjennom høy kabinfaktor. Kabinfaktoren på nevnte strekning er imidlertid 20 prosentpoeng lavere enn det Norwegian og SAS ellers har - og dermed tror jeg ikke at noen av selskapene tjener penger på ruten.
 
Nettopp - det kommer an på hvor mye passasjerene betaler, men med to operatører og sterkt prispress er det lite sannsynlig at gjennomsnittsprisen er spesielt høy. Lave priser kan til en viss grad dekkes inn gjennom høy kabinfaktor. Kabinfaktoren på nevnte strekning er imidlertid 20 prosentpoeng lavere enn det Norwegian og SAS ellers har - og dermed tror jeg ikke at noen av selskapene tjener penger på ruten.

Tiltredes - Avinor får jo sine avgiftskroner uansett om billettprisene ellers er lave, så selvsagt er de fornøyd. SAS og DY er derimot lite fornøyd med lavt belegg og (trolig) lav gjennomsnittlig billettpris. Det er en dårlig kombo for ethvert flyselskap.
 
Tiltredes - Avinor får jo sine avgiftskroner uansett om billettprisene ellers er lave, så selvsagt er de fornøyd. SAS og DY er derimot lite fornøyd med lavt belegg og (trolig) lav gjennomsnittlig billettpris. Det er en dårlig kombo for ethvert flyselskap.
Nettopp. Det var akkurat det jeg skrev. Avinor er fornøyd. Det er ingen selvmotsigelse. Det er her FlightDeck må ta med hele settingen.

Forøvrig ble det vist en plansje som viste at det for MOL er 84 pax i snitt pr flygning for DY og SK samlet (altså hver veg i snitt for begge flyselskap), 90 for AES, 72 for KSU og 101 i snitt for landets øvrige flyplasser.

Til slutt kan der nevnes at SAS var svært skeptisk til en utlandsrute, Norwegian mente det var på sin plass og WF´s representant hintet om at de har Q400 som kunne fly nonstop til alpene.
 
Jeg er villig til å sette mye penger på at det er snakk om en destinasjon i Polen. 1 eller 2 frekvenser i uka.
 
Det hjelper lite om passasjerøkningen er på 30 % dersom kapasitetsøkningen er endel høyere. Da blir det fort røde tall i regnskapet.

Man har gått fra fem til 6,4 avganger med B737 på ukedagene, så kapasitetsøkningen er neppe større enn trafikkøkningen.
 
Back
Top