Los Angeles (hoteller m.v.)

Ble en del artige om-bookinger her og ser ut som det blir LA neste uke med den eldste datteren på 12 år. Noen oppdaterte tips om områder i februar nå med de spinnville hotellprisene? Helst oppvarmet basseng.

Leiebil eller Uber? (4 dager og skal få med de vanlige attraksjonene)

Det er meldt 19/20 grader og sol de dagene vi er der - snakker vi shorts varme og basseng da? (19 i Dubai er kaldt og 19 i Oslo føles varmt)

Vaksinepass på restaurant? Gjelder det også 12 åring? Må vi da også drasse på pass i tillegg? Hvor strengt er dette?

Takk

Var der i desember, da var det NULL leiebiler tilgjengelig LA. De er kraftig under på kapasitet så sjekk evt leiebil så raskt som mulig. Køene til leiebilselskapet på LAX fikk black Friday-køer til å blekne...

Vaksinepass på restaurant? Gjelder det også 12 åring? Må vi da også drasse på pass i tillegg? Hvor strengt er dette?
Skriv ut Covid-passet og ta med papiret. Når du har det på telefonen så er det vel bare QR-kode som er veldig synlig og den er de stort sett ikke interessert i der borte. PDFen/papiret funket bedre, og var kjappere å ha det printet ut så slipper man at de skal tukle med telefonen og scrolle rundt på den. Man må også vise legitimasjon en del steder for å se at det er ditt covidpass (førerkort eller pass, varierer litt) På hotellet jeg bodde stod det at det var krav i restauranten, men de sjekket det ikke der, så det varierer nok en del.

Last edited:
Skriv ut Covid-passet og ta med papiret. Når du har det på telefonen så er det vel bare QR-kode som er veldig synlig og den er de stort sett ikke interessert i der borte.

Jeg brukte siden under på telefonen til å generere et Covid pass som kan lagres i Apple Wallet og det var kun det jeg brukte når jeg var i New York og satser på å bruke det når jeg drar over dammen igjen på fredag.

Som du sier, de er ikke interessert i QR koden, de som faktisk gidder å sjekke det sammenligner vel bare navnet i passet med ID du også viser frem.

https://covidpass.marvinsextro.de/

Ble en del artige om-bookinger her og ser ut som det blir LA neste uke med den eldste datteren på 12 år. Noen oppdaterte tips om områder i februar nå med de spinnville hotellprisene? Helst oppvarmet basseng.

Det er meldt 19/20 grader og sol de dagene vi er der - snakker vi shorts varme og basseng da? (19 i Dubai er kaldt og 19 i Oslo føles varmt)

Takk

Jeg ville nok gått for oppvarmet basseng i januar-februar ja , 19-20 grader i LA området er helt greit. Kan fort bli kjølig på kvelden dog så ville ha pakka noe mer enn bare shorts og tskjorte.

LA er jo såpass stort (som du jo garantert vet) at jeg ville valgt et hotell i nærheten der man vil besøke attraksjoner. Er det en by i verden man kan stå i endeløse bilkøer i fra A til B er det nettopp LA. Jeg personlig likte å kjøre bil i LA området så alt er vel egentlig opp til en selv. Vet ikke om du har vært i Long Beach, jeg personlig likte den byen (er vel egentlig strengt tatt en forstad til LA). Vet dog ikke så mye om oppvarmet basseng der, men sjansen er nå litt større for at det er kanskje bittelitt billigere enn selve LA.

Jeg ville nok gått for oppvarmet basseng i januar-februar ja , 19-20 grader i LA området er helt greit. Kan fort bli kjølig på kvelden dog så ville ha pakka noe mer enn bare shorts og tskjorte.

Jeg har selv i juli opplevd å måtte gå med genser på dagtid i LA.....forbaska Stillehav :stir

Jeg har selv i juli opplevd å måtte gå med genser på dagtid i LA.....forbaska Stillehav :stir

Opplevd det samme. Følte meg ikke særlig som viking på stranda med hettegenser mens amerikanerne løp rundt i bikini og badebukse og var ute i vannet :wow

Som en som ikke pleier å ha leiebil så vil jeg nok anbefale deg å ha det, men avhenger jo av hvilke planer dere har og hvordan dere liker å operere. Jeg bruker en kombinasjon av Uber (eller Lyft som jeg foretrekker), offentlig transport og bena (går mye). De første gangene jeg var der brukte jeg også Hop On Hop Off bussene samt guidede turer.

Det funker for meg, men det har hendt at jeg sier til meg selv at jeg neste gang skal ha en bil, men kommer nok ikke til å ha det når jeg i slutten av neste uke skal tilbake.

Det kan være et stykke til de "vanlige attraksjonene", så hvis du f.eks bor i Santa Monica er det jo et stykke til f.eks Universal Studios eller Disney Land, så vil jo koste penger med Uber også.

Har man egen bil kan det være man vil ta seg en kjøretur langs Mullholland Drive hvis man likevel er innom Hollywood og på ukedagene er det vel også mulig å få parkert på Griffith Observatory for en rask kikk på utsikten. Har man en time å kvele kan også en kjøretur ut til Malibu være interessant. Slike sightseeing kjøreturer blir jo fort dyrt med en Uber.

Ser det blir nevnt kø for leiebil her før jul, men jeg er litt spent på om det også vil være dårligere tilbud (færre biler) med Uber osv. Skal en svipptur innom Hawaii til helgen og så det ble nevnt at det var vanskelig å få Uber fra flyplassen i Honolulu nå, noe jeg aldri har hatt problemer med tidligere.

Er vel bare et krav innendørs og husker ikke krav til alder, men det bør være enkelt å finne på nett.

Tipper førerkort vil funke, men når jeg var i New York benyttet jeg sjansen til å bruke det nye nasjonale ID kortet som jeg ikke har fått brukt til noe særlig fornuftig før. Restauranter jeg var på der var moderat interesserte, men tipper de vil sjekke nøyere hvis du f.eks skal til Disney Land.

LA er mer et område enn en by om vi snakker fra Malibu til Long Beach til Riverside. Eneste som er værre enn avstandene er trafikken. Fra Universal eller Hollywood til Disney i Anaheim er langt. Ikke varmt i LA med 19-20 grader. Og forvent og bli spurt om Coronapass på restauranter, maske på i fly, på flyplasser, Uber, hotell etc.
Jeg foretrekker byene på stranda, fint og laid back, men blir kanskje kjedelig for en 12 åring. Som nevnt ovenfor, Long Beach har et par fine Hyatt midt i et fint område der mye skjer. Forholdsvis kort til Anaheim, men alt er langt i det området. Håpløst langt unna Hollywood og det tøyset. Jeg skal prøve selv og få et par leiebiler i neste måned, men det har vært vanskelig det siste året. Lykke til.

Takk

Et alternativ kan vaere - Uber til Marriot Marina del Rey - 10-15 minutter unna LAX - gang avstand ned til stranden med ute resturanter. Middag paa CheeseCake Factory utendoers 3-4 minutter unna hotellet. Marriot er Marriot - men beliggenheten er svaert bra. 10 minutter til Santa Monica med Uber.

Hertz er i resepsjonen og svaert god idee aa slippe koene paa Leiebil Sentret paa LAX:p Om du oensker andre Leiebil Firmaer er de fleste 5-10 minutter unna med Uber.

Litt utenfor tenkeboksen er Manhattan - Redondo Beach - ogsaa 10-15 minutter unna LAX med Uber - dog kanskje litt for stille for en 12 aaring. Her er det ogsaa leiebil firmaer 5-10 minutter unna. Og helt greit aa komme seg omkring til det meste.

Mye gode forslag ellers her, paa linje med Malibu vil jeg nevne Laguna Beach og Laguna Inn - rom hav utsikt (ikke hoer paa Someone han vet ikke noe om hav Stillehavet er best !!!) skikkelig California Opplevelse til godt under halvparten av den samme opplevelsen i Santa Monica.

Jeg tror jeg vil ha valgt leiebil, men om mulig ikke plukk opp bil paa LAX - finn et hotell langs standen og hent ut bilen lokalt. Greit aa levere bilen paa LAX naar dere drar hjem.

Skriv gjerne litt (eventuelt en PM) om hva spesielt 12 aaringen oensker seg, saa kan jeg gaa litt mere i dybden - var i Los Angeles i November og har mange kollegaer / venner i Los Angeles.

Takk

Det funket veldig fint med Lyft (gir Hilton poeng) og Uber i fire dager. Du slipper og finne parkering og jeg forstår at parkering kan være rimelig dyrt også spesielt på hoteller.

Vaksinereglene oppdateres vel stadig og vet at i NY må også barn ha vaksinepass nå, men ikke sikkert det har kommet til LA. Vi trengte ikke vaksinepass for en 10-åring som nå er elleve i slutten av november. Vi viste ikke pass andre steder enn for å få rabattkort på Bloomingdale's. Vi brukte mundbind overalt også for barn.

Når det gjelder hotell så droppet vi å bo ved stranden og er glad for det. Vi så det var tykk tåke nede ved havet flere av de fire dagene vi var der, mens vi hadde sol og 25 grader på dagen. Det var behagelig ved bassenget 09.30-15.00. Kan vel fort være at november og februar er like værmessig. Vi endte opp med å bo på gresen mellom West Hollywood og Beverly Hills. Mariott familiehotell som heter The Edition West hollywood. Hotellprisene er som du sier helt hinnsides i byen. Vi endte med å booke gjennom Select Travel i Oslo. De er agent for Marriott Star og Virtuoso. Googler du finner du hoteller som gjennom disse programmene som har 3 for 2 tilbud. Det inkluderer frokost credit oppgradering og mulighet for sen utsjekk. De tre hotellene vi vurderte var SLS, Beverly Hilton og West Hollywood the Edition. The Edtion hadde spektakulær utsikt fra bassenget og fra restauranten. Frokost credit på 90 dollar dekket nesten to omeletter, en kaffe, en juice og to søte bakeverk. Men utsikten var jo verdt noen dollar. Tror vi betlate ca 13000 for hotellet (hadde en bonusovernatting siste natten så vi fikk fire netter for 13000).

Har du Amex platinum eller det lille sorte tilbyr FHR lignende tilbud om du Googler, men for Nordmenn må også dette bookes på telefon.

Et tips for LAX, vi skulle bruke Uber. Det gikk shuttle buss hwle tiden bort til området der Uber/Lyft plukker opp. Da vi kom ut av terminalen kostet Uber 42 dollar, da vi var fremme ved pick-up 7 min senere kostet det 82 dollar (samme som Uber Black hadde kostet tidligere fra Terminal). Senere fant vi ut at Uber Black har lov til å hente rett utenfor terminalen såvelg det eller Yellow cab. ellow cab kan tydeligvis også plukke opp i gangavstand fra terminal. Vi endte opp med Yellow cab for 67 dollar inkl tips til West Hollywood. Tilbake til flyplassen mener jeg vi betalte 42 dollar plus tips for forhåndsbooket Lyft.

Edit: Måtte jo inn og drømmereise litt og ser at prisbildet er litt anderledes enn rundt thanks giving. SLS har nå tilgjengelig en pris som heter "local offer" som inkluderer American breakfast (som sikkert betyr two eggs any style, kaffe og juice). Den prisen var jeg litt for sen til å booke da vi reiste, men er denne prisen bookbar og dere liker frokost er jeg temmelig sikker på at den er en god deal. Gangavstand til Beverly Center.

Last edited:
ChrisCross har mange gode innspill - klart at kysten / stranden er lite fristende i taake. Men taake er betydelig mer i Oktober - Desember. I disse dager skinner solen i Santa Monica med 67-70 F (jeg har Zoom moeter daglig med kunder som sitter i Santa Monica og Redondo Beach og solen skinner).

Naar det gjelder vaksine pass - saa er det vel ennaa innendoers resturanter, med mindre dere er svaert uheldige med vaeret er resturant foeret veldig «Sunny Outdoor seating»

ChrisCross har mange gode innspill - klart at kysten / stranden er lite fristende i taake. Men taake er betydelig mer i Oktober - Desember. I disse dager skinner solen i Santa Monica med 67-70 F (jeg har Zoom moeter daglig med kunder som sitter i Santa Monica og Redondo Beach og solen skinner).
»

Hadde det ikke vært for tåkeprobelmatikken ville vi bodd i Santa Monica, spesielt med en tolvåring. Så da må strandområdet være stedet å bo. Da regner jeg med at Sud skriver trip report og tar en for laget og sjekker inn på LXR i Santan Monica. Da blir det vel lett Hilton Diamond på ett opphold med prisene de har.

Hadde det ikke vært for tåkeprobelmatikken ville vi bodd i Santa Monica, spesielt med en tolvåring. Så da må strandområdet være stedet å bo. Da regner jeg med at Sud skriver trip report og tar en for laget og sjekker inn på LXR i Santan Monica. Da blir det vel lett Hilton Diamond på ett opphold med prisene de har.

Den der ble noe dyr ja.. 7000 per natt får jeg ikke godkjent hos CFD.

Denne ble vanskelig, spesielt når man er vanemenneske og kan de faste reisemålene ut og inn eller drar til land hvor man kan booke det beste uten å være oligark.

Står mellom alle fire dagene ett sted og da blir det Santa Monica eller Marina del Ray.

Alternativ to er to dager i Beverly Hills eller Hollywood så ho dager i San Diego, Palm Springs eller Redondo for resort.

Sabla vanskelig.. I alle fall må det være basseng nå da det er plutselig meldt 24 grader.

Denne ble vanskelig, spesielt når man er vanemenneske og kan de faste reisemålene ut og inn eller drar til land hvor man kan booke det beste uten å være oligark.

Står mellom alle fire dagene ett sted og da blir det Santa Monica eller Marina del Ray.

Alternativ to er to dager i Beverly Hills eller Hollywood så ho dager i San Diego, Palm Springs eller Redondo for resort.

Sabla vanskelig.. I alle fall må det være basseng nå da det er plutselig meldt 24 grader.
Høysesong i Palm Springs, sikkert mye booket og høye priser.

To dager på to steder er en kjempeide når du planlegger, men fire dager ett sted er mye bedre når du først står der og har jetlag dag to. Jeg ble tipset om at Santa Monica hadde shopping imotsetnibg til endel andre av strandbyene. Kan jo hende at 50% av reisefølge vektlegger dette. Flyr du sk går vel kanskje flyet litt senere enn 11.10 nå, men ta med reisetid til flyplassen og evt kø før du velger Sandiego. Vi droppet Disney pga av dette.

Et alternativ kan vaere - Uber til Marriot Marina del Rey - 10-15 minutter unna LAX - gang avstand ned til stranden med ute resturanter. Middag paa CheeseCake Factory utendoers 3-4 minutter unna hotellet. Marriot er Marriot - men beliggenheten er svaert bra. 10 minutter til Santa Monica med Uber.

Kan normalt stille meg helt bak denne. Det hotellet er min stambrakke i LA og av ovennevnte grunner. Det er også koselig lobby og lobby restaurant. Kort å gå til masse god mat i Venice.

Men det er klart at shoppingen er bedre i Santa Monica.

Dette ble bare kaos.. siste gang jeg reiser til et nytt sted. Etter press fra venner (og overraskende godkjenning fra CFD) ble det deluxe room på Loews Santa Monica og en Mustang Cab fra LAX til LAX hele turen. Eneste som plager meg nå er den grusomme 55 USD plus tax og tip for parkeringen. Sykt..

Hvor mye må man tippe valet gutta i LA?

Evt så dropper man bare valetparking og parkerer selv (selv om det er digg med valet parkering)

Back