LOT 767 landet i WAW uten landingshjul

Det var SP-LPE med besok pa Sola (Star Alliance). Denne kalles ogsa "Papa Error", den er den eldste (21 aar gammel) og brukte ha stedige lille feiler, man forklaret dem med brasilienske ursprungen og darlige underhold i VARIG.

Tenker siden det ser ut som dem holder flyet stabilt, istedet for at det f.eks. bikker litt på siden og brekker en vinge..?

Fra TVN24.pl: Tårnet til LO016: "Lykke til!"

Til dere som kan slikt; skal ikke ATC og mannskapet snakke engelsk?

Eller lemper man på dette kravet(?) ved nødlandinger, og snakker lokalt?

TVN24 har sluppet et lite klipp av dialogen mellom tårnet og LO016 rett før landingen;
http://www.tvn24.pl/-1,1722795,0,1,wieza-do-pilotow-powodzenia,wiadomosc.html

De viser også til www.liveatc.net, men jeg fant ikke ut hvordan man kan høre historiske opptak der.

Hvorfor skulle det ikke det? Jeg vil påstå det kunne gått enda bedre med et fly med motorene på raua, for da hadde jo ikke motorene mottatt like mye bank som disse 767-motorene gjorde her... :)

Men da hadde vel flykroppen tatt i mot alt sammen i stede. Vil tro to nye motorer er litt billigere enn å fikse et fly med opp flerret buk.

Det var SP-LPE med besok pa Sola (Star Alliance). Denne kalles ogsa "Papa Error", den er den eldste (21 aar gammel) og brukte ha stedige lille feiler, man forklaret dem med brasilienske ursprungen og darlige underhold i VARIG.

Sola hadde besøk av 2 stk B763.
Jeg var der også ^_^

Faen måsta jag quote dem selv for å få svar på noe litt mer interessant enn guttegjengen grei som snakker litt sånn utydelig om trender i luftfarten.

Men da hadde vel flykroppen tatt i mot alt sammen i stede. Vil tro to nye motorer er litt billigere enn å fikse et fly med opp flerret buk.

Tenker siden det ser ut som dem holder flyet stabilt, istedet for at det f.eks. bikker litt på siden og brekker en vinge..?

Any pilots eller annet kvalifisert personell som vil uttale seg? Jeg er oppriktig interessert i spørsmålene fordi jeg selv ikke har tenkt over det sånn, men jeg kan strengt tatt mer om sand som ligger 4 km under bakken enn om det er vingene, buken eller motorene er best å herpe på et fly som nødlander - så please please elaborate! :)

Faen måsta jag quote dem selv for å få svar på noe litt mer interessant enn guttegjengen grei som snakker litt sånn utydelig om trender i luftfarten.

...om det er vingene, buken eller motorene er best å herpe på et fly som nødlander - så please please elaborate! :)

Nå vet ikke jeg heller så veldig mye om fly, men jeg vil nå tro at det er enklere å skifte et par motorer enn platene under buken på HELE flyet.
Slik det ser ut på det gode spotterbildet så er det bare de bakerste meterne av skroget som er nedi bakken.

Ellers er det et fantastisk stykke arbeide som er gjort med å sette dette flyet ned helt i vater, slik at begge motorene må ha tatt bakken samtidig.
Dersom flyet hadde liget skjevt, bare et par grader, og den ene motoren hadde tatt bakken før den andre, tipper jeg vi hadde sett et helt annet resultat.

En slik landing utsetter hele flyet for enorme mengder stress. Og selv om det ser ut som motorene tar imot mye av støyten, så blir disse kreftene igjen overført til vinger og de vitale "bæreorganer" som finnes der. Så det er ikke sikkert det er noe bedre eller billigere den ene eller andre veien. Store skader uansett.

Rent økonomisk, så er motorer jo en stor del af flyets pris og (uden jeg kender tal eller deltaljer) kan det være meget dyrere at skifte dem end at reparere overflade-skader på f.eks. bugen af flyet. På selve flyet handler det vel mest om der er strukturelle skader, hvilket der sikkert er efter sådan en landing, som kan være meget dyre og tidskrævende at fixe - ligesom fly ofte kan se næste ubeskadigede ud, men have strukturelle skader, som ikke er økonomisk rentable at fixe. Som TCAS skriver, så er der store kræfter i spil som overføres til flyets strukturelle dele.

Det er et kompliceret regnestykke, som helt sikkert vil tage lidt tid at finde en konklusion på. Med i beregningerne skal også flyets alder, gensalgsværdi osv. LOT afventer vel 787 som erstatning for 767 - og ejer ikke kan få en fornuftig pris for flyet, så kan det måske bedre betale sig at skrotte det og sælge det som dele. Havde det ikke været for 787-forsinkelserne, så havde LOT vel allerede udfaset 767.

Men igen - det handler meget om de strukturelle skader og markedet for brugte 767, flyets værdig, reservedele-priser osv osv osv.

Uanset er det nok ikke en konklusion vi kan komme meget nærmere her. Det har både LOT, ejere og forsikringsselskaber heldigvis gode forudsætninger for at regne sig frem til den rigtige løsning.

Fra TVN24.pl: Tårnet til LO016: "Lykke til!"

Til dere som kan slikt; skal ikke ATC og mannskapet snakke engelsk?

Eller lemper man på dette kravet(?) ved nødlandinger, og snakker lokalt?

TVN24 har sluppet et lite klipp av dialogen mellom tårnet og LO016 rett før landingen;
http://www.tvn24.pl/-1,1722795,0,1,wieza-do-pilotow-powodzenia,wiadomosc.html

De viser også til www.liveatc.net, men jeg fant ikke ut hvordan man kan høre historiske opptak der.

Ingen som vet?

Ingen som vet?

Generelt sett er engelsk er standarden mellom ATC og piloter, men man kan også bruke lokalt språk. Det er imidlertid ikke anbefalt da det kan skape usikkerhet og være forvirrende for crew på samme frekvens som ikke kjenner det lokale språket. Da kan man gå glipp av informasjon som kan vise seg å være viktig, informasjon som i utgangspunktet kanskje ikke var viktig. Men det er klart, er det en nødsituasjon så er det nok enklere for det lokale crewet å snakke det lokale språket med ATC slik at man er sikker på at all informasjon blir gitt på en mest mulig korrekt måte, fremfor at man skal forsøke å si det på engelsk. Ikke alle er like stødige i "normal" engelsk :)

Nok et eksempel på at "we fly for food" ikke er tingen når the shit hits the fan.

Er det noe i dette hendelsesforløpet som skulle tilsi at avlønning er en vesentlig faktor for at dette gikk bra? Det er i beste fall svært spekulativt å skulle konkludere med noe slikt. Ikke har vi vel sett noen endelig rapport fra havarikommisjonen heller.

Vi kan vel regne med at dette flyet blir kondemnert?

KL 13:30 holder man en pressekonferanse og vi skal fa mer detaljer.

A ha LPC written-off skulle orsaka jattenegativa konsekvenser til LOTs longhaul verksamhet.

Redan 5 stycken 767 menade en flottebristen under sommar. Det ska va svart att hitta en ledig 763 med GE-mottorer...

LOT planlag att ta den sjette maskinen og apne ruten til PEK fra mars 2012.

Generelt sett er engelsk er standarden mellom ATC og piloter, men man kan også bruke lokalt språk. Det er imidlertid ikke anbefalt da det kan skape usikkerhet og være forvirrende for crew på samme frekvens som ikke kjenner det lokale språket. Da kan man gå glipp av informasjon som kan vise seg å være viktig, informasjon som i utgangspunktet kanskje ikke var viktig. Men det er klart, er det en nødsituasjon så er det nok enklere for det lokale crewet å snakke det lokale språket med ATC slik at man er sikker på at all informasjon blir gitt på en mest mulig korrekt måte, fremfor at man skal forsøke å si det på engelsk. Ikke alle er like stødige i "normal" engelsk :)

Tusen takk, TCAS! :up:

Redan 5 stycken 767 menade en flottebristen under sommar. Det ska va svart att hitta en ledig 763 med GE-mottorer...

LOT planlag att ta den sjette maskinen og apne ruten til PEK fra mars 2012.
LOT får jo, som første i Europa, 787 når kommer de? Rekker de/den sommerprogrammet?

Vil det ikke bli lettere å finne 767 med GE motorer når 787 begynner å komme ut i noe antal?

Back