Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Da er det kanskje en eller annen form for utsjekk?
Pleier SAS vanligvis å fly med to kapteiner og en styrmann på langrutene? I så fall så var kanskje styrmannen erstattet med en sjekk-kaptein.
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Men nu, helt plötsligt, så inför SAS, temporärt, 2-pilotsystem (A330/A340) på vissa destinationer. Det har naturligtvis ingenting att göra med en eventuell varslad konflikt ......

I forbindelse med den nye kollektivavtalen som ble signert nylig, så er det et separat tjenestegjøringsbilag for Intercont. Man skal bl.a. fly 2 piloter på USA østkyst samt PEK etter et noe forandret opplegg en forrige gang man forsøkte. Noe dispans er vel også gitt fra STK. Oppstart var opprinnelig satt til 1. juni, men man er blitt enig å fremskynde oppstart av "visse grunner".

I dag da jeg henta Reidar på ORD kom det 3 karer med 4 striper ut gjennom tollen, så det skjer faktisk at SAS flyr med 3 kapteiner

Vi har et meget tett program med utsjekk av nye kapteiner, nye styrmenn og endel nye Relief Piloter om dagen. LIFUS (LIne Flying Under Supervision) utføres av instruktører og et utvalg linjekapteiner, Base Release flighter fins det masse av om dagen. Dessuten er det en god del utkall på stand-by om dagen, slik som min tur til IAD. Forøvrig en Base Release Flight for en ny styrmann. Hadde det vært en ny kaptein, kunne jeg ha fløyet lower rank som Relief Pilot med Supervisor i høyresetet og voilà, 3 kapteiner. Men det er kun tilfeldigheter. Standard er en FC (kaptein), en FP (styrmann) og en FR (relief pilot).
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Oppstart var opprinnelig satt til 1. juni, men man er blitt enig å fremskynde oppstart av "visse grunner".

Och "visse grunner" kan vara vad då om inte den varslade konflikten? "Lagt program ligger" har ju tidigare varit en nästan helig princip. Att man av "vissa grunner" just nu kommit till en ohelig allians mellan föreningarna och SAS är ett skrämmande bevis på ett förakt för gällande spelregler på arbetsmarknaden. Att visa neutralitet i en arbetsmarknadskonflikt har alltid betraktats som ett hederstecken men att som nu eventuellt också ställa upp och jobba på semester- och/eller ledighetsdagar för kollegor i konflikt med företaget hör till det mest fragranta som kan förekomma.
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Hvordan blir chain of command ombord med en relief pilot ombord:question: Kaptein, Relief pilot og styrmann i nevnte rekkefølge :question:
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Hvordan blir chain of command ombord med en relief pilot ombord Kaptein, Relief pilot og styrmann i nevnte rekkefølge

Jeg ville plassert styrmannen før relief pilot. Virker mer logisk.
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

På crewlista til både CO, og SK står de i rekkefølge;

FC
FO
FR
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

I en del andre land kalles de
Captain
First Officer
Second Officer,
noe som gjerne kun er cruise pilot. Relief pilot blir vel noe annerledes.
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Dersom Relief Pilot sitter i kapteinstolen og avlaster kapteinen som hviler, så er han som har det øverste ansvaret skulle det skje noe. Han er utøvende kaptein inntil kapteinen kommer tilbake til cockpit hvis noe skulle skje. Det er derfor det er krav om at Relief Pilot har ATPL-A sertifikat (tidligere D-sert.)
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Och "visse grunner" kan vara vad då om inte den varslade konflikten? "Lagt program ligger" har ju tidigare varit en nästan helig princip. Att man av "vissa grunner" just nu kommit till en ohelig allians mellan föreningarna och SAS är ett skrämmande bevis på ett förakt för gällande spelregler på arbetsmarknaden. Att visa neutralitet i en arbetsmarknadskonflikt har alltid betraktats som ett hederstecken men att som nu eventuellt också ställa upp och jobba på semester- och/eller ledighetsdagar för kollegor i konflikt med företaget hör till det mest fragranta som kan förekomma.

Dette er avklart med IFALPA, som helt klart tar avstand fra PF's agerende i denne saken.
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Dette er avklart med IFALPA, som helt klart tar avstand fra PF's agerende i denne saken.

Och bara för att det är avklarat med IFALPA så skulle det bli mindre ohederligt? Detta är ju bara nonsens. PF har i det här fallet ingen konflikt med något annat fackförbund, PF:s motpart är SAS. Det normala på arbetsmarknaden är att andra fackförbund håller sig neutrala och inte skriver brev till någon utomstående organisation för att därifrån kunna skaffa sig någon slags auktorisation/rättfärdigande för att ta över jobben från konfliktinblandade kollegor. Alla i branschen vet vad det hela handlar om och hur de medlemmar i de fackförbund, som nu gömmer sig bakom IFALPA, ska kunna se de kollegor, som helt legalt kämpar för att den särbehandling som fortfarande råder, i ögonen är obegripligt. Att som nu, helt plötsligt, omschedulera pilotkåren och på "vissa grunner" börja flyga 2-pilotsystem visar bara att man är totalt ointresserade av att lösa de aktuella frågorna. Och än en gång: alla med insikt i och kunskap om branschen vet vad det hela handlar om och några övriga kommentarer är fullständigt obehövliga.
Men eftersom PF, efter de andra föreningarnas och SAS nesliga beteende i den oheliga alliansen, återkallat strejkvarslet så kan ju SAS börja flyga 3-pilotsystem igen och så kan de som stod bakom de osolidariska metoderna stå med skammen. Men en sak har ju den oheliga alliansen åstadkommit: ett lågvattenmärke på den skandinaviska arbetsmarknaden som blir svårt att slå.
 
Last edited:
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Beklager at jeg drar denne tråden enda lenger off topic, men:

Dette er det dumeste jeg har hørt, RolfL.

Det er en grov fordreining av sannheten når du og PF påstår at dette er en konflikt kun rettet mot SAS og ikke mot andre foreninger, og at PF følgelig må få lov til å aksjonere som de vil mot selskapet uten innblanding fra andre.

Dette er et åpent angrep mot SAS' eksisterende pilotforeninger og et forsøk på å tilkjempe seg en kollektivavtale innenfor samme tariffområde som NSF, DPF og SPF. I en slik situasjon er det ingen forening i verden om ville ha sitte med hendene i fanget og latt det skje. Når Pilotförbundet begynner å syte over at SAS' pilotforeninger tar til motmæle, viser detet bare at Pilotförbundet er en gjeng med "glade amatører".

Om dette er et "lågvattenmärke" er det Pilotförbundet selv som egenhendig har klart å dra oss dit.

Det finnes mange i SAS som har stor sympati for i alle fall deler av PF-medlemmenes krav, og det finnes mange som ønsker å løse de aktuelle spørsmålene. Men å gå til streik for å kreve EGEN kollektivavtale er fullstendig feil måte å gjøre dette på.

Målet helliger IKKE mildene.
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Det finnes mange i SAS som har stor sympati for i alle fall deler av PF-medlemmenes krav, og det finnes mange som ønsker å løse de aktuelle spørsmålene. Men å gå til streik for å kreve EGEN kollektivavtale er fullstendig feil måte å gjøre dette på.

Håller med dig om att det är off topic men eftersom ämnet har hamnat där det är ...

Om det nu finns så många i SAS som har stor sympati för delar av PF-medlemmarnas krav så är det ju väldigt underligt att ingen har lyft ett finger under 15-16 år för att lösa de aktuella frågorna. Och om ledningarna i de aktuella föreningarna, inte bara medlemmarna, varit medvetna om frågorna så tyder kanske det ännu mer på amatörmässighet att man inte lyckats rätta till missförhållandena. Men det är ju bra då om frågan fått ny aktualitet så kan alla parter se fram mot en snar lösning!
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

et forsøk på å tilkjempe seg en kollektivavtale innenfor samme tariffområde som NSF, DPF og SPF.

En fråga av juridisk karaktär (någon arbetsrättsjurist på forumet ?): Innebär det att det är olagligt för ett företag, i det här fallet SAS, att teckna avtal inom "samme tariffområde" med två parter eller har, i det här fallet, NSF/DPF/SPF ensamrätt ?
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Samme potensielle problemstilling gjelder kabinen i Norge hvor det er 2 foreninger, NKF og Ex:Braatens kabinforeningen som ligger under Parat, hvor den ene foreningen har som motto, vi skal ha minst like gode avtaler som den andre, og lar den andre jobbe....
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

En fråga av juridisk karaktär (någon arbetsrättsjurist på forumet ?): Innebär det att det är olagligt för ett företag, i det här fallet SAS, att teckna avtal inom "samme tariffområde" med två parter eller har, i det här fallet, NSF/DPF/SPF ensamrätt ?

Nei det er fullt lovlig både for Pilotförbundet å kreve egen avtale, og for SAS å gi Pilotförbundet en egen avtale, om SAS vil.

Men dette betyr ikke det samme som at SAS trenger å gi dem det, eller at andre foreninger skal sitte stille og se på at noen prøver å opprette konkurrerende kollektivavrtaler innenfor samme tariffområde.
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Men dette betyr ikke det samme som at SAS trenger å gi dem det, eller at andre foreninger skal sitte stille og se på at noen prøver å opprette konkurrerende kollektivavrtaler innenfor samme tariffområde.

Nej, att SAS inte vill ha ytterligare en avtalspart är fullt klart. Men när det är som du säger att det är många i SAS som har stor sympati för en ändring av missförhållandena så är det ju minst sagt underligt att den part, SPF, som under åratal haft möjlighet att göra något åt saken nu agerar negativt i stället för att aktivt medverka till en förändring.
 
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Skal man medvirke til en forandring til det positive, gjør man ikke det mens motparten er i ferd med å forsøke på å vri armen bak på ryggen på en. Uansett om forsøket er dømt til å mislykkes eller ikke. Da gjør man det som står i sin makt for å vise hvor skapet står og skal stå.

Det samme skjedde da ex SAS Commuterpiloter gikk til rettsak mot SAS for å få full senioritet og ansiennitet fra ansettelsesdato i SAS Commuter. Representantene for SAS' pilotforeninger stilte opp på selskapet sin side i rettsaken for å kjempe mot et totalt urimelig krav. Til dels fremsatt av egne medlemmer. Selv om dette falt en del svært tungt for brystet, var det det eneste rimelige og fornuftige å gjøre av pilotforeningenes representanter.

Når både krav og fremgangsmåte er totalt uakseptabelt, legger man seg ikke på rygg kun fordi man kan ha visse sympatier med deler av argumentasjonen og med enkelte krav og ønsker.

Så får man se om Pilotförbundet har klart å gjøre stemningen noe bedre for å finne løsninger for "integrasjonsgnisningene", eller om de har gjort vondt verre. Men om de har som mål å komme noe videre, bør de kutte ut streikealternativet med én gang.
 
Last edited:
Back
Top