• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lounge tilbud BGO

SVG har egen innsjekksskranke for C-klasse/EBG, så det er rart at BGO ikke har.
Det er ikke et krav i fra SAS at man må ha dette, men det tilbys som en ekstra service.
Lufthansa derimot, krever at det skal være en egen skranke for C-klasse/Star Gold.

Det er definitivt "marked" for Business Class-innsjekk på Flesland. Det er selvfølgelig svært mange med EBS/EBG-kort som skal reise innelands, og en del også på utenlandsrutene, samt passasjerer som reiser på Business Class enten med SAS eller Lufthansa. Når det gjelder lounge, så burde det også ha vært en innenlandslounge på Gardermoen, samt en lounge på Flesland som både kan brukes av innenlands- og utenlandsreisende.

Tror ikke du kan forvente en lounge i Bergen den naermeste tiden. Det var en lounge der tidligere (Euro Class lounge), ganske trivelig lounge faktisk. Loungen var i utgangspunktet midlertidig stengt grunnet utvidelse / oppussing, men aapnet aldri igjen.

Og med kun to LH avganger og 6 SAS avganger blir det litt i minste laget. Og med SAS sin logikk at siden konkurrentene ikke har lounge, trenger ikke vi det heller, er sjansen meget liten.

Naar det gjelder domestic, tror jeg ikke OSL en gang vil faa en lounge. Dessverre. Skikkelig SAS diskriminering at de norske innenrikskundene er de eneste i Skandinavia som ikke har loungetilgang paa den stoerste flyplassen, som er MYE stoerre enn ARN som har lounge paa innenriks.

Naar det gjelder innsjekk, er det vel kun OSL som har business/ebg innsjekk i Norge? Slik har det vel alltid vaert? Sjekker utrolig sjelden inn bagasje. Poenget er vel at folk skal bruke automater og bag drop og at man skal komme vekk fra steinalderinnsjekk. Ser ikke behov for EBG/Business innsjekk overhodet, men en egen Bag Drop koe hadde kanskje vaert paa sin plass? Bag drop paa EVE f.eks. tok 15-20 min da vi var der i sommer. Da hjelper det lite med raske og smarte automater...

Tenkte kanskje at SAS ville åpne en innenlandslounge i forbindelse med utvidelsen av Gardermoen? Det er jo særlig på innenlands at Norwegian har et flytilbud som nærmer seg SAS' tilbud, og da kunne jo en slik lounge være et bra konkurransefortrinn.

Naar det gjelder innsjekk, er det vel kun OSL som har business/ebg innsjekk i Norge? Slik har det vel alltid vaert? Sjekker utrolig sjelden inn bagasje. Poenget er vel at folk skal bruke automater og bag drop og at man skal komme vekk fra steinalderinnsjekk. Ser ikke behov for EBG/Business innsjekk overhodet, men en egen Bag Drop koe hadde kanskje vaert paa sin plass? Bag drop paa EVE f.eks. tok 15-20 min da vi var der i sommer. Da hjelper det lite med raske og smarte automater...
Jeg synes nå likevel at de kundene som velger å betale for en C-klassebillett ikke skal tvinges på automat. De må gjerne oppfordres, men der bør man strekke seg litt. Om det er en EBG-bagdrop eller vanlig innsjekk synes jeg ikke spiller noen rolle, poenget må bare være at man prioriterer de viktigste kundene i køen, slik at ventetiden for disse minimeres.

Naar det gjelder innsjekk, er det vel kun OSL som har business/ebg innsjekk i Norge?

Dersom du leser posten min litt lengre oppe Tommy777 så ser du også SVG Business/EBG innsjekk, så OSL er ikke alene om det. Business skranken har vært der i over 3 år. Jobber selv på Sola så dette vet jeg.
Vi har der i mot ikke Business Bag-drop, men logoen er på plass så vi får se hva som kommer etter hvert.

Lounge hadde vi for mange mange år siden, men den forsvant da Avinor trengte plassen til noe annet.

Last edited:
Dersom du leser posten min litt lengre oppe Tommy777 så ser du også SVG Business/EBG innsjekk, så OSL er ikke alene om det. Business skranken har vært der i over 3 år. Jobber selv på Sola så dette vet jeg.
Vi har der i mot ikke Business Bag-drop, men logoen er på plass så vi får se hva som kommer etter hvert.

Lounge hadde vi for mange mange år siden, men den forsvant da Avinor trengte plassen til noe annet.

OK, det maa da vaere den eneste flyplassen som har det i Norge bortsett fra OSL? Vet at hverken BGO eller TRD har det.

Husker ogsaa godt SVG Euro Class loungen..

Jeg har sjekket inn i Business-skranke på Flesland flere ganger i år - siste gang i juni. Felles for de tilfellene er at Lufthansa sin morgenavgang til Frankfurt skulle gå i samme tidsrom. Mulig at det var derfor de hadde Business-skranke. Skal fly fra BGO torsdag morgen. Håper på Business-skranke :)

Back